Hur har ni gjort med tidigt födda föl?

linnsan

Trådstartare
Ska betäcka stoet och vill gärna ha fölet rätt tidigt på året. Förhoppningsvis i början av mars(tror inte jag vill ha tidigare, men får se. Bros ju på när hon brunstar med:)). Hur har ni gjort med utevistelsen den första tiden?

Jag vill gärna ha synpunkter på hur jag har tänkt det och tips och ideér från eran sida:).

Ut: 05,00 - In: 07,30
Ut: 10,00 - In: 12,30
Ut: 15,00 - In 17-18,00
20-22,00: Liten promenad på 15-20 min (de första dagarna kortare)för att sträcka på benen.

Jag kommer att ha en hög med halm/hö som fölis kan ligga i ute och om det skulle vara dåligt väder så kommer de vara ute kortare stunder såklart. När har ni låtit de vara ute som vanligt(här ca 16 h)?

Alltid intressant att läsa/höra hur andra gör:)

Senast ändrad:
Sv: Hur har ni gjort med tidigt födda föl?

Min lillkille föddes 22 mars förra året. Det var svinkallt och kom snö då. :crazy: Det var från början tänkt att han skulle komma i april men vi fick åka och betäcka stoet en månad tidigare då hingsten exporterades sen.

Första dagen var han bara ute en kvart tror jag. Lagom så vi hann mocka i boxen och de fick röra på sig lite. Men vi tog in dem innan han lade sig på marken. Han frös också första dygnet så han fick ha täcke den dagen. Men sedan hann han äta ikapp och då behövdes det inte mer.

Vi ökade på utevistelsen till att de fick vara ute nån timme till ett par timmar under mars medan det fortfarande var kallt. När han var en månad så fick de vara ute dygnet runt på lösdrift, vilket vi inte planerat först men vi blev tvungna att besöka djursjukhus och fick åka hem och ha dem i karantän då de hade kvarkavirus på djursjukhuset...
Men han mådde fint ändå.

Okej. Så han fick bara vara ute en timme under första månaden? Har också funderat på det där med täcke om det skulle vara ngt att köpa in innan fölet kommer? OM det skulle behövas menar jag.
Tack för ditt svar!:)

Nu beror det ju lite på var i landet du bor. Men det som är viktigt att tänka på med så unga föl är ofta inte täcke och päls. För de har de flesta helt naturligt anpassat till omgivningen när de föds. Det är nästan bara prematura föl som behöver hjälp med täcke för att hålla värmen. Utan det viktiga är att fölet inte lägger sig ner på marken när marken är kall. På de allra flesta håll så är det fortfarande tjäle i marken i mars och på sådan mark ska inte ett föl ligga. Finns överhängande risk för bl a lunginflammation

Föl är som andra som andra småttingar i början de ligger mycket och vilar den första tiden. Så när det är så kallt i marken kan ett kanske vara ut 15 minuter i början innan det vill vila. Att det finns något att ligga på i hagen är ingen garanti för att fölet ligger där. Den första tiden ligger fölet ofta precis där stoet står när fölet blir trött.

Att vara ute 16 timmar i sträck kräver antingen att det är sommartemperatur ute eller att fölet är så stort att behovet av vila har upphört.

Tror att stoet kommer stå rätt mycket vid halm/hö högen då de kommer ha sitt hö där och fritillgång. Men det märker jag ju givetvis sen:). Jag bor i Jönköping - Värnamo området.

Då kommer du att ha för kallt för att vara säker på att inte fölet tar skada av att ligga ute. Om det nu inte hör till en mycket härdig ras. Så den första månaden ska nog inte fölet vara ute mer än 15 minuter per gång. Men det kan ju vara ute många gånger per dygn. Sedan beror det fölets utveckling och vädret för året om hur länge det bör vara ute efter en månad. Kan ju vara varmt i marken och bra väder så fölet klarar längre tider men det kan ju också vara fortsatt vinter som gör att det inte bör vara ute mer någon timme åt gången.

Vet stuterier som har tidiga födslar som inte räknar med längre utevistelse för fölen innan två månaders ålder och som har dem inne minst hela första levnadsveckan. Visserligen även av andra anledningar som smittrisken på stora anläggningar m m.

Hej jag fick mitt första föl förra året,8 mars de var bara några minus grader då. Föle stod vid mammas sida och allt var klart när jag titta till dom 20:30 efter andra chansen i melodifestivalen.Dagen efter var dom ut 3 gånger 15 min så inte föle behövde lägga sig ute. Men sen kom kvällen och natten, sto åkte på kolikkänningar och vi gick regelbundet hela natten jämna mellan rum.På morgonen var de över,sedan var de ute korta stunder fast många gånger.Ja hade gjort en hage utanför stalldörren,ibland hade jag den öppen så dom gick in och ut som de ville.20e mars slog kylan till 20,8gr kallt i en vecka,då syde jag ett täck åt fölet. Man lär tänka efter, väder och vind bestämmer hur man kan ha de ute.Får föl igen 10mars :bump:, hoppas på tidig vår ,torra hagar:laugh:PS har köpt ett hund täcke tills iår.

1998 fick vi 3 st föl födda 28/2, 1/3 och den 8/3, dessa gick endast ut nån timme om dagen den första dagarna/månaden. De gick å andra sidan i sina respektive boxar på minst 18 kvm och så var det dessutom stoföl :) som ju är lite lugnare... Men under april har jag nog för mej att de måste gått ute som vilken häst som helst. Och släpptes på bete redan mitten maj då de va så "varmt" men även som sagt redan då snart 3 månader gamla...

Tycker bara det är fördelar med tidigt födda föl. Är det skitväder som nyfödda så står de helt enkelt inne. SÅÅÅÅÅ mkt rör de sej inte att man måste slänga ut dem i tid och otid (bara för att)

Delvis kl*

Okej, men då kommer de få gå ute kortare stunder så bäbis inte lägger sig ner:). Men däremot så kommer de nog få gå ut många ggr. Och några små promenixar:).

Jag håller med om att det finns många fördelar med tidigt födda föl:)

Tack för alla svar!

Tycker personligen att det är trevligare med föl som är födda ute på sommaren,oftast går dessa födslar bättre,då modern reser sig snabbare ute och påsen går sönder lättare.Sen ser man ju bara på föl att redan första kvällen börjar dom testa sina små ben och springa fort samt race a lite så det känns trist att låsa in dom bara för att det är kallt. hade däremot min lilla inne ibland på natten för knott och mygg i somras.På dagarna gick dom i en hage som har en ligghall för dom sökte ofta skydd mot solen och insekter.

Okej. Så han fick bara vara ute en timme under första månaden? Har också funderat på det där med täcke om det skulle vara ngt att köpa in innan fölet kommer? OM det skulle behövas menar jag.
Tack för ditt svar!:)

Han var ute mer än en timme när det gått någon vecka. Men första veckan var de bara ute korta stunder.

Okej, men då vet jag:)

Kl*

Kommer nog gå ungefär på "schemat" ovanför när fölis är några veckor. Men allt bros ju på väder osv. Eventuellt så kommer de flyttas till ett annat ställe när fölis är runt en vecka gammalt och de kommer då ha så de kan gå in när de vill.

Någon som vet hur mycket en liten ligghall kostar som det ska kunna få plats 3 hästar i (d ponnyer, mindre hästar)? Gärna mobil ligghall. Pm:a om ni inte kan skriva här:).

Jodå, ute kommer de att få vara:) Står själv för mycket utevistelse. Men däremot inte så långa stunder i början men istället flera gånger per dag. Och sen så kommer de släppas på "bete" dygnet runt i slutet av april/början av maj någon gång beroende på vädret.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 810
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 972
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka