Jag tror de svenska medierna har fullt upp med att följa bränderna i Sverige utan att behöva rapportera om hur det ser ut i Norge.
Jag får personliga rapporter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror de svenska medierna har fullt upp med att följa bränderna i Sverige utan att behöva rapportera om hur det ser ut i Norge.
Ja, de har ju sina hundratals bränder även där men det verkar som de börjar få kontroll över dem nu.Jag får personliga rapportermen ja, det är lika j-la varmt och torrt där.
Brandmän från Skåne kommer upp nu och hjälper till , dom har säkert velat hjälpa till för längesen men man kör slut på de man har förstDet rasar in meddelanden och nyhetssändningar från tv4 och SR på mobilen om bränderna. Brinner på 60 platser i landet nu, det evakueras på en del ställen, folk ska hålla sig inne på andra ställen, rökutveckling och nya bränder både här och där. Otroligt otäckt. Min ena bror är brandman och idag var första dagen sedan i fredags som han var hemma en sväng, helt slutkörd stackarn. Så fort larmet går måste han iväg igen.![]()
De brinner på alldeles för många platser så Sverige brinner jaJag får inte ihop det. Det är höbrist i södra Sverige för att det varit så torrt så man funderade på att köra ner hö från norra Sverige. Nu brinner det i norra Sverige men inte i södra Sverige. Hur går det ihop?
Brandmän kommer från hela landet. De kan inte åka förrän beslut och en förfrågan har kommit in.Brandmän från Skåne kommer upp nu och hjälper till , dom har säkert velat hjälpa till för längesen men man kör slut på de man har först
De vet väll jag medBrandmän kommer från hela landet. De kan inte åka förrän beslut och en förfrågan har kommit in.
Tänkte att man kanske centraliserat räddningstjänsten på samma sätt som man gjort med polisen?Vad spelar brandförsvaret för roll? Brinner det så brinner det och jo, det brinner i Norge med.
Norge har lyckats väl med att släcka sina dryga 100 bränder, men så har de också haft 16 helikoptrar som jobbat. Hur många har staten att sätta in kan man ju fråga sig ...Tänkte att man kanske centraliserat räddningstjänsten på samma sätt som man gjort med polisen?
Men det kan inte vara lika illa i Norge för då skulle inte norrmännen skickat sina helikoptrar gör att hjälpa till i Sverige.
Vaknade till lukten av brandrök... och sikten är dålig, tom här som är så långt borta från bränderna![]()
Hur går det med branden i Dalarna? I Gävleborg hade det väl ökat från uppskattade 2500ha till 8500 efter flygning om jag förstod mina gamla bekanta rätt![]()
Vi ska åka norrut nästa vecka, från Östergötland till Skellefteå, med stopp för vandring några dagar vid Höga kusten. Jag är lite nojig men har inte full koll på brandläget längs med sträckan. Stormkök är väl uteslutet iaf. Vissa vägar verkar vara påverkade också. Någon som bor i området som har mer koll?
Jag är vandringsnewbe men de jag ska åka med är vana så jag hoppas att det kommer känns säkert (trots att jag även i vanliga fall är väldigt brandrädd).
Tack för svar, då tror jag att vår planerade rutt funkar då!Kusten är ok, jag kommer förmodligen att ta den vägen till Jämtland på lördag (jag jobbar tvärs över Storsjön från Östersund). De flesta av mina vanliga vägar (inlandet) går inte att köra, de är avstängda eller att det rekommenderas att undvika dem.
O-ringen startar vid Höga Kusten i helgen, så kolla o förväg var ni kan vandra pga orienterare ocksåVi ska åka norrut nästa vecka, från Östergötland till Skellefteå, med stopp för vandring några dagar vid Höga kusten. Jag är lite nojig men har inte full koll på brandläget längs med sträckan. Stormkök är väl uteslutet iaf. Vissa vägar verkar vara påverkade också. Någon som bor i området som har mer koll?
Jag är vandringsnewbe men de jag ska åka med är vana så jag hoppas att det kommer känns säkert (trots att jag även i vanliga fall är väldigt brandrädd).
Tack för svar, då tror jag att vår planerade rutt funkar då!