Sv: Hur har era hästar det?
Hur har era hästar det?
1, Vad får h*n för foder och hur mycket? sommar resp. vinter?
2, Hur lång utevistelse under vinterhalvåret?
3, Hur lång utevistelse under sommarhalvåret?
4, Om eller när släpps h*n på bete/dygnet runt utevistelse?
5, Hur mycket och vad tränas h*n?
6, Någon planerad vila under året?
7, Ålder, ras, höjd?
8, Övrigt + bild?
Dessa frågor kommer jag på just nu men återkommer med fler om jag kommer på några
1,Vinter: Hö: fritt, ca 8-10 kg var då det oftast finns lite bete att knapra på. Araben: 1 kg havre, 1 kg hippo alfa, 0,3 kg betfor, salt och biovimin (just nu). Ponnyn: en skvätt alfa, havre, lusern och betfor för att blanda ut mineraler och salt (just nu pga. vila. Ökas sen när han är igångsatt)
Sommar: Araben: Ev. kraftfoder eller lusern om betet är dåligt, klarade dock sommaren utan kraftfoder även fast att det bara var naturbete (har alltid behövt kraft innan). Ponnyn: Kraftfoder om han tränas hårt. Och såklart så får de hö om betet skulle vara dåligt.
2, Mellan 05,00-21/23,00 (tas dock in under dagen för ridning om det ska göras)
3, Dygnet runt.
4, De släpps ut dygnet runt i mitten/slutet av april och stallas in i mitten/slutet av november.
5, Ponnyn tränas normalt till hårt när han är i full gång. Tränas allround men mycket distans och dressyr inriktat. Rider mellan 0,5-3 timmar, dock längre ibland.
Araben tränas inte särskilt, håller på att ridas in och håller precis på att sätta igång honom så ridningen består just nu av 10-15 min skrittning 2-3 ggr/vecka.
6, Ponnyn ska ha vila under vinterhalvåret 1-3 månader och araben har nu medan han är ung både vila på vintern och sommaren ca 1-2 månader var. Dock så hade han en lååång sommarvila detta året från juni till oktober ungefär. Dock så grejades han lite med och jag satt upp några gånger i augusti-oktober i kanske fem minuter och sammanlagt kanske 4-5 ggr.
7, Arab: 3,5 år, ca 151-152 cm.
Svensk Ridponny: 6,5 år, ca 143 cm
bild kommer senare!