Hur har det gått?

Sv: Hur har det gått?

Jag ruskigt nöjd över mina resultat. Hade dock velat starta en deb, men pållen fick tok spel på en terräng träning (gick även omkull)så då bestämde jag mig för att vänta med fältt. debuten till 2006.
Btw så har han gått felfri i 6/7 tävlingar i år (hopp).

Nästa år blir det träning i Leksand sen ska han gå DM. Om men bara om han känns riktigt redo så blir det en lätt nästa år också.

Sen självklart blir det Os 2012, tycker att Peking ligger för långt bort, och då kommer jag att vinna så det så!!! *hihi*

Salonikel skrev:
Har ni uppnått era mål i år?
Vad hade ni för mål under 2005 och hur har det gått?

Vad har ni för planer o mål inför 2006??

Nej jag tyckte nog kanske att jag kunde gjort bättre i år men pga lite privata problem så har jag inte varit helt fokuserad eller särskilt taggad detta året.

Inför nästa år så kan jag nog fokusera lite bättre även om det nog inte kommer bli så många starter utomlands (stoooora hål i kassan) Men Segersjö skall ju ha ett WC- kval så där skall jag vara med hade jag tänkt , skall även försöka ta mig till Schenefeld nästa år igen och rida det WC-kvalet, det är ju nära och bra och inte så dyrt att resa dit.
En finalplats i Malmö blir ju målet för 2006 och med en tungfelssticka i terrängen så lär jag kunna rida mkt fortare och därmed faktiskt bör placera mig rätt bra. Sedan SM är väl tänkt oxå. Vi får se hur säsongen kommer se ut här hemma och vilka som kommer ha svår klass.

Sedan har jag ett nytt litet supersött fullblod som är som ett gummiband och rör sig fantastiskt som skall ut i debutant. Målet med den kommer bli start i * klass nästa år och jag tror det kommer bli rätt lätt att nå det målet.

Banned skrev:
Sedan har jag ett nytt litet supersött fullblod som är som ett gummiband och rör sig fantastiskt som skall ut i debutant. Målet med den kommer bli start i * klass nästa år och jag tror det kommer bli rätt lätt att nå det målet.

Är fullblodet aldrig startat i fälttävlan?? Raskt marscherat i så fall till * klass.....

LenaH skrev:
Äsch, med en rutinerad ryttare är väl ett år inte så kort tid.

Ett år är alltså längre för en rutinerad ryttare...:confused:

Oh well, JAG tycker att det är lite väl kvickt upp i klasserna i a f.

Det har jag aldrig sagt men en rutinerad ryttare har ju större möjligheter att undvika misstag som kanske en mer ovan ryttare lätt gör och därigenom ge hästen en behaglig resa genom klasserna.

Ett år ger dessutom ganska många tävlingstillfällen på den nivån och jag räknar själv med att min häst kommer att ha debuterat * i augusti då det blir ett år sedan han gick sin första debutant. Då anser jag mig inte ha stressat fram - han har gjort fyra starter hittills, två debutant och två lätta, har varit felfri i alla och placerad i tre. Tycker du då att det är att gå fort fram om jag räknar med att han ska gå * till sommaren??

Inte alls, men det är skillnad. Du har ridit debutant och lätt i fjol och det tycker jag är rimligt. Sen tränar du under vintern, rider några hopplasser och kanske några dressyrklasser innan det är dax för fälttävlan igen i april eller nåt. Då börjar du sannolikt med en lätt klass och fortsätter om tillfälle ges med fler lätta klasser för att sen rida *-klass i augusti. Låter inte ovettigt. Ett ÅR är en sak, en fälttävlanssäsong är oftast bara 6 månader (april-oktober) och på den tiden tycker jag att det är väl raskt för en inom fälttävlan grön häst klättra från debutant till * klass. Oavsett hur duktig ryttaren är så måste väl hästen få tid att smälta saker....

Det har du helt rätt i - det är skillnad om man har vintern på sig att träna och smälta intryck.
Däremot kan jag inte se att det skulle vara så tufft för en orutinerad 8 - 9-åring om man jämför med att 5-åringarna förväntas göra detsamma?

Jag tycker att det är alldeles för tufft för 5-åringarna också. I o f s är det väl en hel del som startar sina 4-åringar i debutant året innan de ska gå Breeders, men i vilket fall som helst så tycker jag att det är för tufft program för dem. De behöver definitivt få möjlighet att smälta intryck.

Om man har en 8-9-åring som är van att tävla hoppning och dressyr sen tidigare så är det förmodligen lättare för en sådan att smälta intrycken även i fälttävlan. Men en häst som inte har tävlingsvana måste få tid, oavsett ålder tycker jag.

Jättenöjd,:D 4 debutanter och en lätt klass samt några hopptävlingar på lillpojkens första år (han är 7 men red in honom förra året så han har inte gått så mycket innan). Fick lite mer ledigt från spisen i år och dottern har gått över 5 årsstrecket och är numer hästskötare så jag har kunnat varit ute lite mer.

Nollat samtliga terränger på hinder, lite tidsfel i debutant dock inte i lätt???? men jag har ridit lätt de senaste åren så det tempot sitter nog bättre.

Klantigast i år var väl när jag red i maj på hemmaplan och inte hann gå banan, ringde banbyggaren under distansen och frågade vad det var för bana i 90 häst, "samma som vanligt". Bra sa jag och tänkte inte på att det var 6 år sen jag red debutant på hemmaplan hoppade sålunda fel hinder på ett ställe och fick utesluta mig själv eftersom jag är resultatansvarig:rofl:

Nästan alla hoppningar 0at 2 pet i Trollhättan och ett stopp var väl helt under all kritik men därefter har det gått bra

:mad: Dressyr......nja...säger inget om den, men den har förbättringspotential. Det är ju lite retfullt att ha en häst som nästan alltid nollar i hopp och terräng men du blir aldrig placerad pga dålig dressyr......

Mål för nästa år ett antal lättklasser, hoppningar och jag ska tvinga mig själv att tävla dressyr (det är ju inge kul när man kommer sist). Så får vi se. Han går *-iga hinder på terrängträning men tänkte hålla mig i lätt åtminstone hela nästa år ev. året därpå med så jag får ordning på dressyren.

Tävlingsvana har han ju, han har ju rest europa runt och tävlat:smirk: Har ett otroligt psyke och han kommer definitivt inte behöva massor med tid på sig för att smälta alla intryck.

Nu är ju målet * klass, sedan OM det blir så kan jag inte svara på idag men med tanke på hur klar den hästen är för allting så ser jag inte det som något konstigt alls. Han gör det mesta som en rutinerad häst fast han aldrig har gjort det förut.

mitt mål var väll att bli placerad på DMet (vann:D) och inte bli utesluten på SMet (kom 4a:P)

få min unghäst etablerad i *-stjärnigt sätter jag som rimligt mål...:)

Målet förra året var att debutera ** vilket fick lite blandade resultat ;] Satsade på "fel" häst, men på höstkanten så var det mammas dressyrhäst som fick ta över. Första tvåstjärniga för han och mig resulterade i en fjärdeplats i Udden. Riktig nöjd även om det var ett år fyllt av motgångar, men det blev iaf en 5:e plats på JSM och min fd hopphäst gick några debutanter och vann b.la DM.

Mina planer för 2005 blev ju inte riktigt som jag tänkt mig... hade ju tänkt att starta deb med gammelhästen... men jag blev visst gravid istället:angel: ... så jag fick sälja honom istället... så förra årets tävlingssäsong blev ju helt inställd:cry: ...

Men nu kommer nya pållan i helgen (bara hon går igenom)... så nu ska jag väl försöka komma ut och starta nåt i år... men räknar nog bara med att kanske starta en deb i höst... hon är ju helt ur form än...:smirk:

Det gick inte alls som jag hade tänkt mig. Den gamle hästen var dålig hela våren och kunde inte starta förren i Torns på hösten. Han gick bra där men lider av stor vattenskräck så vi tränar på allt vad vi kan.

Köpte ett nytt fullblod i augusti och mening är väl att hon ska gå lite debutant i år. Gamlingen ska kvala till lätt klass.

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 205
Senast: Pooh
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Julfirande, nyårslöften och reflektioner från året som gått. Hippson har pratat med några välkända ridsportprofiler om julen, hästarna...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter CCI4*-S har länge efterfrågats i Sverige och nu blir det verklighet. Det är Kristianstad International Eventing som tar sitt...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 341
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka