Hur hårt....

Hur ska man veta att beskriva vad som är hur hårt över internet?
Blir lite svårt.
Har haft en gjord som var elastisk, drog åt så pass att sadeln satt där den skulle när jag hoppade upp (med hjälp av pall) men inte så att jag snörpte magen på hästen.
Man får känna sig fram litegranna vad som är lagomt, precis som vanligt.

Jag drar så mycket så att sadeln ligger där den ska. Drar lika mycket oavsett vilken gjord jag har.
Är svårt att beskriva över internet... men jag drar inte speciellt mycket.

OM man säger så här.... hur mkt får ni innanför gjorden när ni sitter i sadlen? En hand? en handsbredd? ett par fingrar?

Svårt. Har jag inte direkt tänkt på. Men i alla fall en hel flat hand, det är helt klart.

Jag har elastisk på båda sidor och har på första på båda sidor. Sedan spänner jag upp två hål på höger sida och sedan när jag sitter upp ett hål på vänster efter jag har skrittat fram ett hål på vänster, så jag har tre hål på vardera sida.

Min spänner jag så hon kan andas, jag har väl en hand emellan först när jag spänner. Spänner ALDRIG hårt med en gång pga sadelgjords spänningar. Då vill man inte sitta på! :crazy:

Kram Favina :bump:

Lagom :angel: Nej, men en hand får jag in mellan häst och gjord utan att "lirka" in handen. Det låter löst men jag har aldrig råkat ut för att sadeln har snurrat så.

Det beror ju helt pa vad for slags ridning jag gor. Skrittar jag ut i skogen spanner jag inte lika hart som om jag tavlar falttavlan.
Jag brukar luta mej fram och kanna under magen pa hasten, och jag far in en tumme om jag tavlar falttavlan, och 3-5 fingrar om jag skrittar ut.
Jag spanner inte en elstisk gjord lika mycket som en "vanlig".

Man ska alltid tänka på att när man drar en elastisk gjord så drar den själv ihop sig lite senare.
Så spänner man hårt så drar den ihop sig ännu hårdare sedan.
Synd om hästen i så fall.
Jag har elastisk gjord på dressyren och vad ska jag säga? Spänner till 6:e - 7:e hålet på varje sida :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
875
Senast: Oknytt
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
909
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj