Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 481
  • Visningar Visningar 37 042
Igår va nog hemskaste dagen. Fick till slut lagom temperatur att sova och sov tungt. Nu har jag har skum värk här o där. Ena foten känns som jag har gått snett 2 mil. Halva ena handen känns svullen som om den somnat OCH domnat.

Här är största problemet älgar, eller snarare villaägare som undrar vad vi tänker göra åt älgarna som kommer in i trädgårdarna för att söka vatten i trädgårdsdammar, svaret gillas inte då vi inte tänker göra någonting åt att villaägare har vatten i trädgården.
Ändrar till att en av älgarna kommer vi kanse göra något åt, har inte fått en klar bild av vad som gjorde att det hände, är det fjolåringen ska den bort medan om det är kon och människan gick mellan ko och kalv med sina hundar så inget.

Det beror nog på var i Sverige man befann sig. Vi hade det regnigaste året i mannaminne här utanför Landskrona. Från maj till december regnade det i stort sett dagligen och många gånger rena skyfall.

Mannaminne är en mycket kort och vag måttstock, som man bör akta sig för.
Jag kollade Landskronas väderstation, och under de tio föregående åren till 2017 har regnat mindre under given period endast två år (2013, 2016)

2017 403,1 mm
2016 309,3 mm
2015 410,2 mm
2014 501,2 mm
2013 357,3 mm
2012 425,4 mm
2011 568,8 mm
2010 526,4 mm
2009 461,0 mm
2008 470,2 mm
2007 608,5 mm

Det är för varmt för att kommentera dagligen och skyfall, men ungefär samma sak gäller där, för nämnda väderstation.

Mannaminne är en mycket kort och vag måttstock, som man bör akta sig för.
Jag kollade Landskronas väderstation, och under de tio föregående åren till 2017 har regnat mindre under given period endast två år (2013, 2016)

2017 403,1 mm
2016 309,3 mm
2015 410,2 mm
2014 501,2 mm
2013 357,3 mm
2012 425,4 mm
2011 568,8 mm
2010 526,4 mm
2009 461,0 mm
2008 470,2 mm
2007 608,5 mm

Det är för varmt för att kommentera dagligen och skyfall, men ungefär samma sak gäller där, för nämnda väderstation.
Då har nämnda väderstation har bättre väder än vi. Började bygga till huset i maj och har klart förr mig Hur mycket det regnade här eftersom det ställde till det rejält för entreprenören.

Norra Sverige är platsen att vara på :heart Har haft cirka 25 grader och sol, fläktande vind och badat i varenda fjällsjö vi sett. Avslutade med åska, blixtrar och ordentligt ösregn i natt, ljuvligt :love: Det finns vatten i bäckarna, det är grönt och växer, det lilla som nu växer här uppe. Renarna tycker dock det är för varmt, de håller sig högt upp, på de enstaka snöfläckar som finns kvar.

En kompis skickade just over den har kartan over de "wild fires" som pagar just nu i vastra USA och undrade exact var vi och nagra gemensamma kompisar ar i forhallande till branderna. De varsta branderna ar, som vanligt, i Californien ... I Californien har ungefar 900 byggnader brunnit ner och 8 personer dott. Det var for ett par dagar sedan, kan vara mer nu ... och branden vid Redding star for merparten av det.
https://projects.oregonlive.com/wildfires/map#6/44.190/-120.700

Bild fran sjon Clearlake i riktning mot den lilla staden Lakeport
Lakeport.webp

En kompis skickade just over den har kartan over de "wild fires" som pagar just nu i vastra USA och undrade exact var vi och nagra gemensamma kompisar ar i forhallande till branderna. De varsta branderna ar, som vanligt, i Californien ... I Californien har ungefar 900 byggnader brunnit ner och 8 personer dott. Det var for ett par dagar sedan, kan vara mer nu ... och branden vid Redding star for merparten av det.

Visa bifogad fil 17813
:nailbiting:

Visa bifogad fil 17813
:eek:

Radion sa just att nu har 450000 kvadrat kilometer brunnit i Redding ... och branden dar ar 35% under kontroll. 1400 byggnader har strukit med i The Carr Fire och det ar bara en av branderna (granted, den storsta just nu) men det finns flera brander till i CA.

Inte för att vara sån men nu vill jag ha 3 veckor fint väder , jag kan nöja mig med en med . För jag går på semester på måndag och har jobbat i värmen vad jag ska nu .

Norra Sverige är platsen att vara på :heart Har haft cirka 25 grader och sol, fläktande vind och badat i varenda fjällsjö vi sett. Avslutade med åska, blixtrar och ordentligt ösregn i natt, ljuvligt :love: Det finns vatten i bäckarna, det är grönt och växer, det lilla som nu växer här uppe. Renarna tycker dock det är för varmt, de håller sig högt upp, på de enstaka snöfläckar som finns kvar.
Intressant, i Tänndalen var renarna närmre än någonsin (dvs längre ner antar jag).

Då har nämnda väderstation har bättre väder än vi. Började bygga till huset i maj och har klart förr mig Hur mycket det regnade här eftersom det ställde till det rejält för entreprenören.
Maj var en helvetisk regnmånad 2017 vid den här väderstationen.
Den 7-8-9-10-11 kom det i tur och ordning 4.1, 5.0, 1.0, 2.5 och 1.0mm.
Vid sidan av denna syndaflod regnade det 1.9mm under månaden.

Annars hade du en blöt passage 4-5-6-7-8 juni på 41.3mm (8.4, 1,6, 22.5, 5.0, 3.8mm).

Såg renar högt uppe på Galdhöpiggens kvarvarande snöfläckar, där de sökte svalka för den 25-gradiga värmen på +2000m.
Ja alltså jag har sämre koll på hur många renar som var på snöfläckarna jämförelsevis. Ingen statistik, bara vad jag noterade.

Här är största problemet älgar, eller snarare villaägare som undrar vad vi tänker göra åt älgarna som kommer in i trädgårdarna för att söka vatten i trädgårdsdammar, svaret gillas inte då vi inte tänker göra någonting åt att villaägare har vatten i trädgården.
Älgarna var här först innan bebyggelsen uppstod och jag resonerar som så att det snarast är en ära att dom vilda djuren vill hälsa på för SÅ vilda är dom inte och ger man fan i att jaga dom, förfölja dom eller kasta blomkrukor och stövlar på dom så är dom heller inte ett dugg aggressiva utan bara nyfikna. Jag har skogens vilda djur här på tomten frekvent och ingen av oss blir det minsta rädd för den andra utan här är en fredad zon och det vet dom.

Älgarna var här först innan bebyggelsen uppstod och jag resonerar som så att det snarast är en ära att dom vilda djuren vill hälsa på för SÅ vilda är dom inte och ger man fan i att jaga dom, förfölja dom eller kasta blomkrukor och stövlar på dom så är dom heller inte ett dugg aggressiva utan bara nyfikna. Jag har skogens vilda djur här på tomten frekvent och ingen av oss blir det minsta rädd för den andra utan här är en fredad zon och det vet dom.
Nå, nu kan ju kor med kalv vara lite griniga av sig men då ni känner varandra ses du nog inte som något hot, vilket däremot en utomstående hade kunnat vara.

Nu i veckan när jag kärde hem från jobbet i malmö så såg jag att det rök ur ett buskage precis vid avfarten i mot stan ( jag kom på påfarten från stan) så jag var på fel sida. Men jag såg att flera bilar stannat precis där, och eftersom jag vare sig hört eller sett något i tidning/radio så antar jag att dem fick släckt det rätt omgående. Men man blir ju lite nojjig när det bara luktar bränt överallt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Bruksprovet 2025
  • Uppdateringstråd #2
  • Gymnasieval
Tillbaka