Hur har jag kul med min häst från marken?

L

loisan

Jag drömmer om att få ta in min häst från hagen, borsta en längre stund och sedan rida ut eller på banan utan att bli arg, stressad, rädd och förtvivlad! Jag behöver tips från er som har/haft hästar som har svårt att koppla av!

Min häst är underbar. Men vi har ett problem som tyvärr gör att jag funderar på att sälja henne. Hon slappnar nästan aldrig av.
Jag vill ha tips och ideer på vad man kan göra med sin häst från marken, saker dem uppskattar och jobbar med hjärnan. Träningstips som gör att jag och min häst kommer närmare varann.

Har du ngr tips? Snälla hjälp oss... dela med dig.
jag har aldrig tidigare hållit på med detta, träning från marken, så jag vill veta vad man ska börja med...

tack

Sv: Hur har jag kul med min häst från marken?

Om du alltid är "arg, rädd, stressad och förtvivlad" så kommer din häst aldrig att bli lugnare i hanteringen, är det inte ganska självklart vad du behöver göra om du läser igenom ditt eget inlägg?

När du blir lugn, trygg och bestämd så lugnar hästen också ner sig.

Min häst hade dåligt självförtroende och var rätt feg egentligen, men väldigt snäll. Under den tid han var skadad tränade vi mycket från marken, att gå på presenningar t.ex. Lyckas man hålla sig lugn och positivt så kommer det att förstärka din hästs förtroende för dig.
Men blir du arg och stressad för att hästen inte vågar gå på presenningen så skjuter du dig själv i foten och kan lika gärna låta bli att träna vidare på det.

Baka över/mellan bommar, vattenpölar, prasslande plastpåsar mm.

Först som Skogstrollet skriver, "När du blir lugn, trygg och bestämd så lugnar hästen också ner sig." det är det första som du måste tänka på. När du är de kan du börja träna från marken.

Då kan du gå på presseningar, leka med vatten, lära hästen lite tricks (buga, geten osv) men framförallt, du ska alltid ha kul när du tränar från maken, hästen känner av vilket humör du är på.

om din häst är flockbunden,så börja att ha med kompis ,sedan att ta in först,lämna sist mm 5 min och sen öka låt inte din häst stressa upp sig ,DET TAR TID!!!Lycka till:)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar