Hur har Buke påverkat dig?

millifjoris

Trådstartare
(Hoppas att denna tråd kan få ligga här, annars får en moderator gärna flytta på den :) )

Häromdagen satt jag och funderade lite över Buke och hur detta fantastiska forum har påverkat mig i vardagen samt hur stor plats Buke tar i den.
Så nu undrar jag följande; Har Buke påverkat er? Finns det några saker ni associerar med Buke eller en användare när ni ser dem "IRL"? Etc.

Kan ju själv ta och börja, så ni hajar vad jag menar (jag är horribelt dålig på att förklara ibland..).

- Om jag ser en saluki på gatan tänker jag omgående på @Red_Chili och om jag ser en rottis tänker jag på @hastflicka.
- Buke har verkligen blivit en del av min vardag och jag säger, oftare än jag skulle vilja, "Jag läste på Buke att...", "I en tråd på Buke så..", "Men på Buke stod det att.." etc.
- Så fort jag ser en rolig annons känner jag mig tvungen att dela med mig av den i tråden "Annonsera mera". Det bara MÅSTE göras!
- Jag har vänt mig till Buke för stöd istället för mina vänner för att jag vet hur förbannat fantastiska ni är här :heart
- Buke finns i bokmärkesfältet för smidig åtkomst och är alltid en av de första flikarna jag öppnar.

(Psst, om ni associerar något med en användare så kan ni väl tagga denne? Kan vara kul att få veta!)
 
Jag har hittat några av mina bästa vänner i livet här. Vissa "träffar" jag bara online och vissa har övergått från att vara bukefalist till bara vän, som @cili :)
Tidigare skämtade jag om att om jag ska gifta mig så kommer det bli en stor buketräff av bröllopet :D

Sen älskar jag blandningen av folk här. Vi har olika bakgrunder/framtider/yrken/liv men samlas kring hästarna. Det gör att kunskapen som finns här är så enormt stor och variationsrik! :)
 
Buke har påverkat mig under alla de år jag varit medlem här på både gott å ont. Mest på gott ;)
Jag måste kolla buke dagligen. Refererar gärna till sånt som står där när jag ex disskuterar med någon i stallet.
Jag har lärt mig enormt mkt om allt som har med våra älskade 4-benta djur och då framförallt om foder.
De flesta är duktiga på att förklara när man frågar.

Jag gillar mångfalden när det kommer till kunskap. De flesta bidrar med sin kunskap utifrån sin erfarenhet.
En del är mkt bra på att ge uttryck för sin kunskap och en del mindre bra (ex de som tror de vet allt och kan allt). Men jag har lärt mig ignorera dem om de inte tillför mig nåt.

Buke är en del av min vardag :D
 
Hoppas jag kan också svara här trots att jag inte har häst ;) men jag smyger in hit och kollar ofta på hästsidan också!

Jag har märkt på sistone hur ofta jag, när jag kommit på något kul/vettigt/osv som jag läst här, säger "Åh, du vet det där forumet jag är i? (eller: det finns ett forum jag är medlem i om jag inte har berättat förut) Jo, där ...". Då började jag undra lite hur mycket av min tid jag spenderar här egentligen :p

Tänker definitivt på @Red_Chili när jag ser någon saluki jag också och ser jag någon britt (kattrasen! inte engelsmannen!) tänker jag på @MissFideli :D Och när jag tänker på någon trevlig och aktiv tänker jag på @athena_arabians måste jag erkänna :o När jag tänker på ulvspel tänker jag på mästarinnan @Mammas :bow:

Dock när jag tänker på knäppisar så är det alltför många som dyker upp i mitt huvud så de ska jag inte nämna :angel:;)
 
Visst har man fått vissa vänner tack vare buke så på så sätt har de väl påverkat mig. men ser jag en brun häst så kopplar jag inte de till buke så att säga!
Buke är kul å man slinker nog in här några ggr i veckan=)
 
(Hoppas att denna tråd kan få ligga här, annars får en moderator gärna flytta på den :) )

Häromdagen satt jag och funderade lite över Buke och hur detta fantastiska forum har påverkat mig i vardagen samt hur stor plats Buke tar i den.
Så nu undrar jag följande; Har Buke påverkat er? Finns det några saker ni associerar med Buke eller en användare när ni ser dem "IRL"? Etc.

Kan ju själv ta och börja, så ni hajar vad jag menar (jag är horribelt dålig på att förklara ibland..).

- Om jag ser en saluki på gatan tänker jag omgående på @Red_Chili och om jag ser en rottis tänker jag på @hastflicka.
- Buke har verkligen blivit en del av min vardag och jag säger, oftare än jag skulle vilja, "Jag läste på Buke att...", "I en tråd på Buke så..", "Men på Buke stod det att.." etc.
- Så fort jag ser en rolig annons känner jag mig tvungen att dela med mig av den i tråden "Annonsera mera". Det bara MÅSTE göras!
- Jag har vänt mig till Buke för stöd istället för mina vänner för att jag vet hur förbannat fantastiska ni är här :heart
- Buke finns i bokmärkesfältet för smidig åtkomst och är alltid en av de första flikarna jag öppnar.

(Psst, om ni associerar något med en användare så kan ni väl tagga denne? Kan vara kul att få veta!)


Roligt tidsfördriv men inte mer än så :-)
 
Varje morgon medan jag vaknar. läser jag igenom Buke, istället för tidning. Jag läser nästan bara då det finns så många som svarar att jag oftast inte behöver,
Det påverkar dock min vardag mycket, när man pratar om saker refererar jag till buke säkert var dag, all kunskap jag läst och har är på grund av buke(och böcker), jag har räddat kompisar och mig själv mer än en gång, med kunskapen från buke. Det är helt fantastiskt.
Dock känner jag mig inte som en i gänget eftersom jag inte brukar skriva trots flera år här, men jag vet vem ni är och allt stöd ni gett personer under åren:love:
 
Numera tycker jag det mesta på Buke är positivt. Man bollar problem, får inputs och fakta, kan leta i sökfunktionen och också ha ett skojigt tidsfördriv.
Så var det inte tidigare, när många trådar slutade i aggressiv "jag vet bäst"- mentalitet. Så är det sällan numera.
Jag har ingen speciell favorit, följer trådar, inte användare.
 
Jag är också en sån som läser mycket på buke men inte skriver så ofta. Buke har påverkat mig på många sätt, dels genom ren kunskap om tex foder och madiks fantastiska trådar om mask men också i diskussionstrådar där jag ibland bytt min egen ståndpunkt efter något välskrivet inlägg.
 
Jag foljer Buke tamligen intensivt nar jag ar hemma i USA. Da blir Buke en liten bit av Sverige, med ett ganska bra genomsnitt av befolkningen tror jag och jag alskar att ha en liten fot i ett Svenskt samhalle. :) Jag laser och hanger med ratt bra nar jag har tid och jag kanner det som om de flesta har har nagon form av representation av mina rotter:p

Naturligtvis tanker jag pa @Red_Chili nar det galler Salukis i synnerhet och generellt for alla "sight hounds". (Jag har ofta tankt att det skulle varit sa kul att ha @Red_Chili med i mellan ostern, sarskilt Saudi Arabia dar beduinernas Salukis inte alls ser ut som pa utstallningar runt vastvarlden ... men som beduinerna jagar med i oknen)

Nar nagot hander med hundarna tanker jag mycket pa Buke, jag talar inte nodvandigtvis om det har, men jag formulerar ofta handelsen i huvudet for att gjora det. Oftast hjalper det att tanka igenom saker och ting for hur jag ska formulera det pa Buke for att jag ska ha funderat ut hela problemet sjalv. :D Liksom traden "tittar in i ditt kok" ar oerhort inspirerande vad det galler matlagning for mig. Jag alskar att kika pa vad alla gor och hitta pa nagot kul sjalv.

Jag tanker ibland att jag ska fraga @CillaW, men inser att hon inte kan svara da jag inte har en direkt fraga att stalla:angel: Detsamma galler @Malibu_Stacy vad det galler veterinar fragor. Jag samlar mig for att ha en interessant fraga att stalla.:grin:
 
Jag foljer Buke tamligen intensivt nar jag ar hemma i USA. Da blir Buke en liten bit av Sverige, med ett ganska bra genomsnitt av befolkningen tror jag och jag alskar att ha en liten fot i ett Svenskt samhalle. :) Jag laser och hanger med ratt bra nar jag har tid och jag kanner det som om de flesta har har nagon form av representation av mina rotter:p

Naturligtvis tanker jag pa @Red_Chili nar det galler Salukis i synnerhet och generellt for alla "sight hounds". (Jag har ofta tankt att det skulle varit sa kul att ha @Red_Chili med i mellan ostern, sarskilt Saudi Arabia dar beduinernas Salukis inte alls ser ut som pa utstallningar runt vastvarlden ... men som beduinerna jagar med i oknen)

Nar nagot hander med hundarna tanker jag mycket pa Buke, jag talar inte nodvandigtvis om det har, men jag formulerar ofta handelsen i huvudet for att gjora det. Oftast hjalper det att tanka igenom saker och ting for hur jag ska formulera det pa Buke for att jag ska ha funderat ut hela problemet sjalv. :D Liksom traden "tittar in i ditt kok" ar oerhort inspirerande vad det galler matlagning for mig. Jag alskar att kika pa vad alla gor och hitta pa nagot kul sjalv.

Jag tanker ibland att jag ska fraga @CillaW, men inser att hon inte kan svara da jag inte har en direkt fraga att stalla:angel: Detsamma galler @Malibu_Stacy vad det galler veterinar fragor. Jag samlar mig for att ha en interessant fraga att stalla.:grin:

Det är bara att fråga på, kan jag svaret och har tid att svara gör jag det så gärna! ;) @hastflicka
 
Buke är enormt viktigt för mig. Om det skulle gå en dag då jag inte är inne på buke så beror det på att jag inte har något internet av någon anledning eller på att buke ligger nere och det påverkar mig mer negativt än vad jag egentligen vill erkänna. Jag köpte faktiskt en surfplatta enbart för att kunna läsa på buke även vid sjukhusvistelser.

Buke uppfyller en stor del av mitt sociala behov. Buke är mitt fikarum där jag bara kan sitta och "lyssna" (läsa) om jag vill det eller lägga mig i diskussionen om jag vill det. Buke finns alltid där och det finns alltid något intressant att läsa om och något nytt att lära sig och jag har något att fördriva tiden med på nätterna när smärtorna hindrar mig ifrån att sova.

Buke har fått mig att tänka om i en del frågor och i andra frågor har jag blivit stärkt i min tidigare uppfattning.

Buke är anledningen till att jag överhuvudtaget sitter framför datorn för den mesta tiden spenderar jag här på buke.

Jag har lärt känna fantastiska människor på buke. Trots att jag är så sjuk så har jag hittat nya vänner när de gamla svek ju sjukare jag blev och det trodde jag faktiskt inte att jag skulle få förmånen att få. Endel vänner har jag enbart kontakt med online och vissa träffar jag även IRL då och då och ni är alla så fantastiskt viktiga för mig.

Jag har lärt mig massor på buke. När min fjording var sjuk t ex så hittade jag massor av kunskap här och tips ifrån olika bukefalister vad det skulle kunna tänkas vara som felades när jag och veterinärerna stod helt villrådiga. Jag fick tips om vad jag skulle googla på och läsa på om. Jag fick också så fin stöttning när jag efter ca 1,5 års kämpande fick inse att det tyvärr inte gick vägen :cry:
Samma sak när min dotters arab blev sjuk. Utan @spaderÄss hjälp med bland annat foderbiten hade jag aldrig kunnat hålla liv i honom så länge och tack vare @Forest Autumn kunde jag göra det bästa möjliga för honom under det akuta skedet men även senare under hans sjukdomstid. Jag fick tips om var jag kunde hitta kunskap ifrån flera användare här på buke och jag fick på så vis hjälp att kunna hjälpa mina hästar så mycket det någonsin var möjligt. Tyvärr blev det inga solskenshistorier för någon av dem ändå men jag kan tack vare buke se tillbaka och känna att jag hade möjligheten att göra allt i min makt för dem tack vare all kunskap som jag fick ta del av här. Det är ju tyvärr så att ibland går det inte att rädda dem hur mycket kunskap man än har.

Med buke kan man dela både glädje och sorg. Man kan få så enormt mycket stöttning och till och med en permobil! Så många glädjetårar jag grät under tiden som insamlingen pågick! Det var ju inte alls min tanke när jag i frustration startade tråden om vilka mänskliga rättigheter varje människa egentligen borde ha när jag hade blivit nekad att få en permobil ifrån landstinget eftersom jag ändå inte klarar mig själv enbart med hjälp av en permobil. Det var tack vare @whwycd som insamlingen startade för hon tyckte att det var självklart att jag skulle ha en permobil och för det är jag evigt tacksam. Tänk så många gånger jag har skänkt buke en tacksam tanke när jag använder den. Tänk att människor som inte ens känner mig var villiga att skänka så mycket pengar att jag kunde köpa den :bow:

Tack vare buke blev min förra födelsedag en av de bästa jag har fått vara med om tack vare att @OutOfService startade en födelsedagstråd till mig och tack vare alla bukefalister som gratulerade mig :banana:

Det är flera bukefalister som har en extra stor plats i mitt hjärta och även om jag inte nämner er alla så tror jag att ni ändå vet vilka ni är :love:
 
Jag älskar Buke!
Och jag är så tacksam för de fina människo jag fått äran att bli vän med tack vare Buke. :) :love:
 
jag är inne på buke dagligen, mer eller mindre åtminstone ^_^. älskar att läsa alla trådar och följa vad som händer i andras hästliv.
jag har fått hjälp med allt ifrån lastträning och sadel provning, hittat tränare och kan faktiskt säga att jag lärt mig mer om hästar, hantering, foder, ridning, form m,m via buke än vad jag lärde mig på ridskolan eller jobben som stallskötare.
allt jag kan om sadlar har jag lärt mig av buke, vilket jag är väldigt tacksam för, min häst är nog också tacksam då det inte tog lång tid för henne att bli till en helt ny häst med en bättre sadel.

Jag har inte så många vänner, men buke har gett mig ett slags socialt liv ändå :p typ. Jag läser mycket, lär mig mycket och gör mitt bästa för att inte skriva allt för dumma trådar :rofl:
 
Jag tenderar också att referera till Buke mycket :D @TinyWiny satte verkligen fingret på ordet med Buke som ett fikarum. Antingen sitter man bara och hänger och "lyssnar", och ibland deltar man.
Och ibland rasar man in i fikarummet i upplösningstillstånd, och på en gång får man stöttning, värme, kärlek och goda råd.

Jag har lärt mig massor här, saker som jag har tagit med mig sen i stallet, i sadeln, omkring hästen, osv.

Bukefolket är ett speciellt släkte på internet :love:
 
Är det något jag undrar över tar jag oftast hjälp av Buke i första hand. Här finns så många kloka människor. Under jobbiga perioder i livet är det också skönt att komma till Buke för att få tänka på något annat eller få stöttning. Buke känns nästan som en ''liten'' familj med olika typer av människor som delar med sig av sina erfarenheter och historier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp