Hur har ni ryktsakerna?

eliviran

Trådstartare
Hoppas tråden hamnar rätt nu! :crazy:

Ja min fråga är då hur ni förvarar era ryktgrejor.

Det är något alla kan svara på, vare sig man har egen häst eller går på ridskola. Ligger dom i påsar, ryktlådor, på golvet..? Alla svar uppskattas, ta också gärna med hur och var ni har täckena, lindorna, benskydden osv.

Bilder vore också toppen, om ni har tid över! :bow:

Tack på förhand! :laugh:

Sv: Hur har ni ryktsakerna?

MIna borstar har jag i en ryktlåda.
Alla borstar ligger i speciell ordning..
Täcken och schabrak har jag i stora förvaringspåsar, köpta på jemm&fix. Skit praktiska! Det blir inte smytsigt och lätta och smidiga att ha.. Tyvärr ingen bild.
Benlindorna har jag i speciella korgar, alla sorterade efter hur mycket dom är användna...
Om jag ska fortsätta :P
Träns som inte används hänger i tränsväskor.
I stort sett alla mina saker är organiserade, både det som används och inte...

Kul tråd du startade =)

I en groomingbag från Jacson. Tillsammans med pälsglans, termometer, bett som inte används m.m... Allt hamnar där.

Har väldigt lite förvaringsutrymme i stallet. Sadelhängare med lite utrymme under den, tränshängare och ett litet hyllplan samt en täckeshängare på boxen. Det finns också hjälmhängare och diverse upphängningsmöjligheter för att torka benskydd, lindor och täcken. I fikarummet finns ett litet skåp för skor, jackor, ombyte osv.
Nu är det lite tomma boxar så då kan man bre ut sig, annars är det 1 hyllplan/box som gäller.

Allt som inte används förvaras hemma i mitt förråd. :) Lindor har jag helst i originalförpackningen så de inte rullar upp sig och är ivägen.

I en ryktbox, tillsammans med ett extra grimskaft och lite hästgodis :)

Täcken hänger på täckeshängare, benlindorna har jag inte hunnit använda än så de är kvar i sin förpackning på en hylla och träns, grimmor och grimskaft hänger på krokar på väggen i sadelkammaren. Kan ta bild ikväll och lägga in imorgon :)

Förr hade jag dem i en ryktlåda, men tröttnade på att det var så trångt i den och svårt att få tag i alla borstarna:confused:

Så jag har bytt och har dom nu i stället en grövre stallhink, lätt att komma åt och blir inte instängt och lukta pyton om någon borste skulle bli blöt:):)

Det som används mest ligger i en hopfällbar varukorg från Bauhaus. Sen har jag fyra olika lådor med grejer organiserade efter hur mkt de används, en är tex förråd för full flaskor flugmedel och sånt, har alltid sånt på lager så det slipper ta slut. En av lådorna är apotek.
En del grejor, schabrak, täcken och transportskydd ligger i bagageluckan. Har även en garderob hemma med saker som är säsongnsbetonade.

Jag har en grej som är som ett tygstycke med en massa fickor hängande på boxväggen. Där finns runda fickor för flaskor, vanliga fickor för borstar och benskydd, en ficka som är precis lagom för fyra benlindor, och en ficka med blixtlås som är bra för smågrejer. De flesta fickorna är i nät, så blöta svampar och benskydd torkar t ex. Jätteskönt att slippa gräva i hinkar, och lätt att se var grejerna är.

Toppen med så många svar så snabbt!! :D

svea, det låter ju jättesmart! Har du köpt den eller gjort den själv? :)

Jag har en skolåda från Ikea på boxen där borstar och annat smått o gott förvaras. I sadelkammaren finns en garderob för varje häst där jag försöker hålla ordning och reda.

Jag har eget stall och 2 sadelkammare så jag kan bre ut mig ;)

Borstar har jag i antningen ryktlådor, ryktväskor eller hinkar (olika till olika hästar).
Flaskor m.m. är sorterade efter användningsområde. Har en "trådbacksställning" från Ikea med trådbackar och plastlådor i olika djup. Lindor tar upp ett antal av dessa liksom paddar av olika slag. 1-2 lådor agerar stallapotek, 1 låda till tävlingsfinish med svampar, trasor, hovpolish, gummiband, pälsglans, schampo m.m. m.m.
En låda för lädervård, 2 djupa backar med benskydd och boots, 1 låda till hagskydd, en låda till insektsmedel m.m.

Vi har en stor låda (tidigare fodertunna för havre som rymmer flera hundra kg) där vi lägger täcken som inte används för säsongen. De ligger i förvaringspåsar från Ikea för att inte samla damm och bli smutsiga. Lådan sväljer enormt mkt. Utetäcken och stalltäcken som ska finnas tillgängliga förvaras i en dubbelgarderob. Svettäcken förvaras i en lagerhylla med ca 6 hyllplan. Schabraken har jag ingen bra lösning för just nu, många är i tvätten och andra ligger i hyllor och garderober eftersom vi ska sätta upp byxhängare från Ikea för snygg förvaring. Träns hänger på tränshängare eller tränskarusell, extra bett och pannband i lådor, extra tyglar och nosgrimmor hänger på ringar.

Mvh JV

Jag har mina borstar tillsammans med pälsglas flugmedel jodopax och sådant jag använder dagligen i en zinkhink (oerhört roligt att säga..:angel:) från biltema! Funkar super även om det känns lite liten just nu med många flaskor i!

Sen har jag ett skåp där jag har det mesta annat utom schabrak och täcken det ligger i två ikeakassar på en hylla, sen har jag två sadelhängare och en tränskrok där det hänger lite tömmar och sånt som jag inte vill ska bli vikt! Tränsen har jag på tränskrokar i skåpet, så dom håller sig fina!

I en sådan gammal platt/öppen ryktlåda med två smala fack och handtag mellan. Precis allt får plats :)

Pälsglansen står på en hylla intill med schampon, liniment mm.

Benskydd ligger nerpackade i lådor beroende på använding. De enda paret som används hänger alltid luftigt på en stång.

Utetäcken hänger på täckeshängare i stallet, torkas hängda i taket, ev hängda i taken i sadelkammaren om det behövs.

Transporttäcken hänger på en täckershängade i sadelkammaren, dubbelvikta (alltså 2 rader på en hängare). Tjocka stall/transprottäcken är nedpackade över sommaren i stor bag från Gekås i källaren i huset.

Lindor ligger i nån IKEA grej som hänger i taket med fak. Eller nedpackade i lådor.

Schabrak hänger på en stege för vardagsschabraken. Övriga ligger nedpackade i div lådor (typ finschabrak och sådana som inte passar till nuvarande sadeln).

Jag vill ändra på typ all min förvaring när jag flyttar ;)

Alla borstar ligger i en cykelkorg som hänger på väggen i stallet :)

Jag har prövat andra varianter men jag återgår alltid till cykelkorgen, den är lätt att ta med sig om man skall ut och åka och det samlas inte en massa bös i botten som det gör i ryktlådor och groomingväskor.

Har mina borstar i en (eller rättare sagt 2) groomingbag. Där finns oxå termometer, lite salvor och liniment. Pälslgans förvaras i skåpet, där förvaras oxå benskydd, lindor och säsongens täcken. Dom täcken som inten används förvaras i ett skåp i källaren förpackade i stora "säckar" med dragkedja från ikea.

Jag förvarar mina ryktprylar i en rejäl ryktlåda. Allt år plats, den är "röjtålig" och jag får ha sakerna ifred (är en hund i stallet som gärna "lånar" ryktborstar om han kommer åt) ;)

Tillägg: Smörjor, sprayer och dylikt förvara i ett skåp i sadelkammaren, där finns också hjälmen och sjukvårdslådan. Schabrak på ett hyllplan (ryktlådorna på ett annat) och täcken i en trådkorg. Sådant som inte används just nu förvars i plastbackar uppe på höloftet.

Senast ändrad:

Ryktsaker ligger i en hink, varje häst har en egen och hinkarna står sedan i hylla i stallet.

Täcken förvaras i täckesförrådet i breda hyllor från IKEA där de ligger prydligt hopvikta, likaså schabrak schabrak, på olika hyllplan.

Benlindor ligger i en stor korg i en garderob. Benskydd ligger i en annan stor korg i sadelkammaren.

Här ser man korgen till benskydd nere i vänstra hörnet.
IMG_6686.jpg

Täckesförråd (hur det ser ut i hyllorna förändras varje gång jag städar så det ser inte likadant ut nu som när bilden togs..)
IMG_6681.jpg

Håller med, korgar är bäst :), då slipper man all skit i hinkar och väskor etc. Jag har en korg vid varje uppbindningsplats med borstar etc. och i spolspiltan med schampo, svettskrapa, borste och allt annat man kan behöva för att tvätta hästen. Det jag har med till tävling har jag förvarat i väskor och ryktlådor. Täcken hänger på täckeshängare på varje box och svetttäcken osv. hänger vid spolspiltan. Lindor, reflexer och annat småkrafs finns i korgar på väggen i sadelkammaren. Förband, bomull, termometer, visitertång osv. finns i en stor trälåda på golvet i sadelkammaren.

Jag har en grej som är som ett tygstycke med en massa fickor hängande på boxväggen. Där finns runda fickor för flaskor, vanliga fickor för borstar och benskydd, en ficka som är precis lagom för fyra benlindor, och en ficka med blixtlås som är bra för smågrejer. De flesta fickorna är i nät, så blöta svampar och benskydd torkar t ex. Jätteskönt att slippa gräva i hinkar, och lätt att se var grejerna är.

Sånna har vi oxå i vårt stall. Alla hästar har varsin utanpå sin dörr. Supersmidigt.

Mina hästar har varsin ryktlåda med borstar, hovkrats osv. Benskydd, lindor, täcken osv har jag i sadelkammaren.

Tack än en gång för alla svar! :bow:

baltobus - vart får man tag på sådana då?? Låter inte helt fel, samtidigt skulle ett antal korgar också vara bra... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 558
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 795
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V