Hur hårt spänner ni?

Sv: Hur hårt spänner ni?

jag spänner först så att gjorden ligger mot magen på hästen när jag sadlar, sedan spänner jag så hårt jag bara kan när jag ska sitta upp, annars slår sadeln runt :smirk: och när jag suttit upp spänner jag upp den några hål. man brukar kunna maka in en hand mellan gjorden och hästen utan att ta i alltför mkt

Jenny1 skrev:
:bow: :bow: Exakt!!! Kunde inte sagt det bättre själv! ;) Om man måste dra gjorden jättehårt för att sadeln inte ska glida så passar inte sadeln!

Har du då haft en häst utan manke och som är av "tunnliknande" form? (inte tjock men dock bred och rund)
Då gäller det nämligen att spänna rätt hårt... även om sadeln passar.
;)
// M

jag har det, hästen på bilden till vänster är sådan, HELT slät runt om. Den har en manskapssadel som ligger brett och ganska bra dock, men man får spänna ganska bra ändå

men det är som med allt annat, det måste vara rätt använt.
spänner man en gjord med resår så som man spänner en utan, så blir det skonsammare....
framför allt på hästar med sadeltvång.

varför skulle man dra hårdare för att det är resår :confused:
då förlorar det ju hela vitsen, förstår inte varför det skulle vara lättare.........(då blir den ju som en utan resår, dvs. stum)

Gjorden som jag har till hoppsadeln spänner jag tills det inte finns fler hål (nästan), men det är resår, ganska dålig sådan i båda ändarna, hon har fårskinn på sadelgjorden också men när den är helt spänd kan jag fortfarande få in en platt hand mellan hästen och sadelgjorden.
Känns ganska viktigt dock att denna sadeln sitter ordentligt eftersom det ine är särskilt kul om sadeln glider på sned under ökad galopp ut i skogen eller på en hoppbana...

Dressyrgjorden är helt utan resår och den spänner jag nästan så hårt jag kan för annars glider sadeln fram. Fast en gjord utan resår går nästan inte att dra för hårt om man inte är väldigt stark. Jag tror ändå jag kan få in en plat hand mellan gjorden och henne ändå. Fast med lite mer ansträngning än på hoppgjorden...

Håller mej någolunda till 2fingrar emellan, men ja, då de för de mesta é resårgjord brukar de för de mesta bli ett hål lösare. Hitills funkar de utan att sadeln åker runt i alle fall:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

hillevie skrev:
varför skulle man dra hårdare för att det är resår :confused:

Man brukar säga att det är lätt att spänna för hårt med resårgjord för att "Man känner inte hur hårt man drar", dvs det är så lätt att dra åt gjorden att man inte tänker på hur hårt den sitter.

nä, då ska man givetvis inte ha resårgjord :crazy:
fast om man tänker när man gör, så är det bättre tycker jag...
jag bytte till resårgjord just för att det är skonsammare, så givetvis "tänker jag" på hur hårt jag drar(annars hade ju bytet varit meningslöst:cool: )

Jag spänner den så pass hårt att den inte ska riskera att snurra runt.

jag spänner så sadeln ligger stadigt, hästen reagerar inte negativt, blåser ej upp sig så jag tror jag spänner lagom.

Måste bara!

Jag blir mållös när jag läser att folk tror att man kan känna hur hårt spänd en sadelgjord är genom att köra in x-antal fingrar vid spännet på gjorden.

TRYCKET FRÅN SADELGJORDEN SITTER ÖVER BRÖSTBENET PÅ HÄSTEN, DVS UNDER MAGEN.

Att rycka till vid resåren eller spännet säger ingeting om hur hårt gjorden är spänd.

I övrigt så spänner jag så att grejorna sitter på plats.

På min häst spänner jag allt jag kan. vi har resårgjord och har precis bytt. Jag spänner resårgjorden i samma hål som jag spännde den utan resår i. då vet jag att det inte blir för hårt för lilla bringan

minternet skrev:
Har du då haft en häst utan manke och som är av "tunnliknande" form? (inte tjock men dock bred och rund)
Då gäller det nämligen att spänna rätt hårt... även om sadeln passar.
;)
// M

det känner jag igen från min fjording! :smirk: har provat sadlar jätte länge och nu har jag hittat en som alla jag har frågat tycker passar bra.. ändå glider den..:( så då gäller det att spänna sadelgjorden ordentligt.. jag tror det kan vara lika jobbit för hästen med en för hårt spänd gjord som att sadeln glider..

När jag får frågan hur hårt man ska spänna brukar jag säga att
man ska spänna så hårt att man precis får in handen med lite problem. Det brukar vara rätt lagom, då sitter det inte för hård
och inte för löst.
Resår är dock att rekomendera på alla sadelgjordar, föredrar
faktiskt att ha det på båda sidorna :)

Blandrastik skrev:
Måste bara!

Jag blir mållös när jag läser att folk tror att man kan känna hur hårt spänd en sadelgjord är genom att köra in x-antal fingrar vid spännet på gjorden.

TRYCKET FRÅN SADELGJORDEN SITTER ÖVER BRÖSTBENET PÅ HÄSTEN, DVS UNDER MAGEN.

Att rycka till vid resåren eller spännet säger ingeting om hur hårt gjorden är spänd.

I övrigt så spänner jag så att grejorna sitter på plats.

Mycket bra skivet! :bow:

Tjalfe skrev:
det känner jag igen från min fjording! :smirk: har provat sadlar jätte länge och nu har jag hittat en som alla jag har frågat tycker passar bra.. ändå glider den..:( så då gäller det att spänna sadelgjorden ordentligt.. jag tror det kan vara lika jobbit för hästen med en för hårt spänd gjord som att sadeln glider..

Har oxå fjording så jag vet precis hur det är...;)
Vad har du för sadel?

// M

Sen jag provade ut en sadel som passar min häst perfekt spänner jag inte gjorden så mycket. Det behövs inte då den inte snurrar runt. Hoppar dessutom upp från pall.

jag spänner min så hårt att den sitter fasst.
vill inte att mina ridturer ska börja/sluta med att jag sitter på hästens mage. :rofl:

Spänner bara på första inne, precis utanför stalldörren spänner jag några hål till, innan jag sitter upp spänns det lite till och när jag har suttit upp spänns det sista hålet

vill att gjorden ska vara stadigt åtdragen men inte allt jag orkar men tillräckligt att det inte finns någon risk att grejjerna åker omkring och risk att sadeln glider

kl
Nu när det ändå pratas sadelgjord kan jag ju höra om det är någon som vet var man får tag i en lädergjord, "anatomisk" formad (som det brukar kallas) UTAN resår, och "delad" vid spännena? Har sökt lite till och från i typ 2 år nu, men inte hittat en enda en!:confused:

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hittar inget vid googlande så jag frågar det allsmäktiga Bukeoraklet 😍 I morse när jag körde till jobb så nös jag. Inte någon liten...
Svar
3
· Visningar
272
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: tessan.g
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama