Hur hårt spänner ni?

attempt

Trådstartare
Hur hårt spänner ni sadelgjorden?
Hur många fingrar/händer får ni in?
Jag brukar sätta min gjort jättelöst, tänker mig att hästen stör sig på att ha ett tryck runt magen hela tiden utan eftergift..

Sv: Hur hårt spänner ni?

jag spänner så mycket jag kan för att om sadeln sitter löst så snurrar den bara och skaver

jag spänner sadelgjorden alldeles för löst, brukar få efterdra den ett par hål när jag skrittat en bit.Jag brukar spänna den så att sadeln inte åker omkring på hästryggen har tyvärr inte balans att sitta i en lös sadel, och hästen brukar vara ovillig att gå fram om den är för lös..

Spänner min sadelgjord rätt så löst annars blir min "prinsess på ärten, svinförbannad" och jobbig att rida. Ingen spänd gjord och inga rynkor i skinnet kring gjorden, då är allt frid och fröjd...

jag brukar spänna ordentligt. rider inte med lös gjord för risken att sadeln ska glida runt och skava..

Men, reagerar inte era hästar någonting när ni spänner den det hårdaste ni kan? Det blir ju liksom ett tryck. Dom flesta lär ju hästarna att gå undan för tryck..
Bara en tanke.

jag har resår i ändarna på gjorden. spänner löst först, när jag gått ut och ska sitta upp spänner jag det sista(dock aldrig det hårdaste jag kan, bara så sadeln inte åker runt/flyttar sig)

har haft hästar med sadeltvång(när jag jobbade med häst), då lär man sig att ta det lungt :angel:
inte så kul om dom "störtar"

Resår verkar jättebra, den töjer ju sig efter hästens mage. Finns det westerngjordar med resår?

Spänner min gjord såpass hårt att den inte glider när jag ska sitta upp, men inte heller så hårt att den skaver.

precis, jag har också resårgjord. vet dock inte om det finns westerngjordar med det. har aldrig hört talas om det. självklart spänner jag inte det hårdaste jag kan, men jag spänner såpass hårt att sadeln inte glider.

Jag spänner så hårt så att sadeln ligger still ordentligt när man rider. Sitter i 99% av fallen upp med pall för att skona hästen och sadeln och sedan väl upp på hästryggen kollar jag gjorden och drar oftast ett hål.

Rebeccah skrev:
Resår verkar jättebra, den töjer ju sig efter hästens mage.

Men det är tyvärr väldigt lätt hänt att man spänner för hårt när man har resårgjord.

Immer

Immer skrev:
Men det är tyvärr väldigt lätt hänt att man spänner för hårt när man har resårgjord.

Immer

Jo, det är klart. Man får väl hoppas att de som använder resårgjord tänker på det.

Immer skrev:

Immer

Håller helt med.

Jag tog över en häst på skolan en gång efter en av mina klasskompisar(alltså vi red lektion) o min häst bara sprang o sprang o sprang(inte likt honom då han är väldigt välskolad, visst vi hoppade men ändå) sen när passet var färdigt så skulle ridläraren prata med oss en o en jag stannade hästen som skrittat en bra stund, men han bara flåsade o flåsade o börjde till slut kraffsa med fram hovarna o ville gå, då sitter jag av för en klocka ringer i mitt huvud, kollar sadelgjorden som är av ressår o försöker spänna upp den men den är så hårt spänd att det inte går, stackars häst, jag fick upp den efter några försök, men så ska det inte vara, gud vad jag hade dåligt samvete efter den lektionen trots att det inte var jag som spännde, men jag kanske borde ha kollat gjorden innan jag satt upp.

Jag själv föredrar att ha gjorden så pass spänd att jag får in en platt hand.

Spänner så hårt att den inte snurrar runt. Hoppar alltid upp från pall också, så det behövs ej spännas så mycket. Dock tror jag att en lös sadelgjord med en sadel som glider också är mycket störande för hästen.

Rebeccah skrev:
Men, reagerar inte era hästar någonting när ni spänner den det hårdaste ni kan?

Du ska inte spänna det hårdaste du kan. Inte 17 spänner du bältet i dina byxor det hårdaste du kan, du spänner det lagom för att byxorna inte ska kasa av dig.

När sadelgjorden är korrekt spänd ska du kunna lägga handflatan mot hästens buk och föra in den mellan häst och sadelgjord.

A_K_N skrev:
Du ska inte spänna det hårdaste du kan. Inte 17 spänner du bältet i dina byxor det hårdaste du kan, du spänner det lagom för att byxorna inte ska kasa av dig.

När sadelgjorden är korrekt spänd ska du kunna lägga handflatan mot hästens buk och föra in den mellan häst och sadelgjord.

:bow: :bow: Exakt!!! Kunde inte sagt det bättre själv! ;) Om man måste dra gjorden jättehårt för att sadeln inte ska glida så passar inte sadeln!

Det beror på vad jag ska göra; Ska jag ut och galoppera och klättra spänner jag ganska hårt; tanken på att hamna under hästen känns inte så frestande. Ska jag däremot rida dressyr brukar jag spänna ett hål lösare för då brukar sadeln inte glida...

Jag drar åt så sadeln sitter. Mina går galoppintervaller, klättrar och rör sig ordentligt när jag rider och jag vill inte hänga under magen helt plötsligt.
Att jämföra en sadelgjord med ett bälte funkar ju inte..

Såhär brukar jag göra.. ;)

Jag brukar först lägga på sadeln och kanske spänna 1-2 hål
När jag ska värma bettet/innan jag tränsar spänner jag 1 hål till
När jag tränsat färdigt spänner jag 1-2 hål till
Inne i ridhuset så spänner jag 1 hål
Drar ner stigbyglarna och efter det 1 hål till
Sen kollar jag gjorden innan jag sitter upp

Spänner inte alltid så mycket, det beror på vilkne häst jag rider, men jag spänner alltid något hål i taget :p

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hittar inget vid googlande så jag frågar det allsmäktiga Bukeoraklet 😍 I morse när jag körde till jobb så nös jag. Inte någon liten...
Svar
3
· Visningar
272
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: tessan.g
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama