Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hm, jag hoppas du inte träffat på dem så ofta att som det låter i uppräkningen, i så fall funderar jag över dig. Jag har träffat på ett fåtal och den enda som egentligen påverkade var en kollega där till slut alla pratade om hans mytomani och han blev konfronterad flera gånger.Bra vettiga svar hittills!
Även det om att inte vilja mata vargen.
Men är det så enkelt alltid?
Om det är stallägarens dotter, syrrans nya kille eller en person i ett grupparbete i skolan?
En god väns gamla bästis från förr som följer med på en middag, en person i ett samåkningsgäng.. eller rent av en person som är kul och trevlig, och i övrigt bidrar till god stämmning i gruppen?
Bästa exemplet är kanske syrrans nya kille på morsdagmiddag hos mamma.
Är det bara bita ihop, stirra i taket och lida som gäller?
Gemensamt har ju sådana här människor att det de vill ha är medhåll och uppmärksamhet. Får de inte det utan de får frågor, mothugg, ifrågasättande eller liknande så faller deras korthus och det är inte så intressant att ens kännas vid sina grodor. Min känsla är dock att om man ifrågasätter och försöker skapa en diskussion så minskar problemet. Iallafall om personen ifråga har något som helst intellekt.
Hm, jag hoppas du inte träffat på dem så ofta att som det låter i uppräkningen, i så fall funderar jag över dig. Jag har träffat på ett fåtal och den enda som egentligen påverkade var en kollega där till slut alla pratade om hans mytomani och han blev konfronterad flera gånger.
Påverkar det inte dig direkt så ignorera lögnera, är det en nära vänn eller något tillfälle du blir direkt påverkad. Om du träffar på sådana personer jämnt kanske du ska fundera över om dina värderingar är korrekta och alla verkligen ljuger eller du missuppfattar eller är onödigt kritisk. Klart om folk talar om när de såg 11 oranga elefanter som stod på huvudet utanför ica så är det en uppenbar lögn men mycket som verkar otroligt kan vara sant. Och är man skeptiskt lagd kanske man hittar osanningar där de inte riktigt finns.
Intressant det där om debatter. Själv har jag insett att jag väldigt mycket präglats av att som liten inte fått förklara/försvara mig.... jag har varit förlorare by default oavsett hur det går då det varit inprogrammerat typ. Måste du diskutera för att vinna/förlora... hur vore det att se det som ett sätt att lära eller bolla idéer?Tack för svaret. Buke är bra för man får ofta input som inte bara stryker medhårs.
Angående mitt umgänge så känner jag en del knepiga individer som jag älskar djupt. Jag har blivit bättre med åren på att välja rätt slags knepiga individer, men både jag och mina vänner har en del gamla bekanta etc som egentligen är över gränsen jobbiga pga bristande social förmåga.
Så minst en person som är störig på detta vis finns alltid i mitt liv verkar det som.
Ofta är de ju rätt unga också. Så antar att det minskar med åren.
Jag syftar alltså på personer som det känns elakt och pinsamt att tillrättavisa för att det ändå är uppenbart för alla att de hittar på.
I övrigt är jag nog onödigt bokstavlig och kritisk och hamnar ofta i situationer där jag gör bort mig själv för att jag gett mig in i en debatt jag inte kan vinna Men jag lyckas nog förlora debatter utan att någon ska behöva tycka synd om mig eller skämmas för min skull, jag brukar ta ansvar för mina egna fuckups.
Jag är en sån där störig jävel som tolkar "de flesta" som minst 50.1% och "aldrig" som aldrig någonsin. Kanske har någon startat en forumtråd om detta när jag irriterat dem..
Så den här påhittade faktan blir väl extra svår för mig att acceptera, även om jag alltså syftar på individer som får de allra flesta att skruva obekvämt på sig.
Jag är nog likt @TinyWiny väldigt intresserad av människor och mänskligt beteende och när en "normal" människa hade tänkt "gud ta mig härifrån" kanske jag tänker "men huuuuur går det till? Varför är hen så här? Jag vill veta mer."
Med det tankesättet kan man få en del knepiga vänner och ännu knepigare vänners vänner
Jag säger mest jaha, säger du det eller något annat neutralt och liksom låter det hela passera.Alla har säkert stött på folk som har lite väl livlig fantasi. Som påstår de mest fantastiska saker, men när man blir intresserad och ställer fler frågor blir det uppenbart att de bara hittar på.
Nu menar jag inte folk som ljuger om sig själva för att ställa sig i bättre dager eller manipulera omgivningen, utan folk som presenterar fakta om olika företeelser, som om det vore sant men utan att kunna hänvisa varken till rimlig källa eller egen erfarenhet.
Jag har kommit fram till att det socialt smidigaste vore att låtsas svälja allt se säger och byta ämne vid tillfälle.
Men jag har jättesvårt för att låtsas på det sättet. Blir så lätt att jag ställer för intresserade frågor (passiv-aggressivt?) eller råkar avslöja att jag inte tror på dem.
Folk som håller på så där har väl ofta sociala problem av nått slag så jag vill inte vara nedlåtande i onödan. Men vad göööööör man?
(Ps: menar folk som man stöter på, vänners vänner el dyl. Skulle jag mot förmodan bli nära vän med en sådan hade 100% ärlighet från min sida varit enda vägen..)
Intressant det där om debatter. Själv har jag insett att jag väldigt mycket präglats av att som liten inte fått förklara/försvara mig.... jag har varit förlorare by default oavsett hur det går då det varit inprogrammerat typ. Måste du diskutera för att vinna/förlora... hur vore det att se det som ett sätt att lära eller bolla idéer?
Vad menar du egentligen med påhittad fakta? Typ att 2+2=5 och att det finns vilda isbjörnar vid ekvatorn eller är det något som inte lika uppenbart, bara för att saker låter omöjliga innebär det inte att det är omöjligt. Det kan ju vara att du är för skeptisk, tidigare var jorden platt och atomen den minsta byggstenen.
Som jag skrev syftar jag på sådant som alla närvarande uppfattar som otroligt. Och som inte har med personlig erfarenhet att göra. Att låten Sommartider egentligen skrevs av evert Taube eller att Sverige är landet med flest krogar per capita eller att Trinidad och Tobago blev ett eget land på 90-talet..
Som jag skrev så kan jag absolut vara för kritisk i mer allmäna samtal också men jag syftar på en speciell slags personer, som resten i denna tråd tycks känna igen rätt väl. Så tror inte det har med mig att göra faktiskt.
Skönt att du sluppit dem!!
Angående att vinna debatter så är jag helt ok med samtal också!! Men jag tycker det är kul med debatt, och per definition så handlar väl en debatt om att försöka vinna?
Kan göras väldigt vänskapligt, ungefär som att spela kort eller att gå en poängpromenad eller vad som helst. Man försöker vinna, men är ok med att den andre vinner och uppskattar allt man lär sig på vägen.
Om de man umgås med inte tycker det är kul med debatter är det bättre att hålla sig till samtal.
Nästan alla mina goda vänner älskar debatter för debattens egen skull även om man gör sitt bästa för att driva "sin" ståndpunkt. Ofta är vi rätt överens men nån får ta på sig rollen att försvara det oförsvarbara, för att det är kul med debatt.
Det är inte min erfarenhet. De maler bara på utan att ta in vad andra säger. De jag har mött kör bara på utan att lyssna till motargument.Räcker att visa att du vet mer än dem. Då blir de tysta eftersom de förstår att du avslöjat dem.