Hur hitta en parfym som man gillar?

Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga. Jag har inte använt parfym på ganska många år pga det har alltid funnits någon som är allergisk på mina senaste arbetsplatser. Men, sätter sig parfymen inte i kläderna och hur gör man då om man vill ha en parfym ena dagen och en annan nästa?
 
Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga. Jag har inte använt parfym på ganska många år pga det har alltid funnits någon som är allergisk på mina senaste arbetsplatser. Men, sätter sig parfymen inte i kläderna och hur gör man då om man vill ha en parfym ena dagen och en annan nästa?

Det beror på hur mycket man sprayar och var. Personligen duttar jag parfymen bakom öronen och på handlederna. Då doftar det inte om kläderna. Plus att är man orolig att något fastnat i kläderna går det ju att vädra dem.
 
Jag har letat länge efter en ny parfym. De dofter som jag har nu är Anis Anis, Opium och Chanel no 5. Skulle vilja ha något nytt. Avskyr rosdoft. Jag brukar göra räder inne på parfymavdelingen i varuhuset men jag har hittills inte lyckats hitta någon som jag vill köpa. Att fråga expediten om råd gav inte heller något napp. Jag är visserligen 59 år men trivs inte i "tantdofter". Så hur hittar jag något nytt?
Jag tycker också att det är svårt att hitta nya dofter som jag gillar, brukar som det redan tipsats om läsa på fragrantica.com och utgå ifrån de parfymerna som jag vet att jag gillar. Försöker identifiera doftnoter som jag uppskattar, och inse vika som ger mig huvudvärk. Men det är svårt, jag gillar överlag inte vanijiga dofter, men har insett att det kan fungera med lite vanilj i om det bidrar till en varm och pudrig doft. Men tycker inte om när det blir för sötsliskigt, tropiskt eller om parfymen tex. har marina inslag. Mysk är underbart och citrus/bergamott brukar alltid vara najs. Sandelträ får jag ofta huvudvärk av... (tyvärr, det ingår ofta i många parfymer som annars skulle vara perfekta). Sedan gillar jag ros ibland. :angel:
 
Jag gillar Elisabeth Ardens Green Tea och en del andra av deras lättare dofter. Fräscha utan att vara för mesiga och funkar även om man blir lite varm. Jag är annars svag för toner av bränt socker, men det kan lätt slå över och kännas kvalmigt.
 
Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga. Jag har inte använt parfym på ganska många år pga det har alltid funnits någon som är allergisk på mina senaste arbetsplatser. Men, sätter sig parfymen inte i kläderna och hur gör man då om man vill ha en parfym ena dagen och en annan nästa?
Jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag sprutar inte parfym direkt på kläderna och det lilla som hamnar där försvinner lätt till nästa dag.
 
Jag tycker också att det är svårt att hitta nya dofter som jag gillar, brukar som det redan tipsats om läsa på fragrantica.com och utgå ifrån de parfymerna som jag vet att jag gillar. Försöker identifiera doftnoter som jag uppskattar, och inse vika som ger mig huvudvärk. Men det är svårt, jag gillar överlag inte vanijiga dofter, men har insett att det kan fungera med lite vanilj i om det bidrar till en varm och pudrig doft. Men tycker inte om när det blir för sötsliskigt, tropiskt eller om parfymen tex. har marina inslag. Mysk är underbart och citrus/bergamott brukar alltid vara najs. Sandelträ får jag ofta huvudvärk av... (tyvärr, det ingår ofta i många parfymer som annars skulle vara perfekta). Sedan gillar jag ros ibland. :angel:
Vad är ett marint inslag :confused: ? Tång och sill...... :wtf::D ?????
 
Jag gillar Elisabeth Ardens Green Tea och en del andra av deras lättare dofter. Fräscha utan att vara för mesiga och funkar även om man blir lite varm. Jag är annars svag för toner av bränt socker, men det kan lätt slå över och kännas kvalmigt.
Tack! Ska prova!
 
Den är väl väldigt söt och blommig typ?
Men vad man gillar är ju en smaksak såklart.
Jag köpte ganska nyligen Lancomes nya ”Idole”. Har aldrig fått så många positiva kommentarer på en parfym som den! Den är ganska lätt men riktigt nice tycker jag!
Men vi kanske inte har samma smak, tex Chanel no 5 är ju väldigt tung imo.
Chanel no 5, Opium och Anais Anais är ungefär de tyngsta parfymer jag känner till.

Men det enda är väl att prova sig igenom en parfymbutik tills man hittar något man gillar?
 
Jag har helt slutat med all form av parfym för jag ser så mycket nackdelar med det jämfört med fördelar.

Ja alltså man doftar gott (oftast främst enligt sig själv) medan massor av andra människor tvingas andas in doften som kanske enligt dem luktar illa eller ger en huvudvärk eller andningsbesvär.
 
Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga. Jag har inte använt parfym på ganska många år pga det har alltid funnits någon som är allergisk på mina senaste arbetsplatser. Men, sätter sig parfymen inte i kläderna och hur gör man då om man vill ha en parfym ena dagen och en annan nästa?
Om du dränker dig i parfym kanske - men annars är ju parfymen borta till kvällen, om man bara använder ett ”sprut”. De finns ju de som använder så mycket parfym att rummet fortfarande luktar när de lämnat det, och för dem luktar säkert kläderna dagen därpå också. Fast en del är ju fruktansvärt känsliga, förstås.
 
Jag har helt slutat med all form av parfym för jag ser så mycket nackdelar med det jämfört med fördelar.

Ja alltså man doftar gott (oftast främst enligt sig själv) medan massor av andra människor tvingas andas in doften som kanske enligt dem luktar illa eller ger en huvudvärk eller andningsbesvär.
Kramar du massor av människor varje dag? För parfym luktar ju inte starkare än t ex schampo eller parfymerat tvättmedel, om man använder måttliga mängder.
 
Kramar du massor av människor varje dag? För parfym luktar ju inte starkare än t ex schampo eller parfymerat tvättmedel, om man använder måttliga mängder.
Nej jag kramas aldrig. Men det räcker ju att någon står nära en eller går förbi. Eller sitter bredvid en på flyget eller på ett möte.

Folk verkar ha svårt att använda måttliga mängder. Och om poängen är att man bara ska känna doften om man andas direkt på huden så räcker det ju med schampo. Då behöver ju folk inte parfym. Folk vill väl att andra ska känna doften också utan att sätta näsan på deras hud antar jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp