Hur hantera situationen?

I

IslaBonita

Red på ett nytt ställe idag med min ganska nya häst. Vi kom till en gyttjepöl och hon började trixa och backa rätt ordentligt, försökte vända och gick inte igenom. Jag tyckte situationen började bli farlig då hon närapå backade in i ett staket och satt av för att leda henne förbi gyttjan och fortsatte förbi kohagen.

Då blir hon som galen, dansade runt och trippade á la hingstmanér. Backade och sprang runt mig och tokade sig som jag aldrig har sett henne göra innan, frustade och tittade på kossorna som om de var MONSTER.

I stundens hetta tolkade jag det som att hon blev panikslagen av kossorna, av gyttjan och av den nya vägen.

När jag kommit hem kom jag på: Hon har på förra stället gått i samma hagar som kossor. Så, min fundering är, testade hon MIG, var hon rädd på riktigt (vita kor) och HUR hanterar jag situationen fortsatt. Det är en rätt bra skrittrunda att värma upp med, eller trava runt för all del. :)

Bör jag testa snarast igen? men sitta av från början och leda henne runt, eller pressa henne hårdare att gå framåt. Jag drev givetvis på henne, men använde aldrig spö eller blev arg utan försökte lugnt och sansat att övertyga henne.

Eller bör jag vänta nån vecka och föröka igen? Vill att resultatet ska bli positivt och hon ska vara fortsatt positiv till mig och ridning utanför gården!

Jag är lite orolig för att hon inte ska vilja ge sig av från gården alls om jag pressar henne för snabbt....

Så, vad tycker ni, bör jag träna på gyttje/ko-stigen snart igen, eller göra ett uppehåll och försöka om nån vecka´???

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hantera situationen?

Jag hade nog gett mig på det igen nästa dag.

När min tanta börjar reagera på något så stannar jag henne och låter henne titta på det farliga en stund, det ända jag kräver är att hon står still, börjar hon svänga runt så försöker jag räta upp henne igen eller så går jag tillbaka en bit och vänder sen mot det farliga igen men stannar en bit innan stället hon vände från.
Låter henne titta en stund och samla sig, driver henne framåt ett par steg och stannar henne igen och låter henne titta... så håller jag på hela tiden tills vi kommit förbi det farliga.
Låter inte hon själv stanna eller gå utan hon ska stanna och gå på min signal.
Belönar med en klapp efter varje liten "framgång".

Kan ju ta en stund, en gång höll vi på sådär 15-20 min vid en trädgård med ett tält i som fladdrade i vinden, nästa gång vi gick förbi behövde vi bara "samla" oss 3-4 gånger innan vi var förbi.
Tycker denna metod funkar fint.

Lycka till!:)

Jag håller med Kokorn....jag skulle oxå rida där igen.
jag har oxå gjort samma Kokorn när mina hästar har gjort så och till slut så har dom lagt av och gått där utan krusiduller.
Det är bra att du inte brusar upp utan är lugn.
Lycka till nu :banana:

Rid förbi igen och igen och igen... då brukar de flesta "faror" försvinna ur pålles huvud.

Fasen, jag som tänkt att ni skulle svarat att jag aldrig mer behövde rida där :laugh:

Får väl göra ett nytt försök o hoppas det går bättre. Vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen när hon backar, i och med att det inte är fritt bakåt så att säga. Låta henna backa in i staket och träd och så vidare känns inte säkert.... Bör man sitta kvar isf, eller hoppa av. "Vinner" hästen om jag hoppar av och leder henne?

Igår blev det lite dumt, jag hoppade eg. av för gyttjepölen men sedan kom ju de dära kossorna direkt och då var det inte läge att hoppa upp. :(

Hon verkar ha lite problem med lantbruksdjur, synd för henne att vi måste passera en bondgård med får, kor, getter, hästar, grisar och hönor för att komma någon vart. :devil: Eller. Synd för mig.

Usch, blir lite nervös att jag inte ska reda ut det. Är inte rädd för hästen, men blir ändå lite nervös av sådant här.

Tack för tipsen iaf!!!

min medryttarhäst är likadan ibland, som också är ett sto. det bästa är att bara låta henne stå och titta som en annan också sa, och sedan driva på, vill hon inte det och börjar backa, får man göra en volt och låta henne titta igen. och som sagt är hästar ganska dumma haha, för en gång så vägrade hon gå förbi en pizzeria som hon gärna gått förbi innan utan problen i många år, men då ville hon inte, och ville inte i ca 3 månadader, men sen var det som vanligt igen, så man undrar ibland vad dom tänker med. samma i padocken är hon rädd för en gul ''skrotbil'' som stått där i fem år, men fortfarande tycker hon den är läskig. men du får försöka igen, och igen. ibland funkar det och ibland inte, som sagt, alla hästar har sin personlighet. lycka till

Ta det inte fel nu men hästar är dumma djur. Snälla men korkade så man får liksom övertala dom lite då och då:angel::angel:

inte korkade, men det är flyktdjur hästens beteénde, men litar dom till 100 på människan tex (ägaren) så går dom fram och att ryttaren själv e lugn och inte visar rädsla på kropps språket.

Backa in i träd kan den gott få göra :p
Jag brukar låta hästarna backa in i saker bäst dom vill, så länge det inte blir farligt.
Tycker dom det är så 'kul' att backa så får dom stå ut med att slå i något också :p

När det gäller farliga saker, såsom staket - så brukar jag se till att tillrättavisa/snurra bort hästen.
Bättre att drämma till på rumpan än att fastna i staket, även om man givetvis inte Bör slå hästen när den visar rädsla/testighet.

Ang sitta kvar lr hoppa av - jag tror det är bäst och effektivast att sitta kvar. Det är ju där man har problemet - hästen litar inte på dig som ryttare.
MEN tror du att du bättre klarar av hästen från marken - då tycker jag du ska hoppa av, men då tycker jag du ska göra det en bit innan, så hästen inte kopplar ihop sakerna. Gör det strax innan gyttjan så det blir som om du bara skulle göra det.

Sen skulle jag personligen nog avvakta lite med att rida där med tanke på att hästen reagerade så pass kraftigt.
Jag skulle vänta tills hästen fått mer tillit, alternativt rida ut med en trygg kompis.
Skulle det bara varit lite "småfjant" hade jag gjort tvärtom - ridit där varje dag bara för att markera att det är så det ska vara :p

Dina tankar var lite min filosofi också, det kändes inte som vanligt fjanteri. Det kan jag vanligtvis hantera rätt så bra.

Jag har inte ridigt där igen, och kommer nog vänta tills kovan kompis följer med. Känner mig inte helt trygg i situationen och det lär väl smitta av sig till pålle.

Våra hallänska kossor är tydligen mer skrämmande än de norrlänska :banana:

Jag skulle ha ridit om möjlighet ut med en till häst som inte var rädd...

Om inte den möjligheten finns så skulle jag nog rida där du red varje dag tills hon lugnade ner sig, hoppa av igen om det behövs.

Jag är en sådan som känner att jag har mer kontroll på en häst från marken än från ryggen... Men självklart, prova pressa henne innan du hoppar av om samma situation skulle bli igen att hon stressar upp sig.

Ren instinktivt tror jag inte hon var rädd för kossorna utan det var nog hela grejen att först bråka om gyttjan och sedan satt du av och i kossorna såg hästen en anledning att fortsätta spela allan...

Nu personifierar jag hästen med en människa lite, jag vet, men hoppas du hajar mitt tänk i alla fall...

Min egen häst verkar kunna hitta på anledningar att bli rädd/fortsätta vara uppspelt, därför jag nämnde det så.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 229
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 621
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 706
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.