Hur hårt spänner du nosgrimman?

Seabaz

Trådstartare
Enligt en artikel på en annan hästsida står det att 750 ekipage från 3 olika klasser/inriktningar från 3 olika länder där en stor andel spänner nosgrimmorna för hårt i en studie.

44% gick inte att få in något finger alls under och endast 7% gick att få in rekommenderade 2 fingrar.

Enligt studien finns inget som säger att sverige skulle vara ett undantag. Detta är på internationell nivå dressyr, hoppning och hunter. Hobbyryttare är inte medtagna i studien men nämns som tenderar att följa trender satta av eliten, inte exakt citerat.

Vilken nosgrimma har du?
Hur hårt spänner du din nosgrimma?
Hur Vet Du hur hårt du ska spänna den?

Jag har alltid spänt den så det går att få ett par fingrar emellan och blir riktigt upprörd när jag ser hästar som har märken på nosryggen efter ett pass och instruktörer som drar åt dem på de hästar som de tränar. :mad:

Jag använder remont, Aachen och PS High Jump.
Spänner såhär. Har ingen bild på de andra modellerna, men spänner så den inte fladdrar omkring men finns spelutrymme att gapa och greja om hästen vill.
19263_1487746768.jpg

Enligt en artikel på en annan hästsida står det att 750 ekipage från 3 olika klasser/inriktningar från 3 olika länder där en stor andel spänner nosgrimmorna för hårt i en studie.

44% gick inte att få in något finger alls under och endast 7% gick att få in rekommenderade 2 fingrar.

Enligt studien finns inget som säger att sverige skulle vara ett undantag. Detta är på internationell nivå dressyr, hoppning och hunter. Hobbyryttare är inte medtagna i studien men nämns som tenderar att följa trender satta av eliten, inte exakt citerat.

Vilken nosgrimma har du?
Jag är hobbyryttare. Använder pullarnosgrimma. Hur förklarar jag graden av spänning här... Drar åt så den sitter "fast", fast nu blir jag nojjig att jag spänner den för hårt! Innan har jag i alla fall spänt den för löst, då den har åkt fram under underläppen.

Micklem spänner jag så det ligger intill utan att spänna, som det ska enligt instruktionerna.
De andra hästarna har ingen nosgrimma 90% av gångerna jag rider dem, men om de har så använder jag engelsk och spänner bara så den sitter på plats utan att fladdra. Typ 2-3 fingrar med lätthet.

Remonten spänner jag så jag får in två fingrar 'på höjden'. Ganska lös alltså, är lärd att den inte får spännas för hårt!

Den engelska så den sitter stadigt men aldrig hårdare än att jag får in två fingrar vid nosryggen. Ofta lösare än så.

Har alltid spänt så och är lärd så, ser dock många som spänner hårdare. Särskilt remontnosgrimmor.
Rider jag andras hästar och får tränsa själv spänner jag i regel ett eller ofta ett par hål lösare än vad de normalt har...

Jag spänner den knappt. Knäpper den bara så den inte fladdrar. Är av filosofin att en nöjd mun är en stängd mun och det är upp till mig att rida så bra att den är det.

Händer ganska ofta att folk kommenterar både det och att min hästs mun inte ser så där utdragen ut som många dressyrhästmunnar gör...

Jag spänner knappt, det är en prydnad. Micklemet är väl det enda jag spänner lite mer, som stöd för bettet, men jag får ändå in många fingrar. Har haft tränare som dragit i nosgrimman och velat spänna eftersom de enligt dem varit på tok för lösa.

Jag spänner mina nosgrimmor så att jag får in 2 fingrar emellan. Varken mer eller mindre.
Spände tidigare ännu lösare, men då Herr Häst är rätt så skavkänslig, så blev det bara friktion=skav om de satt jättelöst så de kunde börja röra sig. Så 2 fingrar är helt lagom. Inte för hårt, men inte så löst att det kan börja glida runt och ge skav heller.

Är ridskoleryttare och "måste" använda nosgrimma på de hästar som har det på ridskolan. Brukar föredra att sätta den väldigt lös, men inte så den glappar och har sig, den är mest bara där. Är det på en häst jag vet joxar extremt mycket med munnen samt att tränset/bettet inte är 100% optimalt så att bettet glider i munnen och hästen inte gillar det spänner jag lite hårdare men ALLTID med två fingrar emellan.

Jag föredrar att hästen har möjlighet att gapa och protestera om den vill. Jag tänker att om jag rider tillräckligt mjukt och hästen inte har andra problem (tex tandproblem) så håller den munnen stängd ändå. Så jag ser det lite som ett kvitto på min ridning.
Därför spänner jag bara så att nosgrimman sitter kvar på hästens huvud. Tex remontnosgrimmor kan ju halka av om man spänner för löst. Har jag möjlighet att välja rider jag helst utan nosgrimma eller med ett sådan träns att nosgrimman egentligen är till för att agera grimma om man tar av bettet.

Jag spänner fast utan att dra åt. Dvs alltid 2 fingrar ca. Är även ridläraren som korrigerar skolhästarnas utrustning, känner både sadelgjord och nosgrimma innan lektionen drar igång. Ibland sitter det löst så det fladdrar, då spänner jag något hål, ibland lossar jag något hål. Brukar visa eleven att det får plats två (vuxen)fingrar även efter jag korrigerat.

Egna hästar går mest med remontnosgrimma eller utan, efter att min första häst fick sår i kinderna av engelsk nosgrimma.

Jag använder inte längre nosgrimma på min häst, men på tidigare hästar gjorde jag det och kollade då alltid så det gick in minst 2 fingrar. Lånar jag någon annans häst idag där nosgrimma används så brukar jag spänna den ganska löst. Jag tycker att även 2 fingrar är rätt tajt. Jag vill att hästen ska kunna gapa om jag råkar bli för hård i handen. Då har jag en chans att bättra mig. Att maskera genom att tajta till nosgrimman är inte min grej.

Vilken nosgrimma har du?
Jag har engelsk nosgrimma på mina träns. Spänner så att den sitter på plats utan att fladdra, oftast bara i första hålet. Känner alltid med fingrarna så att den inte sitter för hårt, kör med "tvåfingersmetoden". Egentligen tror jag att min häst skulle klara sig precis lika bra utan nosgrimma, mest bara en prydnad nu.

Hobbyrider och varierar mellan två nosgrimmor då man ju bör det :). Rider dels på pullar och dels på engelsk nosgrimma :). 3 fingrar kör jag med :).

Vilken nosgrimma har du?
Ridskola så sort varierar, alltid två fingrar vid nosryggen. Oavsett modell.
Lärde mig när jag började rida. (knytnäve vid käkremmen)

Är det en Aachengrimma testar jag efter att jag spänt båda remmar. Om man spänner den övre med två fingrars utrymme så drar den undre åt nosgrimman hårdare med ca ett hål som jag får släppa ut i den övre igen.

(Har märkt att de senaste tio åren spänner jag inte längre i det mest använda hålet utan ett till två hål utanför det mest använda. Så någonting har ändrats. Tidigare som sagt behövde man inte ens tänka utan bara ta samma som alla andra. Det börjar dock gå tillbaka igen senaste två åren, dvs "mina hål" börjar åter bli mer använda.)

(Medishästarna hade lösare än så, en närmare en dm över och den andra runt tre, fyra fingrar, men också pelham.)

Senast ändrad:
Kan i egenskap av jobb som tränare säga att med nya kunder är det sällan folk spänt för löst. Tyvärr är det ganska ofta det är så hårt draget det går. Och man blir förvånade över hur mkt bättre hästen går utan nosgrimma/löst spänd engelsk.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit min häst på ett ponnyhackamore de senaste månaderna då hon har haft mycket problem med munnen (vargtand, har lagt bettet...
Svar
5
· Visningar
7 337
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025