Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Marvin

Trådstartare
Jag har fått i uppgift att rida in ett fyraårigt kallblodssto. Hon är inkörd och jobbar som "traktor" på gården, eftersom de inte har någon motordriven.

Hon går väldigt gärna lågt med huvudet, igår var jag ute på promenad med henne och hon gick och snusade i backen så jag var rädd att hon skulle trampa sig på underläppen :D . Sen dök det upp två riktiga traktorer på ett fält och då kom huvudet väääldigt högt upp och vi hade nån slags rodeoshow (sista gången jag går på promenad med henne utan hjälm på mig).

Idag red jag henne på fältet och ställde för första gången lite krav på henne, lite mer trav osv. Jag insåg idag att jag förmodligen kommer att få problem med att hon blir framtung och hänger sig i handen. :crazy: Jag har INGEN lust att bära omkring på hennes huvud!

Nu behöver jag tips på hur jag kan undvika i möjligaste mån att problemet uppstår? Idag när hon blev för tung så drev jag henne mer framåt och gjorde lite uppresande tygeltag, men jag vill inte klydda för mycket med henne då hon inte är helt på det klara vad jag vill än. Vill inte göra henne alltför förvirrad.
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Varför måste du lyfta upp huvudet på henne då?

Om hon redan bär sig själv i dagliga arbetet så finns det ingen anledning.

/P Döben
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Jag har fått i uppgift att rida in ett fyraårigt kallblodssto. Hon är inkörd och jobbar som "traktor" på gården, eftersom de inte har någon motordriven.

Hon går väldigt gärna lågt med huvudet, igår var jag ute på promenad med henne och hon gick och snusade i backen så jag var rädd att hon skulle trampa sig på underläppen :D . Sen dök det upp två riktiga traktorer på ett fält och då kom huvudet väääldigt högt upp och vi hade nån slags rodeoshow (sista gången jag går på promenad med henne utan hjälm på mig).

Idag red jag henne på fältet och ställde för första gången lite krav på henne, lite mer trav osv. Jag insåg idag att jag förmodligen kommer att få problem med att hon blir framtung och hänger sig i handen. :crazy: Jag har INGEN lust att bära omkring på hennes huvud!

Nu behöver jag tips på hur jag kan undvika i möjligaste mån att problemet uppstår? Idag när hon blev för tung så drev jag henne mer framåt och gjorde lite uppresande tygeltag, men jag vill inte klydda för mycket med henne då hon inte är helt på det klara vad jag vill än. Vill inte göra henne alltför förvirrad.

Många kallblod har en vana att lätt bli framtunga, de lixom "går på bogarna". Personligen brukar jag föredra att sitta ner när hästar blir framtunga för att med hjälp av hela min kropp driiiiva fram hästen bakifrån och fram.
Många hästar har även en vana att bli framtunga om man rider i samma tempo för länge utan att det händer något (och länge behöver inte vara mer än 10-20 meter för vissa hästar :crazy: ).
Se till att aktivera hela henne , hela tiden. Rid serpentiner, volter, rid henne sidleds (ökning och minskning av volter). Trava 10 meter, sakta ner och börja om igen. så fort hon tycker att arbetet känns omotiverat kommer hon att bli tung i kroppen. Ingen gör mer än vad man ber dem om, speciellt inte unga hästar ;).

Jag tycker inte att du ska vara rädd för att pressa henne lite. Som det låter så verkar hon vara en häst som är van med kroppsligt arbete.

Mina råd till dig är alltså;

*Sitt ner när hon bli framtung för att ta hjälp av hela din kropp, som för att säga "Nu vill jag att du tar i med bakdelen i stället för framdelen, annars orkar jag inte rida dig".

*Var lite finurlig, hitta på nya saker HELA tiden, träna på bak-och framdelsvändningar runt hörn, rid serpentiner mellan träd, kliv över stockar i skogen. Ja ALLT! ta vara på naturen och vad den har att erbjuda. Det finns mycket mer än vad många tror - bara man tittar efter lite ;) och glöm inte de traditionella halvhalterna och halterna.

Lycka till!
/Marika
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Om du jobbar med att få hästen bärig och balanserad från marken, så kommer den även att kunna bära sig och balansera när du rider.
Tömkörning och löslongering är bra metoder om man kan vara lyhörd och känslig, läsa hästens signaler. Där bygger du dessutom upp ett bra förtroende.
Ställ inte för höga krav. Det ska vara kul både för hästen och människan. Bärigheten kommer ifrån bakdelen. Se till att hästen kan bära sig i balans i alla gångarter och lyssnar till ditt kroppsspråk.

Kallblod är ofta mycket känsliga och dessutom smarta. Det är bra att jobba med hästen på ett sätt där den kan finna glädje i sin uppgift, annars kan det lätt bli obehagligt.
Tänk på att du hanterar en häst som är skolad till att vara traktor och det du nu begär är att den ska vara en ballerina. Det är en stor förändring! Det kräver både fokus, kunskap och ödmjukhet från din sida.

Kom i håg att hästen alltid gör det bästa den kan. Sedan är det upp till oss att förvalta egenskaperna på bästa sätt. Ge den chans att mogna med bibehållen stolthet i sin uppgift. :bow:
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Varför måste du lyfta upp huvudet på henne då?
För att hon inte ska trampa på tyglarna?
Om jag ska kunna påverka henne så måste jag ha kontakt i tygeln, men om hon slänger 20 kilo i handen på mig så blir det mer än kontakt. Hon är väldigt känslig i munnen nu och det är nåt som jag vill bevara!
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Tack för dina tips!
Tyvärr är många av dem överkurs för oss då vi idag första gången har lyckats trava på ett böjt spår. Tror vi väntar lite med framdelsvändningarna... Men rida runt och över saker osv kan vi såklart göra! Idag gjorde jag övergångar mellan skritt - trav - skritt - halt var 10-20:e meter och då hann hon inte bli så framtung!

Som hennes rygg ser ut nu så vill jag inte sitta ner på henne i traven. Kan heller inte pressa henne för mycket, hon har dålig kondis och björnpäls. :crazy:
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Tack för dina tankar!

En hel del tänkvärt där. Hm, tömkörning... hon sparkas rejält, tror inte jag vågar mig på det ännu. Löslongering, tja, vi har inget inhägnat område, vågar inte släppa lös henne på pustan precis! (Jag skulle gärna vilja att hon fick en hage, när hon går ute nu så är hon tjudrad med ett långt rep till en stolpe i marken, svårt att busa då. Så då tar hon ut allt bus på mig. :crazy: )

Jag har bara jobbat med henne i några veckor, och bara haft tid på helgerna. Har varvat promenader med longering och lite ridning.

Det här är väldigt nytt för mig, hela sättet i deras hästhållning och första gången jag rider in en häst där jag själv lägger upp planen för det.
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

hmm lite off topic då men kan inte du fixa hage åt henne? :)

driv när hon hänger sig o driv med hela kroppen o gör olika övningar hela tiden få med bakbenen finns det ingen paddock/ridhus i närheten? :)
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Jag vet faktiskt inte hur mycket mark, eller vilken, som är deras. Hagar har de liksom inte kommit på, mjölkkorna går på den inhängnade gödselstacken och fårflocken går fritt på pustan med en klocka runt halsen på ledartackan (jag vet inte varför de inte har dragit till Serbien än, men de kanske vet att de får smaskig mat om de stannar i närheten :idea: ).

Ridhus/paddock: Tänk dig en stor slätt, milsvidda platta åkrar. Mitt där, på en leråker utanför en by i Ingenstans (går en buss varannan timme på vardagar), där bor pållan, i ett skjul av plåt, plastpresenningar och lastpallar och med majstak, tillsammans med sina kossekompisar. :D
Men jag har sett spår av broddade hovar, så nån med mer modern hästhållning finns kanske i närheten. Ska prata med ägarens svärson (den enda som pratar engelska), för jag misstänker att fältet jag tränar på nu kommer att förvandlas till majsfält till våren.

Sen har jag lite idéer om avmaskning, verkning och ökat proteinintag också (:angel: ), men det känns som det är lite mycket. Jag vill inte klaga för mycket på dem, då jag har sett deras hem och levnadsförhållanden. De lever 3 generationer i ett litet fallfärdigt hus och med 2 eller 3 heltidsinkomster på vanligt arbete så får de förmodligen tillsammans mindre än mina CSN-pengar per månad. :eek:

De gör vad de kan, och tycker om sina djur. :love:
 
Sv: Hur hindra henne från att börja hänga i handen?

Tack för dina tips!
Tyvärr är många av dem överkurs för oss då vi idag första gången har lyckats trava på ett böjt spår. Tror vi väntar lite med framdelsvändningarna... Men rida runt och över saker osv kan vi såklart göra! Idag gjorde jag övergångar mellan skritt - trav - skritt - halt var 10-20:e meter och då hann hon inte bli så framtung!

Som hennes rygg ser ut nu så vill jag inte sitta ner på henne i traven. Kan heller inte pressa henne för mycket, hon har dålig kondis och björnpäls. :crazy:

Spinner vidare. Istället för fram -och bakdelsvändningar så kan du sträva efter att hon flyttar för skänkeln, när hon sen kan det runt träd etc så kommer bak -och framdelsvändningarna sitta innan du vet ordet av det! :idea:.

Jag red själv en 5 årig tinker under några månader och hjälpte till med utbildningen av henne. Tränade själv mycket runt träd etc. Då hon var väldigt bra på att rygga tog jag nytta av det och lärde henne att flytta sig i sidled samtidigt, och det tog inte många gånger innan hon förstod de sidförande hjälperna. Hästar lär sig väääldigt fort och dessutom så kan de ju flytta sig i sidled utan hjälp, det enda som de behöver lära sig egentligen är att göra det tillsammans med en ryttare! :idea:

Lycka till med träningen och berätta gärna för oss hur det har utvecklat sig!

/Marika
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 483
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp