Hur hinner ni med?

M

Mulen

Så fort man pratar med hundägare här inne så får man höra "min hund behöver aldrig vara ensam längre än max 5 timmar" och liknande...

När frågan varit uppe (har inte varit aktiv här på ett bra tag nu) så har nästan ingen haft hunden ensam en hel arbetsdag...

Betyder detta att i princip alla som har hund här inne är sjukskrivna, arbetlösa, pensionärer eller stenrika hemmafruar?

Vad hade hänt om er situation hade ändrats? Om ni fått ett jobb där ni inte kan ta er hem på tex lunchen osv.?

Sv: Hur hinner ni med?

Förnärvarande är jag sjukskriven och kan därför ägna all min tid åt min lilla buse.
I vanliga fall har jag ett jobb där jag har möjlighet att ta med honom, och skulle
jag nu byta jobb och inte ha möjlighet att ta med honom så skulle jag ordna med dagmatte.

Jag arbetar heltid med restid tor jobbet ca 2 timmar per dag - men jag har min hund med mig på jobbet. :bump:
Om arbetssituationen skulle ändras vore jag tvungen att fixa dagmatte eller hunddagis. Jag gillar inte tanken på att han ska ligga hemma hela dagarna med en snabb rastning på lunchen, jag tänker mig honom som helt galen av överskottsenergi när man då kommer hem och själv är slut efter jobbet... :smirk:

Sambon jaobbar dag o jag jobbar natt så hundarna inte ska vara ensamma. Från början jobbade jag med dag när vi bara hade min gamla o henne lämnade jag hos dagmatte på väg till jobbet då, men när vi skulle köpa nya valpen bytte jag till natt så de inte ska vara själva, lite svårare/olämpligare att lämna bort valp. Jag anser att om man är tvungen att alltid lämna sin hund ensam hela dagarna får man skaffa hundvakt, ta med till jobb el överväga om man ska ha hund alls

Vi är fem i familjen varav tre barn/ungdomar :)
Våra scheman går ihop på så vis att hunden oftast inte behöver vara ensam jättelänge. Han är hemma max 6 timmar ensam!

Vissa dagar är han bara själv 1-2 timmar.
Skulle vilja lösa det på annat sätt men han mår bra och visst skulle han må ännu bättre av att vi var hemma på dagarna.

Om vi en dag är borta alldeles för länge alla så åker mamma hem på lunchrasten.
Så vi klarar oss, jobbar heltid och går i skolan.

Betyder detta att i princip alla som har hund här inne är sjukskrivna, arbetlösa, pensionärer eller stenrika hemmafruar?

Nej, men man har löst ensamhetstiden på annat vis. Finns hundratals olika lösningar. ;)
Hundvakt, dagmatte/husse, hunddagis, flexibla arbetstider, sambo som har annorlunda skift, mamma/pappa/syskon som kan hjälpa till osv osv. En bra hundägare löser det på något sätt!

Vad hade hänt om er situation hade ändrats? Om ni fått ett jobb där ni inte kan ta er hem på tex lunchen osv.?

Så blev det för mig nu i höst. Nu jobbar jag 1,5 mil bort och har varken lust eller ork att ägna min 45 minuters långa matrast till att köra hem (20+20 minuters restid) och rasta hunden i fem minuter. Och hur bra mår hunden av det? :crazy:

Jag pusslar vecka för vecka med några snälla människor som ställer upp. Bl.a. en tjej "extraknäcker" som hundvakt.
Skulle det köra ihop sig finns hunddagis.

Jag kan utan dåligt samvete lämna min hund ensam upp till 7 timmar om det händer sällan. Annars går min gräns vid 5-6.

Man är helt enkelt tvungen att ordna det - punkt slut.

Men om man har tex en "dog walker" ger man den personen en nyckel till ens lägenhet då? :crazy: *paraniod* :p

Just nu är jag arbetslös och det är lätt att ha inställningen "det får ju lösa sig helt enkelt"...
Men jag vet att jag kommer att ångra mig bittert om jag får ett jobb som inte gynnar hunden och jag inte hittar en själ som vill ställa upp...alla runt omkring mig arbetar heltid så...

Men men...det får bli i framtiden helt enkelt! (får väl skaffa många barn och göra schema eller nåt! :p)

Vad jobbar ni som kan ta med era vovvar till jobb?

Jag jobbar på kontoret på ett litet företag med egen produktion. Jag har grind för dörren in till mitt rum just för att han inte ska vara runt hos alla och springa - framför allt inte i lunchrummet!! :o
Vi har stor parkering som gränsar till grönområde så det är inga problem med att gå ut och rasta honom, det är i princip bara att gå 50 meter från dörren.. :)

Dock behöver en dagmatte inte nödvändigtvis vara någon i ens närhet.

Jag jobbar som personlig assistent.

Jag jobbar med hundar och hundarna är med mig hela dagen. Om jag skulle byta jobb, vilket jag inte ser någon anledning till :D , så skulle jag antingen få ta ett jobb där hundarna kan vara med.
Eller gå ner till deltid så hundarna slipper vara ensamma hemma så länge eller jobba skift så sambon är hemma när jag är på jobbet.

Vår hund är med husse alltid, oavsett var husse ska. Skulle nu han få ett annat jobb där han inte kunde ta med hunden, vilket jag tror är nästintill omöjligt eftersom ett sådant jobb skulle han aldrig söka, men vi leker med tanken. I så fall får vovven vara ensam 6 timmar i sträck en dag i veckan. Vilket han skulle klara galant!

/Timsetim

jag och exet jobabde olika skift, eller så hade vi en kompis osm satt hundvakt, elelr så pasad svärfar dem (när vi bodde ihop med honom)

Jag är mammaledig så då är hundarna knappt ensam mer än då jag ska på affären el likn.
Ska jag iväg en längre stund så fixar jag hundvakt!
Det var jag tvungen till idag.. gissa om jag saknar dom :eek:
Är ju van att ha två skuggor med mig konstant,
en bufflande Hugo-nos som tigger kel..
en Joker som snackar om ditt och datt på sitt vis :D

Förut jobbade vi om varandra så då slapp hundarna också vara ensamma!

Jag pluggar (halvt på distans) och sambon är arbetslös så Mulle är aldrig ensam. OM vi måste iväg nånstans båda två, så får han antingen följa med, eller så får han vara hos min mamma.

Har lagotton med på jobbet.
Inte sagt att hon har roligare där (hon ligger och sover mest) men hon är inte ensam..........

Labben är faktiskt inte ensam mer än max 5 timmar, i sånt fall har vi en granne som ställer upp!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 968
Senast: Sel
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 103
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama