Hur hitta en parfym som man gillar?

alazzi

Trådstartare
Jag har letat länge efter en ny parfym. De dofter som jag har nu är Anis Anis, Opium och Chanel no 5. Skulle vilja ha något nytt. Avskyr rosdoft. Jag brukar göra räder inne på parfymavdelingen i varuhuset men jag har hittills inte lyckats hitta någon som jag vill köpa. Att fråga expediten om råd gav inte heller något napp. Jag är visserligen 59 år men trivs inte i "tantdofter". Så hur hittar jag något nytt?
 
Jag har letat länge efter en ny parfym. De dofter som jag har nu är Anis Anis, Opium och Chanel no 5. Skulle vilja ha något nytt. Avskyr rosdoft. Jag brukar göra räder inne på parfymavdelingen i varuhuset men jag har hittills inte lyckats hitta någon som jag vill köpa. Att fråga expediten om råd gav inte heller något napp. Jag är visserligen 59 år men trivs inte i "tantdofter". Så hur hittar jag något nytt?
Jag gillar att läsa på fragrantica.com, där kan man också se vad andra som verkar ha liknande smak som en själv gillar mer för parfymer!
 
Jag har letat länge efter en ny parfym. De dofter som jag har nu är Anis Anis, Opium och Chanel no 5. Skulle vilja ha något nytt. Avskyr rosdoft. Jag brukar göra räder inne på parfymavdelingen i varuhuset men jag har hittills inte lyckats hitta någon som jag vill köpa. Att fråga expediten om råd gav inte heller något napp. Jag är visserligen 59 år men trivs inte i "tantdofter". Så hur hittar jag något nytt?

Helt utan värdering i övrigt, men de dofter du räknar upp är för mig klockarena tantparfymer.
 
Jag började använda dessa parfymer redan som 20 åring så jag har väl tantsmak då.
En parfym som jag har kört på sedan 80-talet är "Giorgio Beverly Hills" (den gula). Den tröttnar jag ALDRIG på. Kanske något att testa om du gillar parfymer "från den tiden"..... ;)

Jag älskar också "Lady Millionaire" :) .
 
Jag har letat länge efter en ny parfym. De dofter som jag har nu är Anis Anis, Opium och Chanel no 5. Skulle vilja ha något nytt. Avskyr rosdoft. Jag brukar göra räder inne på parfymavdelingen i varuhuset men jag har hittills inte lyckats hitta någon som jag vill köpa. Att fråga expediten om råd gav inte heller något napp. Jag är visserligen 59 år men trivs inte i "tantdofter". Så hur hittar jag något nytt?

Har du luktat på ”Daisy” från Marc Jacobs? Det är en klar favorit hos mig, luktar fräscht, och den är absolut inte tung i doften.
 
40B366C7-3568-44AB-93CA-ED16541D5EF4.webp
Älskar den!
 
Jag gissar man inte får tipsa (och jag minns ej heller 😅) men det finns någon tjänst där man kan prenumerera på parfym och då får typ små flaskor/prover. Man fick väl välja någon typ av inriktning gissar jag. Jag tänkte testat den för jag hade vara hittat en favorit (Deep Red från Hugo Boss) och ville ha åtm ett annat alternativ. Sedan råkade jag köpa en sådan skitbillig på Dollarstore och använde den så gott som dagligen i 1 år och älskade den varje dag så köpte en ny sådan nyss istället 😅
 
Har du luktat på ”Daisy” från Marc Jacobs? Det är en klar favorit hos mig, luktar fräscht, och den är absolut inte tung i doften.

Den är väl väldigt söt och blommig typ?
Men vad man gillar är ju en smaksak såklart.
Jag köpte ganska nyligen Lancomes nya ”Idole”. Har aldrig fått så många positiva kommentarer på en parfym som den! Den är ganska lätt men riktigt nice tycker jag!
Men vi kanske inte har samma smak, tex Chanel no 5 är ju väldigt tung imo.
 
Den är väl väldigt söt och blommig typ?
Men vad man gillar är ju en smaksak såklart.
Jag köpte ganska nyligen Lancomes nya ”Idole”. Har aldrig fått så många positiva kommentarer på en parfym som den! Den är ganska lätt men riktigt nice tycker jag!
Men vi kanske inte har samma smak, tex Chanel no 5 är ju väldigt tung imo.

Jag upplever den inte jättesöt, mer fräsch, men dock lite blommig. Luktar inte så ”mycket” av den vilket jag gillar, vill inte att parfymen tar över, utan ska bara ligga som en liten puff.:p

Har så sällan parfym på mig, antingen är jag på jobbet där jag jobbar ensam eller i stallet...🤷🏻‍♀️😅 Men jag gillar den väldigt mycket, doftar rent, fräscht, och piffigt. Jag får migrän direkt om det luktar för starkt, för tungt eller för sött, men denna klarar jag med lätthet.
 
Jag upplever den inte jättesöt, mer fräsch, men dock lite blommig. Luktar inte så ”mycket” av den vilket jag gillar, vill inte att parfymen tar över, utan ska bara ligga som en liten puff.:p

Har så sällan parfym på mig, antingen är jag på jobbet där jag jobbar ensam eller i stallet...🤷🏻‍♀️😅 Men jag gillar den väldigt mycket, doftar rent, fräscht, och piffigt. Jag får migrän direkt om det luktar för starkt, för tungt eller för sött, men denna klarar jag med lätthet.

Ok! Är nog arbetsskadad pga jobbat för länge på Marc Jacobs! 😅😂
 
Kom att tänka på ungdomsparfymen som ”alla” hade, Hugo boss ”deep red”. Säljs den fortfarande? Den var väll väldigt tung i doften?
 
Eller så är det mitt felkonstruerade luktsinne! 🙄😂

Jag vet inte hur deras andra parfymer är? Har nog aldrig provat någon annan än denna...

Finns många som verkar poppis. Jag tycker de är för söta och blommiga. Dessutom med toner av vanilj vilket är big nono för mig.
Men parfym är ju en smaksak verkligen och parfymer doftar olika på olika personer :)
 
Kom att tänka på ungdomsparfymen som ”alla” hade, Hugo boss ”deep red”. Säljs den fortfarande? Den var väll väldigt tung i doften?

Själv får jag kväljningar av Victor & Rolf ”flowerbomb” som alla hade. Väldigt söt-kvalmig med massa vaniljtoner
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp