Hur har ni era gamla hundar försäkrade?

Narcissa

Trådstartare
Jag har en hund som är sju år och mitt försäkringsbolag sänker veterinärvårdsförsäkringen nu efter varje år. Tycker det är så fel. Små raser kan leva länge men har tydligen knappt rätt till operationer mm efter att de fyllt 7 år. :banghead:
Hur har ni era äldre hundar försäkrade?

Sv: Hur har ni era gamla hundar försäkrade?

Veterinärvård som inte sänks med åldern. Dyrt, men därav anledningen att jag valde det bolaget igen.
Aldrig att jag skulle ta bort veterinärvårdsförsäkringen när hunden blir äldre, det är ju då det börjar hända saker ;)
Hade jag pengar nog att lägga undan varje månad och komma upp i den summan ändå vore det en annan sak, men så är inte läget just nu (eller någonsin).

Min gamling har dubbel veterinärvård, eller ja han hade det när han var yngre.
From att han fyllde 8 år så trappas ersättningen ned men ersättningen kan aldrig bli lägre än 15000:-.
Men eftersom vi började på 50000:- så är det flera år kvar innan den ramlat ned till bara 15000:- och hunden blir 10 år nästa gång han fyller år.
Så för min del känns det inte värt att ta bort försäkringen ännu.
Jag resonerar som så att varken djur eller människor brukar bli friskare ju äldre dem blir utan snarare tvärt om så jag har gärna ett försäkringsskydd för veterinärvård.
Dock slipper jag betala försäkringen på gammelhunden men jag lobbar för att betalningsansvarige ska ta bort livförsäkringen då den är svindyr för oss och det känns verkligen inte värt att betala dem slantarna.

Min 2 åring har också veterinärvård på 50000:- och han har även livförsäkring.
Dock är lillpluttens livförsäkring så billig att det känns värt att ha den iaf.

Veterinärvård som inte sänks med åldern. Dyrt, men därav anledningen att jag valde det bolaget igen.
Aldrig att jag skulle ta bort veterinärvårdsförsäkringen när hunden blir äldre, det är ju då det börjar hända saker ;)
Hade jag pengar nog att lägga undan varje månad och komma upp i den summan ändå vore det en annan sak, men så är inte läget just nu (eller någonsin).

Vilket bolag sänker inte ersättningen med åldern?

Har ingen gammal hund nu, men ja - jag kommer absolut ha kvar försäkringen. Även om ersättningen sänks så kommer den aldrig sjunka under 25.000 kr.

Har inte mina gamlingar försäkrade längre. De är 11.5 och 13 år och försäkringen hade blivit så dyr och gav så lite tillbaka att vi valde att avsluta försäkringarna när det var dags att förnya. Räknar med att om det är mindre åkommor eller enklare operationer så har vi råd att betala det och större operationer känns inte vettigt för hundarnas skull. Men de har varit försäkrade fram till i år och jag tycker nog att det är vettigt att ha försäkring åtminstone upp till 11-12 års ålder, beroende på hund och även beroende på hur försäkringsbolaget gör med ersättning.

Har de två yngsta hundarna försäkrade i Agria och de kommer nog få ha kvar sina försäkringar även upp i åren om det nu är så att Agria har samma villkor när vi väl kommer dit om ett antal år.

Var har du dina försäkrade? Min är nere på 18000 nu och det räcker ingenstans. Tror det lägsta är 6000...vad är det liksom??

Min snart 11-åring är försäkrad i Agria och har 50.000 i vet. vård. Har funderat på att ta bort försäkringen från nästa förfallodag som är 1 april men har inte bestämt mig än.
Anledningen till att jag funderar på det är att jag knappast utsätter en så gammal hund för något stort ingrepp ändå och upp till i alla fall ca 5000 kr så kan jag betala ur egen ficka utan att det blir dyrare än förs. + självrisk.

Var har du dina försäkrade? Min är nere på 18000 nu och det räcker ingenstans. Tror det lägsta är 6000...vad är det liksom??

Jag bytte i våras från Agria till Optimal. Visserligen sänker inte Agria sin veterinärvårdsersättning, men Optimal är för mig så otroligt mycket billigare att det lönar sig i långa loppet :)

Hos Optimal kan man välja mellan 25.000 och 50.000 i veterinärvård. Det sänks till hälften efter att hunden är 10 år, så det är ändå rätt hög ålder. Eftersom jag har 50.000 i veterinärvård, så sänks den alltså aldrig lägre än till 25.000 kr.

Hade min sch försäkrad som från början , han blev 14,5 år och en gång fick vi använda försäkringen som 14 åring , betalade bara självrisken och har ingen aning om hur den förändrades

Min snart 11-åring är försäkrad i Agria och har 50.000 i vet. vård. Har funderat på att ta bort försäkringen från nästa förfallodag som är 1 april men har inte bestämt mig än.
Anledningen till att jag funderar på det är att jag knappast utsätter en så gammal hund för något stort ingrepp ändå och upp till i alla fall ca 5000 kr så kan jag betala ur egen ficka utan att det blir dyrare än förs. + självrisk.

mammas terv opererade bort livmodern som 12 åring , har för mig att de fick betala en massa ur egen ficka , dock blev hunden nästan 16 år

Det tycker jag är rimliga villkor. Helt okej i min värld!

Kan man byta försäkring på min tik trot ni? Jag måste ha högre veterinärvård!

Kan man byta försäkring på min tik trot ni? Jag måste ha högre veterinärvård!

Jag skulle aldrig byta försäkring på en så pass gammal tik. Tyvärr är riskerna alldeles för stora där. Det som tiken har fått ersättning för i veterinärvård, lär du få restriktioner för i nytt bolag - alltså ingen ersättning alls om det blir problem pga det. I Detta fallet lär du troligtvis aldrig få någon som helst ersättning för ögonproblem efter olyckan som skedde.

Jag tecknade en tilläggsförsäkring istället. :)
Så nu har vi mer försäkring att ta av om det skulle krävas.

Såhär skriver Folksam:

"Dubbel veterinärvård
För behandling under ett och samma försäkringsår
betalar vi högst 50 000 kronor
oavsett om kostnaden härrör sig till ett eller
flera sjukdomsfall/olycksfall.
Från och med det försäkringsår som börjar
det kalenderår då djuret uppnår åtta års
ålder sänks högsta belopp med 5 000 kronor
per år. Beloppet sänks dock inte under 15 000
kronor."

Det innebär för mig att hunden vid 12 års ålder fortfarande har en summa på 30 000 per år. Helt ok för mig!

Det är just vad som hände mig och min tjej nyss.
Hon fick en tumör på livmodern. Kalaset gick på runt 22 000. Jag fick tillbaks 6000 tror jag.
Jag har haft fast självrisk och förr fått tillbaks allt över 2500.
Nu är hunden äldre och försäkringen har gått ner.

TS
Jag har IF med fast självrisk. Nu känns det kanske lite ovärt nu för tiden med den högre premien och att bara få tillbaks max 6000 per hund och år.
Jag ska, när jag kommer hem från gården jag tillfälligt bor på, se över min försäkring och se om det kanske eg är smartare att ha hundarna oförsäkrade och lägga undan pengar ist.
Framtida hundar kommer jag ev ta annan försäkring på, som inte går ner.

Vi har inte någon hund försäkrad (har 10 st) . Vi lägger undan pengar lite då och då som enbart går till hundarnas ev veterinärkostnader. Men skulle vi bara haft 1 hund så skulle vi ha den försäkrad.

mammas terv opererade bort livmodern som 12 åring , har för mig att de fick betala en massa ur egen ficka , dock blev hunden nästan 16 år

Min tant är redan kastrerad så just den biten är jag inte rädd för :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 688
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka