Hur hantera överenergiskt fullblod?

D

Duplica

I oktober skadade hon ena bakkotan så allvarligt att de fick göra en STOR operation på Helsingborgs Djursjukhus. Hon har haft boxvila i två månader.
Haft en tråd om att hon krubbet vilket inte är det största problemet längre - hon är för sören totalt oregerlig!

Vi var på återbesök i onsdags och visst, hon var lite tittig som vanligt men hon har alltid varit väldigt lugn av sig. De sa att hon gick bättre än väntat ( :love: ) och vi fick besked att hon ska få börja promenera, vi ska öka tiden så hon är uppe i en timme inom tre veckor.
Vi fick även utskrivet Vetranquil att ge henne innan promenaderna.

..om det nu hade hjälpt! Hon reser sig och skuttar, galopperar runt mig och bockar och har inte en susning om vart jag befinner mig! Häromdagen var hon nära att träffa mig i huvudet med framhovarna, hon har inga som helst problem med att springa på mig.

Många av de på stallet som jag berättar det för säger att jag måste ju förstå att hon har överskottsenergi eftersom hon stått inne så länge. JA! Det gör jag också - men det gör det inte mindre farligt!
Framför allt är jag jätterädd att skadan ska gå upp på något vänster.

Någon som har något knep? Jag leder henne i stigbett.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Har haft samma problem med mitt halvblod, hon hade en misstänkt senskada för några år sedan och skulle ledas 2 ggr/dag. När vi kom hem från vet. fick hon stå i box ca 6 timmar innan hon skulle ledas första gången, efter det släppte jag ut henne i hagen senskada eller inte... hon var livsfarlig och det var redan efter 6 timmar... Nu hade hon ingen senskada (som tur var). Men jag pratade med veterinären om det här skulle hända igen och han tipsade om att ge lugnande. Kanske lite drastiskt men man ska inte riskera sitt liv heller... Så kanske du skulle prata med din veterinär och be den skriva ut något?
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Jag har fått Vetranquil men hon svarar inte på det, utan skuttar runt oavsett. Hur mycket kan man öka dosen egentligen?
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

I oktober skadade hon ena bakkotan så allvarligt att de fick göra en STOR operation på Helsingborgs Djursjukhus. Hon har haft boxvila i två månader.
Haft en tråd om att hon krubbet vilket inte är det största problemet längre - hon är för sören totalt oregerlig!

Vi var på återbesök i onsdags och visst, hon var lite tittig som vanligt men hon har alltid varit väldigt lugn av sig. De sa att hon gick bättre än väntat ( :love: ) och vi fick besked att hon ska få börja promenera, vi ska öka tiden så hon är uppe i en timme inom tre veckor.
Vi fick även utskrivet Vetranquil att ge henne innan promenaderna.

..om det nu hade hjälpt! Hon reser sig och skuttar, galopperar runt mig och bockar och har inte en susning om vart jag befinner mig! Häromdagen var hon nära att träffa mig i huvudet med framhovarna, hon har inga som helst problem med att springa på mig.

Många av de på stallet som jag berättar det för säger att jag måste ju förstå att hon har överskottsenergi eftersom hon stått inne så länge. JA! Det gör jag också - men det gör det inte mindre farligt!
Framför allt är jag jätterädd att skadan ska gå upp på något vänster.

Någon som har något knep? Jag leder henne i stigbett.


Hur gör du när hon skuttar mm? "Använder" du bettet? Jag säger til och sekunden efter, om det inte hjälper med rösten så rycker jag till rejält i såna lägen, snabbt, hårt ryck neråt så att det KÄNNS. Det brukar få hästen att förstå att det är lugn o fin som gäller.

En del särskilt här på buke är emot att använda bettet rejält, eftersom det är skarpt, eller rädd att hästen reagerar mot bettet men jag har aldrig varit med om det på alla hästar (mest fullblod) som jag använt stigbett på. Det brukar fungera bra.

Ibland handlar det om att man MÅSTE få hästen att gå lugnt, då kan man inte dutta utan måste markera rejält.

Sen prata med vet, ang lugnande, om det inte fungerar.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Hör med veterinären, sen är det ju viktigt att hästarna hålls i en lugn miljö innan det börjar verka. Vissa lugnande ska ha svårt att bita på fullblod också har jag hört. Kanske du måste få något annat?
Gav vetranquil till en häst som var jobbig att sko, funkade väl sådär... men först efter att vi ökat dosen rätt mycket.
Så lite borde du nog kunna öka, men du bör nog rådfråga vet först..
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Hur gör du när hon skuttar mm? "Använder" du bettet? Jag säger til och sekunden efter, om det inte hjälper med rösten så rycker jag till rejält i såna lägen, snabbt, hårt ryck neråt så att det KÄNNS. Det brukar få hästen att förstå att det är lugn o fin som gäller.

En del särskilt här på buke är emot att använda bettet rejält, eftersom det är skarpt, eller rädd att hästen reagerar mot bettet men jag har aldrig varit med om det på alla hästar (mest fullblod) som jag använt stigbett på. Det brukar fungera bra.

Ibland handlar det om att man MÅSTE få hästen att gå lugnt, då kan man inte dutta utan måste markera rejält.

Sen prata med vet, ang lugnande, om det inte fungerar.

Tack, ska tänka på det!
Ska upp och gå med henne nu, vi får se hur det går idag - igår var vi två st och det gick rätt så bra men det finns det inte alltid möjlighet till.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Var ute med henne nu och det gick bra. Höjt dosen med ½mått och nu var jag mer beredd när hon började lätta fram och det räckte med att jag ryckte till en gång :love:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Var ute med henne nu och det gick bra. Höjt dosen med ½mått och nu var jag mer beredd när hon började lätta fram och det räckte med att jag ryckte till en gång :love:

Vad bra! Var bara inte rädd att säga ifrån, och rycka till så fattar hon nog att det är trevligare att gå lugnt med dej. Det viktiga är ju att hästen håller sig lugn så att det läker bra. Snart blir det en vana att gå ut också, det är klart det blir livat när dom stått på box länge.

Men var inte rädd att ta i, du behöver ju vara rätt sträng för hennes eget bästa, och att höja dosen var nog jättebra också!

Lycka till!
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Skaffa dig en sjukhage som är stor som boxen så kan hon stå där innan du går ut med henne.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Skaffa dig en sjukhage som är stor som boxen så kan hon stå där innan du går ut med henne.

Ja om hästen står still där så. Det är nog kanske inte så troligt efter lång boxvila. Först behöver den nog ledas = mer kontroll. Men sen är det en bra idé!

Du skulle nog skrivit KL före ditt inlägg, det var nog till ts, inte mej,:idea:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Hon får INTE stå i sjukhage, jag frågade vet. om det sist vi var på återbesök (en vecka sen).


Flashlight: Ja det gjorde jättestor skillnad när jag hann reagera och säga till ordentligt. Hon är ju trots allt väldigt väldigt snäll egentligen.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Precis, det är en del av hemligheten att ligga en aning före mentalt och vara beredd att säga till direkt! OCh att vara koncentrerad på henne och använda din röst och berömma när hon lugnar sej:bow:

Det är ju bara glädje och uppsamlad energi men hästar fattar ju tyvärr inte sitt eget bästa, utan det måste vi göra åt dem ibland.:D

Bra att du lyssnar på vet :bow:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Ja, jag vill ju absolut hennes bästa (vilken hästmänniska borde inte vilja det?) och går och hoppas att hon ska göra ett mirakel, för det är inte säkert att hon kommer hålla som ridhäst .. :(

Jag avgudar vet. :love: Eller ja, hon opererar bara, men släpper allt hon har för händer när vi kommer dit bara för att hon ska titta på min häst! Hon är från holland och pratar knagglig engelska och har supermånga utbildningar och de andra veterinärerna och sjukvårdarna tittar på henne som om hon var en gud när hon pratar! :D

Är SÅ glad att det var hon som opererade! :)
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Vilken tur ni hade som fick en så bra vet!!:bow:
Hon låter klok också som inte tycker synd om djurägaren och säger sjukhage för tidigt:cool:
Många vill ju inget hellre än släppa sina hästar i hage så fort som möjligt, tyvärr, eftersom hästarna blir svåra att leda tex.

Jo tyvärr finns det folk som inte fattar hästens bästa och släpper dem i stora hagar när de nyss varit skadade och låter dem rejsa:(

Sen undrar man varför hästen får tillbaka symtomen.......:cool:

Hoppas verkligen att din häst kommer igen och kan fortsätta vara ridhäst:) Ta det bara i rätt takt allting så har du gjort allt du har kunnat i alla fall! :bow:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

:bow::bow:

Behöver verkligen den här peppen!
Jojag lyssnar extremt mk på henne just för att jag vet att hon e så pass superduktig.
Säger hon nej till sjukhage så är det nej.

Vill ju så klart att hon ska kunna va ridhäst!

idag gick det okej, hon var lite hojsig eftersom några andra hästar gick ner till ridshuet, men det kan man väl förstå. Huvudsaken är att hon lyssnar när jag säger ifrån :love: idag fick vi vara två st ett en liten stund men det är också överkomligt!
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

hur länge får hon gå?
sen kan man dela upp det på 2 ggr.

på hästar som reser sig tycker jag att vanligt eller bridongbett funkar bra med Chambon på.

själva huvudställningen- låg- gör att de inte triggar igång lika lätt.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

låter jäkla konstigt att den inte får stå i boxhage men får gå en timme om dagen?????????

dom brukar bli betydligt lugnare om dom får stå ute och följa med på vad som händer!

jag fick rida igång min häst då han hade dubbelsidig gaffelbandsskador, från marken var han helvild och stegrade och hoppade omkring. men när jag red gick han lugnt. så fundera på om det kanske vore smartare att rida, det är farligare att hon hoppar omkring än den lilla vikt du lägger på hennes rygg..
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Axel: Idag ska hon gå tjugo minuter, vi ökar det med fem varannan dag - hon ska upp i en timme innan återbesöket.

Centaur: Hon får ju inte busa och hon börjar hojsa runt så fort andra hästar går förbi. Ingen av veterinärerna rekommenderade sjukhage tills vidare.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

låter jäkla konstigt att den inte får stå i boxhage men får gå en timme om dagen?????????

dom brukar bli betydligt lugnare om dom får stå ute och följa med på vad som händer!

jag fick rida igång min häst då han hade dubbelsidig gaffelbandsskador, från marken var han helvild och stegrade och hoppade omkring. men när jag red gick han lugnt. så fundera på om det kanske vore smartare att rida, det är farligare att hon hoppar omkring än den lilla vikt du lägger på hennes rygg..

Dels beror det på vad det är för skada och dels är det du skriver just anledningen till att jag tycker att ts är så KLOK. :bow:
Många hästägare resonerar som du och tyvärr är det inte alltid det rätta att göra:crazy: Precis som ts skriver så kan vissa hästar fara runt när ngt händer omkring dem och man har mer koll på dem när man leder, om man vet hur man ska hantera hästen.

Så många gör tyvärr inte det som är bäst för hästen. Utan lättast för ägaren:crazy:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

men den ska ju inte vara större än en box, går ju inte att rusa runt där........
 

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp