Hur hårt spänner ni?

Sv: Hur hårt spänner ni?

Mjaaa håller inte helt och hållet med dig. Min häst är rund - som ett gotlandsruss i formen ungefär, helt utan manke...
Jag spänner gjorden så att jag får in en platt hand mellan sadelgjord och häst. Han ska ju kunna andas. Om sadeln passar så ligger den nästan helt still och om jag har vettig balans så kan jag rida med lös gjord. Så skyll inte på hästen. Om sadeln passar och du har vettig balans ska inte gjorden behöva sitta åt!

Polly_Mulle skrev:
Mjaaa håller inte helt och hållet med dig. Min häst är rund - som ett gotlandsruss i formen ungefär, helt utan manke...
Jag spänner gjorden så att jag får in en platt hand mellan sadelgjord och häst. Han ska ju kunna andas. Om sadeln passar så ligger den nästan helt still och om jag har vettig balans så kan jag rida med lös gjord. Så skyll inte på hästen. Om sadeln passar och du har vettig balans ska inte gjorden behöva sitta åt!

Onödigt med så övelägsen ton i ditt inlägg tycker jag :mad:

Min sadel ligger helt still eftersom den passar, och bra balans har jag också. Men om man inte spänt gjorden ordentligt och hästen skuttar i sidled, och man trampar ner lite extra i en stigbygel innan du hittat balansen igen. Vad tror du händer då? Eller du kanske är en övermänniska som aldrig tappar balansen det allra minsta? ;)

Och du tycker inte att en platt hand (ca 1,5 cm) mellan gjorden och hästen uppe i höjd med där sadelkåpan börjar, är hårt spänt? Det tycker nämligen jag att det är.

// M

själv spänner jag först bara så pass att jag kommer upp, och efter skrittrundan spänner jag lite till. Har resårgjord, men spänner den inte så hårt, "finns chans för 2-3 hål" mer, men det räcker där.

Om jag bara ska ut och Rida en sväng drar man kanske inte allt man kan men Åtminstonde så at sadeln inte Snurrar runt. Sen brukar ju Hästen "Gå ihop" När man har ridit så man kan känna efter lite då och då :)

Lugn, lugn, det var inte riktiat mot dig:)

Jag bara besvarade frågan, och det är det svaret man brukar ge, elelr förmana med på lektioner eller när elever som inte är så erfarna ska dra en resårgjord. Det är ju inte lätt att veta, eller hur?

Jag "anklagade" absolut iunte dig, hur ska jag kunna veta hur du brukar dra din gjord?:idea:

Har varit med om precis samma sak! Men den hästen la sig ner å ville rulla av sadeln efter lektionen. Var inte jag som red som tur va..

Själv brukar jag få in en hand mellan gjorden och sadeln.. Spänner i yttersta hålet i stallet och resten innan jag hoppar upp. Ibland kan jag behöva spänna ytterligare ett hål efter jag ridit fram.

Senast ändrad av en moderator:

Kan ju svara på frågan också:)

Jag vet inte riktigt hur hårt jag spänner, såpass att den ligger på plats och så att jag slipper fundera på om sadeln ska glida när jag rider. Gillar inte otrevliga överraskningar,hehe.

Dock inte spec hårt tror jag, sitter oftast upp med pall för att spara hästen ( och mig, men det erkänner jag helst inte;) )

Jag spänner min sadelgjord ganska hårt. Inte det håradste jag kan dock. Skulle nog kunna få in handflatan tror jag, men har inte provat det. Får göra det idag. Min häst är så tjock så jag måste spänna den lite hårdare så den inte hamnar vid hans öron:angel:

det e lungt ;) , hade en gång för 100 år sedan :angel:en bekant som sa : när hästen faller har du dragit för hårt...:crazy: (fast det va sagt som ett skämt till en ryttare som annars ansåg sig ofelbar :crazy:)
det är väl med sadelgjorden som med ridningen, det mesta kräver lite "känsla"

jag brukar spänna så att jag får in två fingrar mellan magen och sadelgjorden.

Det var inte menat som att det skulle tolkas som överlägset, föreläsande eller liknande. Och jovisst tappar jag balansen, men jag ser till att ha en såpass lydig häst att han stannar direkt så att jag kan sätta mig rätt om det skull hända. Dock är min balans ganska hyfsad då jag i stort sett alltid rider utan stigbyglar för att jag trivs bättre så...

Jag spänner så pass hårt att sadeln sitter kvar stadigt o bra utan att sitta alldeles för hårt! Den får ju inte sitta för löst heller, då skaver bara sadeln istället!
Vi hade en häst i mitt stall i höstas som la sig ner o rulla (med ryttare på) för att han (ryttaren) spänt åt sadeln så hårt att det förmodligen gjorde ont! :crazy:

Spänner så hårt jag kan, annars lär ju sadeln röra sig. Men jag tror jag får in en hand eller så emellan hästen i alla fall. Har ju resår på mina gjordar så den kan man ju töja ganska mycket.

minternet skrev:
Har du då haft en häst utan manke och som är av "tunnliknande" form? (inte tjock men dock bred och rund)
Då gäller det nämligen att spänna rätt hårt... även om sadeln passar.
;)
// M

Ooooops! Jag glömde!! Jag som har haft fjording i flera år... :o Sorry, självklart är det så... På fjordingarna har jag ju varit tvungen att spänna gjorden hårdare än vad jag behöver på ridtravaren jag har nu...

Jenny1 skrev:
Ooooops! Jag glömde!! Jag som har haft fjording i flera år... :o Sorry, självklart är det så... På fjordingarna har jag ju varit tvungen att spänna gjorden hårdare än vad jag behöver på ridtravaren jag har nu...

Ja det var ju det jag menade :smirk: ;)
På en tunna kan sadlar passa men ändå behöva spännas lite extra hårt... ;)

// M

jag har en allround sadel.. kommer inte ihåg märket men:P jag tycker den ligger perfekt på honom tills man sätter foten i stigbygeln och ska hoppa upp, då snurrar hela sadeln runt..:crazy: vad har du för sadel?

minternet skrev:
Har oxå fjording så jag vet precis hur det är...;)
Vad har du för sadel?

// M

Tjalfe skrev:
jag har en allround sadel.. kommer inte ihåg märket men:P jag tycker den ligger perfekt på honom tills man sätter foten i stigbygeln och ska hoppa upp, då snurrar hela sadeln runt..:crazy: vad har du för sadel?

Jag har en Wintec dressyr som är min favorit och som funkar rätt så bra.
Men hästens favorit är sadeln som följde med på köpet: en griffin haflinger, speciellt bra för breda hästar, den sitter mycket bra och jag spänner fast den med en lädergjord med resår längst ut.
Jag väger dryga 90 kg men kan ändå sitta upp utan pall om jag måste. Men jag använder helst pall för att skona både mig, häst och sadel ;)
Tilläggas kan att sadeln har en extra sadelgjordsstropp långt fram som hjälper till att förhindra att den glider fram om den skulle tendera att göra det.

// M

Jag spänner åt gjorden hårt men får fortfarande in handen om jag pressar lite. Skulle aldrig sätta fast en sadel löst med tanke på att den kan glida runt om ryttaren tappar balansen och orsaka panik, eller skava och röra sig en massa... =/ Spänner dock alltid i etapper, löst i början.

Min häst är jättekänslig under magen, han blir skitsur när man tar under magen. Ni förstår nog hur det blir vid sadling.. Han HATAR när man spänner sadelgjorden. Någon som vet hur man kan göra? ..

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hittar inget vid googlande så jag frågar det allsmäktiga Bukeoraklet 😍 I morse när jag körde till jobb så nös jag. Inte någon liten...
Svar
3
· Visningar
272
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: tessan.g
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama