Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Ni som har tröskel, hur sitter den i förhållande till boxdörren?
Är helnojjig över att en tröskel som sitter innanför dörren ska göra att hästen trampar med enbart tån på tröskeln, och sen trampar ner trakten och får senskador.

(ja, det hände en häst vi hade i träning.)
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Men snälla, kan hästarna inte gå på ojämnt underlag?
Mina trösklar sitter som botten i den ram som är dörrhålet.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Jodå, men ibland skadar de sig.

Och har man dessutom öppen front, känns det som att hästen minst halva tiden i boxen står och trampar med tårna på kanten.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Det har inte mina gjort, men boxarna är öppna bredvid dörrarna också.
Man kan ju ha stängd front på dörren och öppet bredvid.
Mina hästar står ju bara inne när de är sjuka eller svettiga efter arbete, så de håller sig mest inne i boxen.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

min planka sitter under dörren när dörren är stängd. Har öppen front men då står hästen direkt på sin bädd.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Det är väl inte det hon skriver ? Hon skriver ju att tröskeln sitter längre in än dörren och orsakar en glipa där hästfoten kan fastna ? Är väl inget konstigt , jag kan inte Flr mitt liv se hur nån skulle klassa det som säker inredning i stallet ? Inte heller förstår jag syftet med en sån lösning öht .

Kl
Ang sopning så är det ju mkt smidigt som jag beskrev tidigare med en mjuk cement "buckla " som tröskel . Går att sopa över samtidigt som bädden inte åker ut lika mkt .
Att inte kunna sopa in lite lös halm eller några få ler kockor i boxens framkant förstår jag öht inte hur det kan vara en grej . Däremot försöka hålla stallet snyggt med sopning och höga osopbara trösklar överallt är ju helvete .
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

En bräda sitter under dörren. Den sitter i spår så att den kan lyftas bort om det behövs. (Brädan sitter rakt under dörren så den sticker inte ut)
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

kl
Är så glad att jag inte gjorde trösklar när jag byggde stall, utan har det helt slätt. Ser det inte om något problem alls. Självklart åker lite spån ut när hästarna går ut. Spån sopas in i boxarna och all lera sopas ut. Tycker det verkar mer jobb med sopning om man har trösklar.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Att sopa om man har en planka under dörren är likadant som om dörren gått ända ner. Bara att sopa.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Vi har ingen tröskel(har skjutdörr), använder halm och det flyger kanske inte med runt i hela stallet på samma sätt som spån kanske :p
Sopar in halm-hö-boxrester tillbaka in i boxarna och smuts, grus, lera, hårbollar och annat åker i skottkärran. Funkar bra!


Förra stallet hade en tröskel i storlek med dörrens djup, blev aldrig nån kant för häst att trampa på när dörren var stängd (slagdörr), funkade också bra men i slutet av stallgången fanns dörren direkt ut till gödselstacken- så att sopa stallgången var ju alltid väldigt enkelt :D

Hade jag byggt eget hade jag struntat i tröskel, alternativt ha en 'cementbuckla' nån skrev om.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Jag föredrar att inte ha någon tröskel så att det är lättare att sopa in, om man har sopbart skräp i stallgången som inte får hamna i boxarna har man nog andra problem... En cementbuckla verkar smart däremot!
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

På min häst hade det inte spelat någon roll om det fanns en planka eller inte, här fastnar spånet i hovarna... Så vissa dagar har vi spån med oss i några hundra meter.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Trösklen hos mina är vanligen i jämnhöjd med den packade delen av bädden. De kliver dock ytterst sällan på den. Jag oroade mig lite för att trösklen skulle slitas hårt just för att de står och tittar ut men den är mer eller mindre orörd. Jag tror att de placerar framhovarna ungefär 20 cm in i boxen när de har huvudet utanför.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Kl.

Har inget vid boxdörren dock har jag inget strö längs den boxväggen (kräsna hästar vill inte ha hö och strö blandat:D).
Så nä inga problem med att det kommer ut mer strö än som varit under hovarna.

Sopar jag hamnar det i skottkärran.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
399
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp