Hur hitta BRA hem till 2 vuxna katter?

S

SeaSalt

Usch nu börjar detta bli jobbigt. Jag har två kastrerade hankatter som jag söker nytt hem till. Dom är för tillfället innekatter men jag känner att dom skulle trivas mycket bättre som utekatter. Inga drastiska tecken på det än men framför allt den ena VET jag skulle älska det. Sedan jag insåg detta har ju alternativet varit självklart, jag måste överlämna dom till någon som kan ge dom den utevistelse dom behöver. Nog för att dom är mina hjärtan, men mina hjärtan ska ha det bästa! Men jösses vad svårt det är! Jag har annonserat, letat bland köpesannonser osv. Framför allt har jag hört bland familj och vänner som jag vet skulle vara pålitliga. Men ingen kan/känner någon som kan ta emot mina älsklingar. Finns det någonting mer jag kan göra?

Hade dom båda suttit i jamat vid fönstret och verkligen visat att dom inte trivs inne hade jag börjat överväga att låta dom somna in faktiskt. Men den ena katten verkar inte bry sig särskilt mycket om vart han är sålänge han får kel. Den andra verkar dock mer fascinerad över vad som pågår utanför, men ändå inte såpass illa att det skulle rättfärdiga avlivning för hans egen skull.
Vill ju bara att dom ska få komma till ett bra hem på landet :(
 
Sv: Hur hitta BRA hem till 2 vuxna katter?

Koppelträna dem och gå ut och gå med dem? Avlivning är väl lite väl drastiskt bara för att katterna sitter i fönstret. Min hankatt tror att han vill vara ute, men väl ute så kissar han på sig av skräck. Se till att aktivera dem ordentligt inomhus så kan det lösa problemet. Sen är det väl självklart att sitta och titta ut är jätteintressant? Min hona hatar att vara ute, men hon sitter gärna och tittar på fåglarna utomhus. Men inte vill hon vara ute för det.
 
Sv: Hur hitta BRA hem till 2 vuxna katter?

Koppelträna dem och gå ut och gå med dem? Avlivning är väl lite väl drastiskt bara för att katterna sitter i fönstret. Min hankatt tror att han vill vara ute, men väl ute så kissar han på sig av skräck. Se till att aktivera dem ordentligt inomhus så kan det lösa problemet. Sen är det väl självklart att sitta och titta ut är jätteintressant? Min hona hatar att vara ute, men hon sitter gärna och tittar på fåglarna utomhus. Men inte vill hon vara ute för det.

Ja, avlivning känns väldigt drastiskt på den nivån det ligger nu som jag skrev. Hade dom rent ut sagt mått jättedåligt av det hade det varit alternativet, för deras skull. Men jag känner som sagt inte att det ligger på den nivån. Koppel funkar inte heller. Dels vill jag ju att dom ska få springa runt i skogen/på åkrar och jaga vad-dom-nu-vill-jaga vilket dom inte kan göra i koppel, och dels känner jag att jag inte har tiden att ta ut båda tillräckligt mkt för att dom ska vara nöjda..
 
Sv: Hur hitta BRA hem till 2 vuxna katter?

Sitter i litegrann samma sits med mina två vuxna katter. Mina katter är 16 och 12. Ska flytta långväga om 3 veckor och kan inte ta med katterna. Har annonserat, frågat familj, vänner, bekanta och bett folk sprida ordet. Men är det ingen som vill ha vuxna katter? Jag tog ju själv emot dem båda två som omplaceringar från två olika hem för några år sedan, för mig var det inget problem att ta en vuxen vs en kattunge/ungkatt.

När är det egentligen okej att avliva då? Med all säkerhet vet man ju att de inte far illa när de är döda. Men samtidigt så oerhört synd och tragiskt att två friska varelser ska behöva sluta sina liv för att jag gjort en ändring i mitt liv. Så jag undrar också, hur fasen gör man för att hitta BRA hem?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 218
Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt måste fatta mitt svåraste beslut någonsin... har bott på landet i hela mitt liv och har tre underbara katter. För några månader sen...
Svar
12
· Visningar
1 191
Senast: Zarro
·
S
Övr. Katt Våran ena hankatt som kastrerades för över en månad sedan har börjat kissa och bajsa utanför lådan. Han gör det ofta i provocerande...
Svar
1
· Visningar
792
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp