Hur hårt ska kinnkedjan egentligen spännas?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 573
G

Graendal

(Eller kindkedja och vad man nu kallar den.)

Har hört många olika bud nu, hur hårt ska den egentligen sitta?

:)

Sv: Hur hårt ska kinnkedjan egentligen spännas?

jag sätter 100 spänn på att du inte kommer få två likadana svar!

jag brukar i alla fall spänna så att kedjan ligger emot men helt utan tryck, om du förstår hur jag menar?

Det beror ju på vad det är du ska spänna... Kandarstången? Hackamore? Pelham??

Lättare att hjälpa om du förklarar vad? Eller menar du alla olika bett?

/Muddson

På pelhamet har jag ett finger mellan, på kandarstången ligger den emot utan att sitta för hårt.

Ja, så spänner jag den också. Så att den ligger mot men ändå hänger löst och är rörlig eller hur man ska förklara. Senast igår sa någon att den var alldeles för hårt spänd, att man ska få in tre fingrar mellan kedja och "hakan"? :crazy: Då har den väl ingen effekt alls?

Muddson: Just nu syftar jag på ett jaktkandar, men det borde väl vara ungefär samma princip för alla stångbett?

tre fingrar? skulle jag ha en så löst hängande kedja skulle jag nog få en häst som stod på bakbenen för att komma undan att kedjan rörde sig i takt med galoppsprången...

jag tänker så att det måste vara fruktansvärt irriterande för hästen att ha något som slår emot i takt med att huvudet rör sig? sen så kan man ju fråga sig vilken effekt bettet får om kedjan inte tar emot förrens man har dragit så att man är blå i ansiktet...

Jag brukar göra lite olika beroende på häst och typ av bett men utgår först med som flera skrivit att det ska sitta utan inverka på lösa tyglar (brukar bli något lösare än ett finger)

Så att bettet stannar vid 45 grader är det väl? Alltså att kedjan tar i när bettets skänkel når 45 graders vinkeln.

Om du tar i stången ska kinnkedjan ta emot så att vinkeln mellan stången och munnen inte blir större än 45 grader.

Såhär:
45_degrees.jpg

(Bild från http://www.sustainabledressage.com)

Senast ändrad:

Du borde inte alls få olika svar. I vilken litteratur som helst kan du läsa att kedjan på ett stångbett ska spännas så att stången bildar 45 grader mot hästens mun när det tar stopp. Spänns den lösare faller stången igenom och tungfriheten kan gå upp i hästens gom. Spänns den hårdare får stången för stark effekt.
Detta går att läsa om i de flesta hästböcker både gamla och nya.

Ja det är därför jag har det sitter mer åt på kandaret som är med tungfrihet, mitt pelham är delat och alltså inget direkt "stångbett". :)

Tack, nu ska jag kolla om jag har det rättspänt! :)

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka