Hur hantera hopplöst hispig häst?

B

Blue_moon

Två hästar i stallet, häst A och häst B. Två hästägare, hästägare A och hästägare B.
Hästarna har fått vårkänslor. Häst A är pigg vid in och utsläpp men håller sig på Mattan så att säga. Häst B däremot.. Med hästägare B (hästens ägare) är häst B mycket snäll och lugn. Men när hästägare A tar in (och särskilt ut, hästägare A tar ut på vardagarna oftast), är häst B mest i luften. Hoppar framåt, åt sidan och uppåt, ruskar på huvudet och sta sticka så fort häst B ser öppningen till hagen. Detta har börjat bli ett peoblem.
Under många år har häst B varit den snällaste att ta in och ut, vilket väder det än har varit och vad som än har hänt. Men för ca 3 veckor sedan började detta. Vad gör man åt det? Hästägare A har lång erfarenhet av hästar men får knappt någon kontakt med häst B.

Inne för länge, kanske.. Inne mellan 20.30 till 5.30 vanligtvis.

Tips?

Sv: Hur hantera hopplöst hispig häst?

Det är bara att kräva att hästen uppför sig! :mad:
Uppmärksamheten ska vara på människan i sällskapet, inte på kompisar som redan är i hagen och annat runt omkring.

Ruska i grimskaftet, byt riktning, tjoa på hästen, vifta, backa etc, tills hästen riktar uppmärksamheten mot den som leder. Var noga med eftergiften när hästen går fint!!
Använd kedjegrimskaft under en period, kanske?

Har haft dessa problem med min egen häst, och henne har jag inte varit "fin" mot stundtals, men man får inte trampa ner den som leder bara för att kompisarna har kul i hagen bredvid. Det är verkligen helt oacceptabelt och blir faktiskt farligt till sist. :crazy:

"Do as little as possible, but as much as you need", som en tränare jag gillar brukar säga... ;)

Har hästens ägare möjlighet att släppa ut den själv under en period?
Det brukar vara svårt att få andra att uppfostra sin häst, även om A såklart också måste reda ut sin relation med häst B.

Senast ändrad:

Hästägare B har erbjudit sig att släppa ut själv vilket hästägare A inte tycker att B ska behöva göra. Hästägare A får börja med kedja för hästägare B, som ändå tror att peoblemet blir tillfälligt löst men det är bättre än att bli omkullsprungen.

Hästägare B tycker inte alls att häst B får uppföra sig såhär men har som sagt inga problem själv med hästen. Med hästägare B förstår häst B att ut och in springer man inte- det gör man i lugn och stilla gång. Detta utan slag och hårda ord utan enbart "aggressivare" kroppsställning och backa tillbaka hästen om den bara går på (har eventuellt hänt någon gång men kan lätt räknas på ett par fingrar).

Hästägare B har erbjudit sig att släppa ut själv vilket hästägare A inte tycker att B ska behöva göra. Hästägare A får börja med kedja för hästägare B, som ändå tror att peoblemet blir tillfälligt löst men det är bättre än att bli omkullsprungen.

Hästägare B tycker inte alls att häst B får uppföra sig såhär men har som sagt inga problem själv med hästen. Med hästägare B förstår häst B att ut och in springer man inte- det gör man i lugn och stilla gång. Detta utan slag och hårda ord utan enbart "aggressivare" kroppsställning och backa tillbaka hästen om den bara går på (har eventuellt hänt någon gång men kan lätt räknas på ett par fingrar).

Då får väl hästägare B visa hästägare A hur hon/han brukar göra så att de kan göra likadant.

Ta ut hästen på en liten volt tills den lugnar ned sig. Den ska inte gå runt med huvudet utåt och titta efter allt annat än dig, drar den utåt (brukar ju börja med huvudet) så ryck tillbaka den. Så fort den koncentrerar sig på dig - låt den stå still en liten stund och beröm en massa. Sedan fortsätter ni med det ni höll på med. Glöm att hästen överhuvudtaget är lite jobbig, allt är frid och fröjd och hästen är världens bästa så länge den är på sin plats.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama