Hur hittar formen

Sv: Hur hittar formen

Javisst det är väl intressant att läsa...Artiklar eller inlägg kan alltid ge något tycker jag. Det som står där är i stora drag hur man kan göra. Westernhästar går på stång och neckreining, så det är inte samma som traditionellryttare (förkortar tr ) och hästar gör. Westernhästar jobbar inte på tygeln på samma sätt heller då såklart. Tanken är att de skall bära sig själva och inte ha stöd i tygeln. En traditionellhäst skall ju också bära sig själv men har fortfarande ett stöd. En välutbildad trd. häst går i hög form medans en välutbildad westernhäst går i mkt lägre form. Där spelar ju ursprungs användandet en roll. En krigshäst kunde inte gå lågt och långsamt, medan en boskapshäst inte kan gå timvis i hög form med luftiga benlyft. I western rider man med en hand, för den andra användes till lasso tex och då blir det neckreining av det. För att få westernhästen i form plockar man lite eller tar lätt i tygeln tillsammans med drivning från säte och skänklar. Ett stångbett ger även tryck i nacken så hästen sänker huvudet. Därför skall man vara mycket lätt i handen och ha lätt kontakt eller lös tygel. Som konverterad ryttare från dressyr kan jag medge att detta med tygeltag och lösa tyglar är svårast. Nu rider många westernryttare på tränsbett utanför tävlingssesong då man kan korrigera och greja på ett bättre sätt. Hoppas deu fick lite svar i alla fall. Har säkert glömt viktiga saker, så fyll på den som kan...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 814
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar