Hur har ni med starthästar..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare synthetisk
  • Startdatum Startdatum
S

synthetisk

..lärt dem galoppskänkel? Behöver tips om hur man gör, vill ju gärna undvika att hästen får för sig att knalla iväg i galopp mitt i loppen :smirk:

Sv: Hur har ni med starthästar..

Precis som med villken annan häst som helst...
Förbereder den så att den kan vikter och hjälper och halvhalter.
Sen gör jag en halvhalt trampar/sitter till och ger hjälpen.
Mina hästar lär sig inte att rusa in i galoppen, och hur vanligt är det med ett så samlat tempo och halvhalter i lopp??

Jag tänkte mer på att många verkar förespråka att man i början ska låta hästen trava på i ett friskt tempo och sen trava sig in i galoppen.. det är iaf det jag fått höra när jag frågat runt bland folk, både ridhäst och ridtravarmänniskor, och jag tyckte ju som sagt inte det lät så sunt.

Ponnyn gjorde jag överdrivna vikthjälper på då det begav sig för han gillade INTE skänklar (typ petar du mig i sidorna så stannar jag). De stora galopperar jag inte ännu då de inte är tillräckligt starka ännu och ridhuset är lite kort för den största av dem.

Ponnyn tävlades i monté också så han fattade skillnaden.

Sök gärna då det finns MASSA sånna här trådar!

Jag har redan sökt och det enda jag får upp är trådar om omutbildning av f.d travare.

Jag brukar bara sätta mig något överdrivet vriden utåt på en mindre utbildad häst när jag vill ha galopp - samma på trav, som andra gångartshästar. INGEN tempoändring - vill INTE ha galopp mitt i en ökad trav i dressyren heller.

Jag fattar mest galopp från skritt på min. Han koncentrerar sig inte lika bra om man fattar från trav, då rusar han istället och det vill jag slippa.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII