Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Zebran

Trådstartare
Har ni en "tröskel" vid ingången? Hur har ni gjort för att förhindra att spånet dras ut när du tar ut hästen ur boxen? Just nu har jag inget "skydd" men ska göra om boxarna och ber om bra tips för att förhindra spånet att dras med ut i gången. Jag har mycket spån i boxarna.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Jag har en planka. Kan inte påstå att det hjälper helt o hållet, men iaf en hel del. Men såklart hade det varit ännu bättre o ha en högre tröskel, men då blir det helt plötsligt bökigt om man ska in o ut med skottkärror osv
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Hemma hos föräldrarna har vi en trösten 1½ dm hög ungefär. Den ingår i konstruktionen av stallet (litet engelsk stall med två boxar) så det går liksom inte att välja bort. Tycker dock inte det är några problem. Inte någon kost att dra skottkärran över, även när den är full och hästarna drar inte ut så mycket strö.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Vi har en mjuk cementering/nivå i box golvet /dörren som stoppar .
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Ligger plankan löst eller är den monterad på något sätt?
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Hänger inte riktigt med hur du menar?
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Tror ni det är svårare med tröskel med skjutdörrar?
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Antar att mackan menar mer som ett "gupp" än en tröskel. Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Nu gick det lite för fort, att ha en tröskel när man har skjutdörr menade jag.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Ah då förstår jag. Någon som har "tänkt"... låter bra.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Har ni en "tröskel" vid ingången? Hur har ni gjort för att förhindra att spånet dras ut när du tar ut hästen ur boxen? Just nu har jag inget "skydd" men ska göra om boxarna och ber om bra tips för att förhindra spånet att dras med ut i gången. Jag har mycket spån i boxarna.

Har ingenting vid dörren, bara att sopa in om hästen drar med sig lite....
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Så har jag det idag. Men min häst släpar verkligen benen efter sig så han drar ut mkt.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Vi har snickrat dit trösklar c:a 1-1,5 dm hög. Jag har också mycket spån i boxarna och skulle blivit galen om jag inte hade trösklar till boxarna! Har en häst som verkligen SLÄPAR benen efter sig när hon ska ut, hon har nu lärt sig att lyfta lite på fossingarna.
Det är inget problem att köra över med skottkärran.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Jag har 2 uteboxar och när jag bygde dem satte jag dit en extra ram under för att få en tröskel. Det fungerar ganska bra även om jag gärna skulle haft tröskeln högre än den blev. Jag har bädd i boxarna och tack vare tröskeln går det att ha den i hela boxen istället för en sluttande yta ute mot dörren. Det är möjligt att det skulle vara problem med tröskeln om jag drog in skottkärran i boxen när jag mockar men iom att jag drar kärran uppför en högre tröskel för att ta mig ut på gödselstacken så tror jag knappast det. För mig är dock skottkärra i boxen vid mockning ett störningsmoment. Den står alltid precis utanför dörren och så kastar jag dit skiten.
Hade tröskeln inte funnits hade mängden strö jag förlorar för att det far omkring ökat till det mångdubbla. Det enda strö som kommer ut i dagens läge är det som vid utsläppet sitter fast i hästarnas hovar.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Vi har gjort så att boxen ligger några cm lägre än stallgången. På djupströboxarna ligger boxen ännu lägre. Detta kräver ju dock att man har byggt så att det finns utlopp till en brunn i varje box, annars hade det blivit svårt vid sommartvätten. Vår stora tvåhästars box är ca halvmetern lägre än gången, perfekt att ha djupströbädden i nivå med stallgången.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Min har tröskel, men det hjälper föga. Hon drar med sig halva boxen ut ändå. Lyfta fötter är tydligen under hennes värdighet. ;) Skulle jag ha högre skulle hon väl snubbla ut och sedan blänga på mig som om det vore mitt fel. :D

Kanske får uppfinna en "hov-avtorkare", och ställa inne i boxen. *hehe*
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Om jag får välja så har jag bara ett slätt golv, ingen tröskel/list.
Det är mycket enklare att sopa och hålla rent med släta golv.
I ett annat stall har dom boxgolven en dm lägre än gången. det är utom tvivel den allra bästa lösningen men det är ju lite svårt att fixa i ett befintligt stall om man inte vill göra större ingrepp.
 
Sv: Hur har ni gjort vid boxdörren? Tröskel, planka eller inget?

Jag är dock av åsikten att man inte skall sopa in skiten från stallgången i boxarna, så då spelar det ingen roll.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
399
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp