Hur hittar jag en hingst med ccrc/gen(gulsvart hingst)?

B

BREA

Jag har kanske en lite dum fraga..
Ja som sagt hur hittar jag en hingst med en ccrc-gen? Hur tar jag reda pa om hingsten jag vill ha ar gulsvart? far jag da bekosta dna testet sjalv eller finns det i nagot register nagonstans?
:bump:

Sv: Hur hittar jag en hingst med ccrc/gen(gulsvart hingst)?

Tja, har ägaren inte testat och inte har nått intresse av det så får du nog testa själv. Dom flesta hingstarna har ju sina färger redan, sen att dom inte alltid stämmer är ju en annan sak. Just gulsvart är ju ganska ovanligt på dom flesta raserna utom kanske islandshästar så det beror ju också på vilken ras du är ute efter.

ja fast jag funderade pa det jag maste ju ha en liten aning om hingsten jag lagger ut pengar for ar gulsvart/bork. Och guida igenom alla svarta hingstar dar nagon viss procent ar gulsvart ar inte sa kul. Jag funderade mest pa om nagon bukefalist kanske kande till nagon..:d

Det ar ganska manga raser som har ccrc/gen aven om det ar klart flest bland raser som islandshastar och gotlandsponnnier. Och en helt vanlig svart hast kan ju ha den utan att det syns. Men hingstar brukar ju lamna dna prov sa kanske testar man ochsa farggener, eller? Jag letar efter en hbl,hanoveranare,anglo eller nagot liknande som kan tankas ha det.
Klar det kommer vara svart att hitta men jag skulle uppskatta tips om hur jag ska borja leta;)

Kanske har jag da tur och kan paverka fargen pa mitt fol:)..det ar darfor jag gor mig besvar.:banana:

Nej, man testar inte färganlagen på hingstarna per automatik.
Och sannolikheten att du hittar en gulsvart halvblodshingst är nog inte särskilt stor, hade det funnits någon så hade det nog varit känt vid det här laget.

Är inte Ravell gulsvart? eller är han mörkt gulbrun?

mörkgulbrun har jag för mig

ja fast jag funderade pa det jag maste ju ha en liten aning om hingsten jag lagger ut pengar for ar gulsvart/bork. Och guida igenom alla svarta hingstar dar nagon viss procent ar gulsvart ar inte sa kul. Jag funderade mest pa om nagon bukefalist kanske kande till nagon..:d

Det ar ganska manga raser som har ccrc/gen aven om det ar klart flest bland raser som islandshastar och gotlandsponnnier. Och en helt vanlig svart hast kan ju ha den utan att det syns. Men hingstar brukar ju lamna dna prov sa kanske testar man ochsa farggener, eller? Jag letar efter en hbl,hanoveranare,anglo eller nagot liknande som kan tankas ha det.
Klar det kommer vara svart att hitta men jag skulle uppskatta tips om hur jag ska borja leta;)

Kanske har jag da tur och kan paverka fargen pa mitt fol:)..det ar darfor jag gor mig besvar.:banana:

Nån godkänd halvblodshingst här i Sverige som är gulsvart finns inte. Det hade man konstaterat ganska omgående. Möjligt att det finns utomlands, men om det är rätt förbund för gröna papper här i Sverige vet jag inte. At hitta en Anglo som är gulsvart är nog ännu svårare, eftersom gulanlaget är väldigt ovanligt på fullblod (finns det ens nån i Europa?) och inte finns alls på araber.
Ravell är mörkt gulbrun precis som sin far, det är den enda gula godkända halvblodshingsten.

Okej tack sa mycket for svaren och forslagen over ravell:)

Fick forslag pa tva anglohingstar av ombudet pa angloforbundet med strark gul/gen och fler finns det sa valdigt ovanligt ar de inte...De ar godkanda star i danmark och heter Pumkin och dodge du taillanet verkar pa stuteri anglo i danmark.

Det ar vall snarare sa att hittar man ett halvblod som ar isabell ar det oftast anglo och fullblod i bakgrunden..

Borde kanske tala om att mitt ena sto ar efter anglohingsten Phaeton som har starkt gult anlag och nedarver tydligen 50/50. Hon har grona papper och flera av hennes halvsyskon ar isabeller.
Ska se om jag kan lagga in en bild pa nagon av dem...
Sa min tjej ska testas da det ar mycket mojligt att hon har en svagare gul gen eller hur man nu sager. hon ar i alla fall valdigt ljus.:love:
Hur som helst kostade testet 500 for henne sa jag hoppas, for lyckas jag da hitta en gul hingst med blir det nog fina bullar:d

Dragon 456 ochsa en godkand halvblodshingst med starkt gult anlag(isabell som liknade en fux) och var har alla hans avkommer tagit vagen?

Kanske ska omformulera mig...:grin:

ar det nagon som kanner till en hingst efter Dragon 456? ( da det ar en ganska stor chans att avkomman bar pa genen)

Senast ändrad av en moderator:

men vilken farg har bernstein? for han gar val fortarande pa tai:) ar det gulbrun kanske, men ar det inte samma ccrc/gen pa en gulbrun eller en gulsvart nagon som vet skillnaden?

Okej tack sa mycket for svaren och forslagen over ravell:)

Fick forslag pa tva anglohingstar av ombudet pa angloforbundet med strark gul/gen och fler finns det sa valdigt ovanligt ar de inte...De ar godkanda star i danmark och heter Pumkin och dodge du taillanet verkar pa stuteri anglo i danmark.

Det ar vall snarare sa att hittar man ett halvblod som ar isabell ar det oftast anglo och fullblod i bakgrunden..

Borde kanske tala om att mitt ena sto ar efter anglohingsten Phaeton som har starkt gult anlag och nedarver tydligen 50/50. Hon har grona papper och flera av hennes halvsyskon ar isabeller.
Ska se om jag kan lagga in en bild pa nagon av dem...
Sa min tjej ska testas da det ar mycket mojligt att hon har en svagare gul gen eller hur man nu sager. hon ar i alla fall valdigt ljus.:love:
Hur som helst kostade testet 500 for henne sa jag hoppas, for lyckas jag da hitta en gul hingst med blir det nog fina bullar:d

Dragon 456 ochsa en godkand halvblodshingst med starkt gult anlag(isabell som liknade en fux) och var har alla hans avkommer tagit vagen?

Kanske ska omformulera mig...:grin:

ar det nagon som kanner till en hingst efter Dragon 456? ( da det ar en ganska stor chans att avkomman bar pa genen)

Det finns inte något som heter starkt eller svagt gulanlag! Antingen har hästen gulanlag, och är gulbrun, isabell eller gulsvart, eller så har den inget och är brun, fux eller svart. Om ditt sto har ett gulanlag har hon inte fått det från Phaeton x. Han var fux, och om inte modern hade gulanlag finns ingen anledning att slänga ut pengar på en färgtest. Om ingen av föräldrarna har gulanlag kan inte heller avkomman ha det.

Vilken färg har ditt sto, och vilken härstamning har hon på mödernet? De hingstar som ligger bakom de flesta "gula" halvblod är Pompe, Dragon och Pegasus. Att det skulle ligga anglo och fullblod bakom stämmer inte alls...

Det är tyvärr bara att konstatera att ombudet på angloförbundet inte har en aning om vad han/hon pratar om! Det två hingstar du fick förslag på är båda fuxar! Kårade i danska palominoföreningen, som godkänner fuxar eftersom de tillsammans med cremellos ger 100% isabeller.

Är inte super haj på generna men eftersom en gulsvart häst har grundfärgen svart så har den ingen Agouti gen medans det har den gulbruna eftersom den har brun som grundfärg.
Så det är inte samma
(Agouti genen är den som begränsar den svarta färgen till man och svans)

Bernstein dog för några år sedan men finns på fryst fortfarande, han var gulbrun med det finns isabeller efter honom så han har en rödgen. Ravell som står på TAI är också gulbrun som sagts tidigare i tråden.

Dragon är ju född -67 och de sista avkommorna i mitten på 90-talet så det finns inte super många kvar i livet, mig veterligen ingen hingst som betäcker och definitivt ingen godkänd, det är jag säker på.
Pheaton var fux och hade inget gulanlag. Ev gula avkommor har mamma med gulanlag. Däremot hade han FLAX genen som gör manen och svansen ljusare på fuxar, de kan se ut som isabeller men är det inte genetiskt (samma som haflinger) Den genen är som fux genen, måste nedärvas från både mor och far för att synas.

Göra DNA test på din för gulgen lär bli ett negativt resultat, däremot kan du testa om hon har en flax gen.
Båda de danska anglohingstarna är fuxar, möjligt att de har flax gen men gulgen har de inte för har en fux det så syns det tydligt att det är en isabell. Däremot är båda godkända i danska palomino föreninen så det finns säkerligen en hope gulingar efter dom men då är det modern som är skyldig till färgen INTE hingsten.

men vilken farg har bernstein? for han gar val fortarande pa tai:) ar det gulbrun kanske, men ar det inte samma ccrc/gen pa en gulbrun eller en gulsvart nagon som vet skillnaden?

Bernstein var gulbrun. Han hade också ett fuxanlag

Det är exakt samma gen. Enda skillnaden är grundfärgen. Gulsvart = svart + gulanlag, gulbrun = brun + gulanlag, och isabell = fux + gulanlag.

Dragons ende godkände son var brun och är tagen ur avel (och antagligen död).
I svensk halvblodsavel finns den gula färgen främst från Regulator, Dragon och den onumrerade stofamilj som kallas för Bella-stammen. Regulators far Likör som var skimmel född gul hade åtminstone en gul helsyster men om hon har levande ättlingar idag vet jag inte.

Finns en fullblodshingst som är isabell i danmark men det är den enda jag känner till med gulanlag häromkring.

kl
Bara för att jag är en sån nörd så kollade jag på blupen, mellan -88 och -97 så finns det bara en isabell registrerad efter Phaeton, den är ue: Dragon och har även syskon som är gula så anlaget kommer till största sannolikhet från Dragon på den märren, inte Phaeton.

Han har väldigt mycket fuxar efter sig, ett antal bruna och några få skimlar, så det är mycket möjligt att du sett en massa flax-fuxar efter honom för isabeller är det ont om.

kl
Bara för att jag är en sån nörd så kollade jag på blupen, mellan -88 och -97 så finns det bara en isabell registrerad efter Phaeton, den är ue: Dragon och har även syskon som är gula så anlaget kommer till största sannolikhet från Dragon på den märren, inte Phaeton.

Han har väldigt mycket fuxar efter sig, ett antal bruna och några få skimlar, så det är mycket möjligt att du sett en massa flax-fuxar efter honom för isabeller är det ont om.

Jag såg en isabell e Phaeton x för många år sen. Gulanlaget kom från mödernet via Pompe, som var hästens mormorsfar. Några isabeller eller gulbruna/gulsvarta e Phaeton existerar inte, såvida inte mödrarna till dessa har ett gulanlag. Han var fux, och fux = avsaknad av gulanlag...

Jag såg en isabell e Phaeton x för många år sen. Gulanlaget kom från mödernet via Pompe, som var hästens mormorsfar. Några isabeller eller gulbruna/gulsvarta e Phaeton existerar inte, såvida inte mödrarna till dessa har ett gulanlag. Han var fux, och fux = avsaknad av gulanlag...

Det är ju precis det jag skrivit i mina inlägg.
Att jag kollade hur många isabeller som fanns efter honom var för att TS påstod sig sett en hel hög så jag ville kontrollera hur många det fanns, hittade bara en e: Dragon. Kan finnas fler men dessa stod ingen färg på.
De h*n har sett är alltså flax-fuxar.

aha da fattar jag hur det ligger till, det ar bra att ni rattar en utifall man har fel:o, det dar med generna ar ju en hel vetenskap, nej jag har nog fattat mycket fel nar jag pratade med henne:o men det tar ett tag att lara sig;)
Hon ar valdigt ljus ljus fux och pa sommaren tycker jag hon ar lite graddig sa jag har mest velat ta ett test for att jag vet att jag ar daligt pa att bestamma sant och eftersom jag trodde det kunde vara sa att hon kunde vara barare av gult utan att det var reggat..eftersom jag trodde phaeton x var det..tokigt det kan bli.
Hon ar ue, Labrador sa har for mig att det ar nog ganska omojligt att det skulle vara gult darifran. jag tankte mest eftersom jag hade last att det inte syntes ordentligt att Dragon var isabell sa han ar registrerad som fux pa vissa stallen, och da kanske hon ochsa kunde vara en smygis,men jag nog har fel i det med:grin:
Nej jag blev hanvisat till bilder pa hans dotter tror hon heter phaedra(?) som ar isabell det star pa anglohemsidan att hon ar det)och jag i min enfald kollade inte pa modernet da jag antog att det kom fran phaeton, sedan har en bekant ett isabell sto e, phaeton och ja ni vet hur man kopplar ibland. Dum som jag ar har jag inte kollat modernet ordentligt med henne dar heller.
Onsketankande ungefar..

vad var det for fullblods isabel i danmark du kande till?

Men valjer man Bernstein borde det val finnas en liten chans?
Hur ar han pa kvaliteten? Ar lite rookie sa ar lite nyfiken pa var jag kollar blupen?

En massa har jag inte sagt att jag sett mer an det jag har kollat runt natet och de hastar jag beskrev nyss...det dar med flax hade jag ingen aning om att han hade..vad kul:)

Senast ändrad av en moderator:

Fullblodet jag sett heter mr din x xx. Jag vet dock inte om han är godkänd men skulle tippa på att han är det i palominoförbundet. Han är dock bara fyra år.

Nej jag blev hanvisat till bilder pa hans dotter tror hon heter phaedra(?) som ar isabell det star pa anglohemsidan att hon ar det)och jag i min enfald kollade inte pa modernet da jag antog att det kom fran phaeton, sedan har en bekant ett isabell sto e, phaeton och ja ni vet hur man kopplar ibland.

Phedra är ue: Rote Bolt - Pompe så där kommer gulfärgen från Pompe.

Liknande trådar

Hundhälsa Da jag fatt flera privata forfragningar hur saret utvecklar dig tankte jag att det kanske kunde vara interessant for manga har att se...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: hastflicka
·
Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Hunter
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 929
Senast: cucoomber
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 468
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka