Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Marvin

Trådstartare
Jag har fått i uppgift att rida in ett fyraårigt kallblodssto. Hon är inkörd och jobbar som "traktor" på gården, eftersom de inte har någon motordriven.

Hon går väldigt gärna lågt med huvudet, igår var jag ute på promenad med henne och hon gick och snusade i backen så jag var rädd att hon skulle trampa sig på underläppen :D . Sen dök det upp två riktiga traktorer på ett fält och då kom huvudet väääldigt högt upp och vi hade nån slags rodeoshow (sista gången jag går på promenad med henne utan hjälm på mig).

Idag red jag henne på fältet och ställde för första gången lite krav på henne, lite mer trav osv. Jag insåg idag att jag förmodligen kommer att få problem med att hon blir framtung och hänger sig i handen. :crazy: Jag har INGEN lust att bära omkring på hennes huvud!

Nu behöver jag tips på hur jag kan undvika i möjligaste mån att problemet uppstår? Idag när hon blev för tung så drev jag henne mer framåt och gjorde lite uppresande tygeltag, men jag vill inte klydda för mycket med henne då hon inte är helt på det klara vad jag vill än. Vill inte göra henne alltför förvirrad.
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Varför måste du lyfta upp huvudet på henne då?

Om hon redan bär sig själv i dagliga arbetet så finns det ingen anledning.

/P Döben
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Jag har fått i uppgift att rida in ett fyraårigt kallblodssto. Hon är inkörd och jobbar som "traktor" på gården, eftersom de inte har någon motordriven.

Hon går väldigt gärna lågt med huvudet, igår var jag ute på promenad med henne och hon gick och snusade i backen så jag var rädd att hon skulle trampa sig på underläppen :D . Sen dök det upp två riktiga traktorer på ett fält och då kom huvudet väääldigt högt upp och vi hade nån slags rodeoshow (sista gången jag går på promenad med henne utan hjälm på mig).