Hur hittade ni era medryttarhästar?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Vet inte om tråden ligger rätt. Har letat medryttarhäst i snart ett år och har tröttnat på att leta nu. Kollat på hästnet, blocket, FB osv men har inte hittat någon där heller. Så nu undrar jag hur ni hittade era medryttarhästar och/eller om ni har något tips på hur man ska göra för att hitta en bra medryttarhäst? Tacksam för svar!:D
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

Hitta EN medryttarhäst är lätt, hitta en BRA är svårare :). Det är minst lika viktigt att man klickar med hästen, som att man klickar med ägaren. Och det är svårt att få båda att stämma.

Har du några hästägare i din bekantskapskrets du kan fråga? Om dom känner någon som behöver hjälp :)?
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

Hej! Vet inte om tråden ligger rätt. Har letat medryttarhäst i snart ett år och har tröttnat på att leta nu. Kollat på hästnet, blocket, FB osv men har inte hittat någon där heller. Så nu undrar jag hur ni hittade era medryttarhästar och/eller om ni har något tips på hur man ska göra för att hitta en bra medryttarhäst? Tacksam för svar!:D

Några medryttarhästar har jag fått via kontakter, nån som känner nån som behöver en medryttare, men annars har jag svarat på annons här på Buke. En gång satte jag ut en egen annons, men då blev det nästan väl mycket svar. Trevligt att kunna välja och vraka, iofs.
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

Vanligtvis via kontakter. Någon gång via annons (som jag satte in själv).

Håller med skiesabove om att det är lättare att hitta en medryttarhäst snarare än att hitta en bra. Det är mycket som ska klaffa om det ska vara roligt i längden.
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

Min första hittade jag genom att sätta upp en lapp i det stall jag helst ville vara i. (2000-2005, 2007-2008)
Min andra hittade mig, hans ägare blev tipsad om mig av en gemensam bekant. (2005-2007)
Min tredje ägdes av en instruktör på skolan där jag gick, så jag blev tillfrågad. (2006-2007)
Nummer fyra och fem ägdes av samma kvinna som nummer ett, så jag "gick i arv". ;) (2008-2012)
Den sjätte stod i samma stall som 4 och 5, och ägaren behövde extra hjälp en period (2009).

2012 köpte jag den sjätte. :)
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

Mina två första hittade jag via blocket, den nya är i stallet där den förra var och jag kände för att stanna kvar istället för att följa med den gamla till ett nytt stall.
Den första avslutades pga att jag köpte egen häst, den andra blev det för mycket runt omkring.
Nuvarande är blandning av tillridning och medryttare:)
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

På blocket. En gång var det lite långt att åka till en jag svarade på, men då tipsade den ägaren en jobbarkompis om mig och på det sättet fick jag senaste medryttarhästen.
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

Hittade min på blocket! Ett tips är att inte sålla bort de som står långt borta, med mycket vilja kan man lösa problemen ändå (min medis står 3 mil ifrån mig och i princip inga bussförbindelser och innan jag fick körkort var det buss, skjuts och promenad som gällde, men det var värt det).

Beror ju också på vad du vill rida för sorts häst. Du kan ju alltid testa ringa/mejla på alla annonser som verkar någorlunda bra, för du vet ju inte hur du klickar med en häst förrän du är där. Enligt min upplevelse så är många hästägare villiga att diskutera priset (såvida de inte är uppstallade i något jättesnajsigt och dyrt stall) med rätt ryttare, så låt inte det stoppa dig från att i alla fall kolla.
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

Hm, hur har jag gjort genom åren?

Jag har både blivit headhunted och frågat själv.

Allt beror nog också på vad exakt man är ute efter. Jag är inte så kräsen på hästen utan mer kräsen hur "fri" jag blir och vilket samarbete ägaren och jag lägger upp.
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

Jag flyttade till ny stad. Kollade vilka kontakter jag hade i närheten (FB) och skickade ut ett meddelande. Gick hur bra som helst ;-)
 
Sv: Hur hittade ni era medryttarhästar?

När jag skulle gå från ridskola till privat stall så la jag ut annons på olika sidor men fick aldrig något direkt svar från någon.. :/

Sen började jag själv leta och hittade massor med annonser om stallplatser i mitt området så jag mailade dem och frågade helt sonika om de skulle behöva hjälp med hästar i stallet. I de flesta stall finns det alltid behov av hjälp! På den vägen är de för mig. Har alltid varit hjälpsam och synlig och då är de ofta ägaren som kommer och tar kontakt med mig. Så har det varit i med mina senaste medryttarhästar.

Mitt tips är att fråga runt i olika stall om de behöver hjälp. Ibland kanske de bara behöver hjälp med stallarbeten men det kan vara ett bra sätt att få in en fot och så att de kan se att man kan ta ansvar. Fortsätt kolla annonser på internet m.m. Lycka till med sökandet! :)
 
Jag har hittat mina via blocket, både genom egna annonser och att jag svarat på andras.

Har du nån ridskola/ryttarförening i närheten som kanske har en FB sida? Det är ett ganska bra tips att nå ut till många. Det är oftast nån som känner nån som behöver hjälp :)
 
Jag skrev en annons här på buke för några år sedan och fick ett svar. Toppenhäst och toppenägare var det! Jackpot. Idag har jag dock egen häst, men i samma stall =)
 
Jag var vågad, och när jag såg en hästägare som bodde nära mig gick jag helt enkelt fram och frågade ifall de behövde hjälp med sina hästar. Det kändes otroligt pinsamt och jag fick nog nej någon gång, men när man väl fick ett ja kändes det väldigt värt det! :)
 
Jag hitta min första medryttarhäst genom att ständigt cykla till ett och samma stall som låg nära under en viss period för att titta och fota på hästarna. :o Detta var förstås när jag var yngre och denna lyckoslump ledde till en av de bästa tiderna i mitt liv.
 
Jag har fått medryttarhästar både genom egna annonser och genom kontakter. Medryttahästen jag har nu är den tredje i samma stall.
 
Att i annonserna skriva in att man har "referenser" på något sätt. Kanske ridlärare, tävlingsmeriter eller varför inte en bild där man rider. En annons där det sår medryttarhäst sökes är inte så intressant om man inte kan få en uppfattning om vem du är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 639
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 872
Senast: Strandad
·
  • Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 057
Senast: Rikke
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
501
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp