hur har ni byggt era travbanor?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eric
  • Startdatum Startdatum
E

Eric

tänkte bygga en travbana hemma att köra på. finns det någon som har byggt en egen bana? och i så fall vad har ni använt för matrial och vad kostade den? mvh Eric

Sv: hur har ni byggt era travbanor?

När jag var igång o tränade våra så hade vi inte råd att göra en riktig preparerad bana utan vi plöjde runt en jämn åker (så brett att två sulkisar kunde ligga i bredd utan problem) sen harvade vi ordentligt. Den har hållit i ca 10år o det blir inte lerigt även om man tror det..=) O vintertid plogar vi så att isen kommer fram, låter säkert farligt men vår då aktiva travare älskade att springa på is. Enda gång hans ben inte svullnade efteråt.. Men dock hade vi 6brodd i varje sko. Annars fungerar det inte. Så vill du ha en enkel variant så går det att göra så..
Litet tillägg om nån börjar klaga är att han tränades nästan bara hemma o han sprang in en kvarts miljon innan han förstörde sina lungor..:cry: Så det skadar INTE hästarna om man tänker sig för lite..

Okej tack så jätte mycket för svaret det var jätte bra. Jag funderade lite på den iden med men trodde att de skulle bli lerigt. men om det inte gör det så e det ju jättebra bara att sättaigång när tjälen släpper.:) så ni plöjde först eller? tack för ett bra svar

rakbana är det jag tänkt bygga

När jag var igång o tränade våra så hade vi inte råd att göra en riktig preparerad bana utan vi plöjde runt en jämn åker (så brett att två sulkisar kunde ligga i bredd utan problem) sen harvade vi ordentligt. Den har hållit i ca 10år o det blir inte lerigt även om man tror det..=) O vintertid plogar vi så att isen kommer fram, låter säkert farligt men vår då aktiva travare älskade att springa på is. Enda gång hans ben inte svullnade efteråt.. Men dock hade vi 6brodd i varje sko. Annars fungerar det inte. Så vill du ha en enkel variant så går det att göra så..
Litet tillägg om nån börjar klaga är att han tränades nästan bara hemma o han sprang in en kvarts miljon innan han förstörde sina lungor..:cry: Så det skadar INTE hästarna om man tänker sig för lite..

Lite off topic men, nej, det skadar verkligen inte att köra på is, tvärtom. Har man bra brodd så är det jättebra träningsunderlag. Så jag tror inte du behöver oroa dig över att få påhopp. ;):laugh:

Det beror lite på var du hade tänkt bygga din rakbana. Hur ser marken ut nu? Är det en åker eller är det en redan befintlig väg?
Ska det vara en påkostad "riktig" rakbana med dränering och allt eller vill du mest ha ett lämmpligt, bra underlag för en så billig slant som möjligt?
Jag hade valt stenmjöl. Tror storleken vi valde till ridbanan här i byn är 0.6, men det finns många olika material. (till rakbanan är det också stnemjöl)
De flesta rakbanor som inte består av sand består av stenmjöl av något slag. Det är ett tacksamt underlag på många sätt.
Ring till någon firma i din närhet som har hand om grus, och hör med dem vad de tar per kubik. De brukar också veta hur tjockt underlag du bör ha beroende på var du ska anlägga din rakbana.

Det beror ju på vilken typ av jord det är på åkern, vad som finns under och hur dränerat det är om det funkar att göra en bana på en åker utan extra material eller ej.

Vi åker förbi en hemmagjord träningsbana någgra ggr i veckan och där står en del under vatten med jäman mellanrum och däremellan är det skapligt bottenlöst. På senare år har de kostat på med grus och det har blivit lite bättre.

Här hemma har vi sandjord men det finns ingenstans där det skulle gå att anlägga något utan fyllmaterial om man skulle ha tid och lust att göra nåt sånt.

Is är ju jättebra underlag, problemet här är att vi inte sett nån åtminstone de sista 3 åren. :mad:

Jag fattar inte ditt sista tillägg om jag ska vara ärlig? :confused:

Är det på Solla? Backen var fin, utmed Mantorpsvägen gick inte att köra under vintrarna när jag var där heller. Snart 10 år sedan :eek:

Är det på Solla? Backen var fin, utmed Mantorpsvägen gick inte att köra under vintrarna när jag var där heller. Snart 10 år sedan :eek:

Är det snart 10 år sen? I november är det 10 år sen jag köpte Dixie (R.I.P.) :love:

Backen var "så där" fram till i somras också kan jag säga... ;) Har blivit sämre med åren.

men med nytt material blev den bra igen! :idea: Plus att jag tror de dränerat vid vägen.

De har till och med lyckats göra travslingan på Mp körbar året om nu... Med drösvis av nytt material, det är bara ca. 100 m av rakan som är typ "ofarbar" vid blött väglag.

Senast ändrad:

Ja vi gjorde det men det var för att det redan var det pga att åkern var använd till vete. Men är det redan jämt o fint så räcker det gott med att harva. Då blir det säkert ännu mindre lerigt!!:laugh:

Anledningen till mitt sista lilla inlägg är för att jag fick mkt påhopp under tiden vi tränade honom o det är inte kul när hästen är bland de fräschaste jag haft, har tyvär räven fått en del påhopp här på buke, även om det inte är just på travsidan..:crazy: DÄRFÖR skrev jag som jag skrev..:laugh:

Vi är mycket snällare här på trav :bump:

I Frankrike finns tränare som har jordbanor (rakbanor), bra vid vissa årstider och väder.

Liknande trådar

Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
619
Senast: Luzzan
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Unafraid
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
985
Senast: hamilton1
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka