Hur hitta en parfym som man gillar?

Gå till ett större varuhus typ motsvarande NK och gör en doftkonsultation! Då får du testa flera olika parfymer och kommer säkert fram till ngn du gillar! :)
Bra förslag! Jag är säker på att om man går till en parfymbutik och säger att man gillar Anais Anais, Opium och Chanel no 5, så kan de plocka fram liknande dofter. De är ju alla tre likartade och mycket välkända dofter.
 
Jag skulle så gärna vilja ha parfym. Älskade Benettons color, hade en liiiiten flaska mysk av Alyssa någonting som var fantastisk.

Men jag är allergisk mot så många så jag vågar ju inte köpa något dyrt.
Spray funkar ju inte men en liten droppe på handleden skulle jag vilja kunna ha ibland.
Jag tål ju billig rulldeo så det är ju inte doften i sig jag inte tål - tror jag.
 
Nej jag kramas aldrig. Men det räcker ju att någon står nära en eller går förbi. Eller sitter bredvid en på flyget eller på ett möte.

Folk verkar ha svårt att använda måttliga mängder. Och om poängen är att man bara ska känna doften om man andas direkt på huden så räcker det ju med schampo. Då behöver ju folk inte parfym. Folk vill väl att andra ska känna doften också utan att sätta näsan på deras hud antar jag.

Det kan man ju bestämma själv. Jag använder parfym för att jag själv gillar doften, så det räcker gott om jag själv kan känna den. Att andra använder för mycket parfym är ett märkligt argument för att man själv inte ska använda parfym alls.

Schampo luktar inte lika gott som min parfym. Det är därför jag använder parfym, den är ju bara gjord för doften. Schampo har inte alls lika trevlig doft.
 
Det kan man ju bestämma själv. Jag använder parfym för att jag själv gillar doften, så det räcker gott om jag själv kan känna den. Att andra använder för mycket parfym är ett märkligt argument för att man själv inte ska använda parfym alls.

Schampo luktar inte lika gott som min parfym. Det är därför jag använder parfym, den är ju bara gjord för doften. Schampo har inte alls lika trevlig doft.
Jag vågar påstå att det flesta tror att bara de känner av sin parfym.
 
Kramar du massor av människor varje dag? För parfym luktar ju inte starkare än t ex schampo eller parfymerat tvättmedel, om man använder måttliga mängder.
Jag har en nattkollega som inte riktigt kan förstå att hennes parfymvanor är lite överdrivna. Det smakar parfym tio m runt henne.
Till slut så var det klienter som sa till och hon slutade dränka sig med den, men var lite sur.
Efter ett tag var hon igång igen.
Jag börjar alltså hosta under rapporten instängd på vårt kontor med henne efter fem minuter.
Nu under Coronan så var jag ju tvungen att förklara mina hostanfall. Inte populärt.

Det är ju för jäkligt att folk blir kränkta av att inte få använda sin parfym i överdrivna doser.
"-Ja, just det, du Luff är ju aaaaallergiiisk...." Och det är många som reagerar på den starka doften men det är ingen som säger något för det är taskigt typ...

En annan fd kollega var allergisk mot apelsinskal. Herregud vad det var jobbigt för en del att äta sin apelsin om en var tvungen att skala den utomhus.
 
Gå till ett större varuhus typ motsvarande NK och gör en doftkonsultation! Då får du testa flera olika parfymer och kommer säkert fram till ngn du gillar! :)

I onlineshoppandets tidevarv har vi lyckats glömma bort vilka fantastiska möjligheter en del fysiska butiker erbjuder. Ett alldeles utmärkt svar.

Och som knorr på frågan; finns det någon lösning på att få prova parfymer från onlineshopar? Säljer de provsortiment av pytteprover?
 
Nej jag kramas aldrig. Men det räcker ju att någon står nära en eller går förbi. Eller sitter bredvid en på flyget eller på ett möte.

Folk verkar ha svårt att använda måttliga mängder. Och om poängen är att man bara ska känna doften om man andas direkt på huden så räcker det ju med schampo. Då behöver ju folk inte parfym. Folk vill väl att andra ska känna doften också utan att sätta näsan på deras hud antar jag.
Hur märkligt det än kan låta så använder jag mest parfym för min egen skull. Jag vill bara att det ska dofta lite grann, så att jag själv kan känna det. Det finns en otroligt doftkänslig person på min arbetsplats. Hon känner aldrig när jag har parfym. Jag har frågat henne vid ett flertal tillfällen, och hon är en sådan person som är brutalt ärlig.
 
Jag har fått säga till kollegorna att hoppa över rakvattnet, inte ens när jag tvättar luren med handsprit försvinner stanken och jag tycket är jättejobbigt att det luktar varje gång jag använder telefonen på jobbet. :wtf:
 
Om du dränker dig i parfym kanske - men annars är ju parfymen borta till kvällen, om man bara använder ett ”sprut”. De finns ju de som använder så mycket parfym att rummet fortfarande luktar när de lämnat det, och för dem luktar säkert kläderna dagen därpå också. Fast en del är ju fruktansvärt känsliga, förstås.
Det gör jag såklart inte. Jag har bara tänkt att om parfymen är av hög kvalitet så sitter den kvar länge, ungefär på samma sätt smink av hög kvalitet har hög pigmentering och stannar kvar länge. Men som sagt, jag övertänker vissa saker.
 
I onlineshoppandets tidevarv har vi lyckats glömma bort vilka fantastiska möjligheter en del fysiska butiker erbjuder. Ett alldeles utmärkt svar.

Och som knorr på frågan; finns det någon lösning på att få prova parfymer från onlineshopar? Säljer de provsortiment av pytteprover?

Vet inte hur det funkar med prover från onlineshop. Irl får man ju ofta med sig sådana om man vill testa en ny doft.
NK i Sthlm har en helt grym äldre kvinna som jobbat där i typ 30 år. Hon har en galen förmåga att känna in precis vad man gillar och vilka dofter som passar (alla fungerar ju olika på olika personer). Hon har fått servicepris så många ggr att hon troligen har ett prisskåp hemma 😅😆
 
Det gör jag såklart inte. Jag har bara tänkt att om parfymen är av hög kvalitet så sitter den kvar länge, ungefär på samma sätt smink av hög kvalitet har hög pigmentering och stannar kvar länge. Men som sagt, jag övertänker vissa saker.
Gu nä, billig parfym sitter ju som berget.
 
Jag skulle så gärna vilja ha parfym. Älskade Benettons color, hade en liiiiten flaska mysk av Alyssa någonting som var fantastisk.

Men jag är allergisk mot så många så jag vågar ju inte köpa något dyrt.
Spray funkar ju inte men en liten droppe på handleden skulle jag vilja kunna ha ibland.
Jag tål ju billig rulldeo så det är ju inte doften i sig jag inte tål - tror jag.

Jag är känslig och måste låta bli parfym ibland om astman är bråkig även jag tål den doften normalt. Vissa dofter går inte alls så jag har fått lov att prova mig fram. Lustigt nog är en parfym från Lush en av de jag klarar bäst (deras produkter stinker i allmänhet så kraftigt att jag har problem att gå in i butiken).

Annars blandar jag ofta min egen parfym eller kör lite rent rosvax på handlederna :love:
 
Det gör jag såklart inte. Jag har bara tänkt att om parfymen är av hög kvalitet så sitter den kvar länge, ungefär på samma sätt smink av hög kvalitet har hög pigmentering och stannar kvar länge. Men som sagt, jag övertänker vissa saker.

Parfym av hög kvalité sitter kvar länge och det behövs inte mycket av den. Sedan finns det ju olika nivåer som tex Eau de Parfum och Eau de Toilette. De anger hur mycket doftämne det är i flaskan jämfört med alkohol som är bärare. EdP har 10-20% doftämne, EdT 6-10%.
 
Förr fanns det provpaket man kunde köpa med små flaskor.
Kan de finnas nu?
Skulle vara bra att kunna ha.
Jag har inte använt parfym sedan.....ohh.....30-40år...?
Tänkte att det kunde vara kul at ha en parfym, och som betsysmatte säger " Jag vill bara att det ska dofta lite grann, så att jag själv kan känna det."
Och möjligen någon som är mycket nära mig.
Men jag vet inte var jag ska börja.
Hade Oscar de la Renta som tonåring, har jag för mig.

Fick för länge sedan någon känd parfym men den började jag må illa av. (Min tonåriga stalltjej blev glatt överraskad när hon fick en dyr, knappt använd, parfym.)
 
I onlineshoppandets tidevarv har vi lyckats glömma bort vilka fantastiska möjligheter en del fysiska butiker erbjuder. Ett alldeles utmärkt svar.

Och som knorr på frågan; finns det någon lösning på att få prova parfymer från onlineshopar? Säljer de provsortiment av pytteprover?

Det finns parfymerier som gör det, tex Cow. Jag har inte direkt några bra butiker i närheten och brukar beställa prover om jag inte ska resa inom den närmaste tiden. (Hyfsat sortiment finns på ett par ställen även här, men jag har inte hittat någon säljare som är bra på matchningar om man vill ha något annat än topplistan.)

Sniph är kul också, men det blir ju lite för mycket pengar om man inte har en susning om i vilken ände man ska börja. Annars ett suveränt koncept för att ha mer än en parfym, hur ofta gör man egentligen slut på sina dyra flaskor innan de blir gamla?
 
I onlineshoppandets tidevarv har vi lyckats glömma bort vilka fantastiska möjligheter en del fysiska butiker erbjuder. Ett alldeles utmärkt svar.

Och som knorr på frågan; finns det någon lösning på att få prova parfymer från onlineshopar? Säljer de provsortiment av pytteprover?

Jag vet inte om det är så mera, men jag minns att en onlinebutik för många år sedan skickade vykort med "doftflärpar" (sådana som brukar kunna finnas i tidningar) om man ville ha. Det krävdes ju dock att parfymtillverkaren hade gjort sådana av sina egna dofter.
 
Nej jag kramas aldrig. Men det räcker ju att någon står nära en eller går förbi. Eller sitter bredvid en på flyget eller på ett möte.

Folk verkar ha svårt att använda måttliga mängder. Och om poängen är att man bara ska känna doften om man andas direkt på huden så räcker det ju med schampo. Då behöver ju folk inte parfym. Folk vill väl att andra ska känna doften också utan att sätta näsan på deras hud antar jag.
Jag använder parfym. Men jag vill inte att man ska känna den på håll. Den ska anas om jag står riktigt nära. Inte mer.

Sedan är det ju så som redan skrivits att parfym doftar olika på olika personer. En parfym som doftar gott om man sprejar den på en sticka kan dofta helt annorlunda efter någon timma på huden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp