Hur hårt kan vi rida?

D

diskho

Min kusin kommer till helgen och vi ska ha vårat årliga "ridläger" på min ponny :P Enda kruxet är att jag inte har satt igång honom helt än.

Han har grundkonditon, och han orkar rätt mycket ändå. Han går på lösdrift i stor hage som är kuperad vilket ger honom rätt mycket motion. Han springer rätt ofta i hagen och leker :P Han har inte varit helt avställd heller, jag har ridit lite lätt på honom några gånger i veckan, och nu de senaste 2 vekcorna ungefär har jag ridit mer på honom, dock bara skrittat och travat liiite såklart :)

Så, då undrar jag hur "hårt" vi kan rida? Ingen av oss är tävlingsryttare som tränar hårt utan vi rider mest för att det är kul, så det blir ju inga superhårda pass direkt :P
Men jag vill ju inte att han ska sträcka sig eller något sånt, och det är så svårt att veta tycker jag eftersom han har kondition trots allt.

Tror ni han klarar 2 pass per dag? Alltså, typ en ritt till sjön ch en tur i skogen. Eller en dag ett dressyrpass eller ett hoppass och sen vila/lugn tur före/efter? Hoppningen kan jag ju säga är verkligen HÖGST 60 cm just nu, mestadels bommar och sånt blir det väl xD
Det funkade förra året iaf, men ändå, jag tänkte tydligen inte så mycket förra året på att han faktiskt kunde sträcka sig förräns efter "lägret" :P Men som tur var gick det ju bra iaf.

Sv: Hur hårt kan vi rida?

Du kan ju inte börja hoppa med hästen om du knappt har travat. Låter väldigt dumt att rida en häst som inte är igångsatt Så mycket på engång.

Håller med IronWill, du skulle ha planerat upp det lite bättre så din ponny var i bättre kondition tills din kusin kommer.

Jag känner att folk inte läser igenom inläggen ordentligt här, inte ställer ni frågor och ni drar slutsatser direkt.

För alltså, han är igångsatt, men inte såpass igångsatt att han t.ex skulle kunna starta LB hoppning imorn.

Han har som sagt kondition, och jag har både hoppat (lite, mest bommar) och ridit lite dressyr. Han är såpass igångsatt att han lätt går i form i alla gångarter. Det gjorde jag i våras, men sen fick han någon veckas vila p.g.a av min pyskiska hälsa. Jag orkade itne med mig själv, skolan eller något. Men nu har jag börjat rida mer (varje dag), dock bara skrittat och travat för att jag inte har orkat mer.

Så snälla, lägg till den här texten och läs igenom min första ordentligt och förutsätt att jag i alla fall har lite förnuft och hästkunskap *suck*.

Ursäkta, missupfattade ditt inlägg lite.

Om ni båda ska rida, så behöver ni ju inte ta så långa pass (30-45 min) och bara köra skritt och trav, sen att ta något hinder på 60 cm tror jag inte att den dör av. Kanske inte en hel bana på den höjden.

Känn efter lite, blir hästen trött så ta det lugnare :)

Okej :) Det var ungefär så jag hade tänkt, det blir ändå inte så mycket galopp på den buckliga banan :P

Men hur påfrestande är det att rida 2 ggr om dagen? Inte om vi redan har ridit ett "hårt" pass då kanske. Typ rida och bada ca 3 km bort? Fast ja, han säger väl till om han inte vill med ;)

Jag läste "Enda kruxet är att jag inte har satt igång honom helt än." och "och nu de senaste 2 vekcorna ungefär har jag ridit mer på honom, dock bara skrittat och travat liiite såklart"

Jag skulle inte rida två pass om dagen på en häst med dessa förutsättningar.

I meningen "dock bara skrittat och travat liiite såklart" visst, jag tolkar det tillsammans med inte helt igångsatt som knappt. Men det är mänsligt att fela ;)

Det är inga problem att rida två pass bara man använder sitt sundaförnuft och lyssnar på hästens signaler.

Att efter ett hårdare pass rida 3 km för att bada anser jag att hästen skall klara om den bara har hyffsad grundkondition!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar