Hur "håller" ni era tävlingshästar?

Sv: Hur "håller" ni era tävlingshästar?

Gud vilken skillnad det är från häst till häst ..

Vad har du för häst? New Forest

Vilken nivå tävlar ni på? Har inte tävlat på ett tag, pga omständigheter. Men, lokal/regional

Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? vinter; Hage från 8 - 13, sen i sin box

Hur fodrar ni? Uppdelat på 4a mål under dagen.
morgon - 2 kg hö & 0.5 kg krafft
lunch- 3 kg hö
em - 2 kg hö & 0.5 kg krafft
kväll - 3 kg hö & 0.5 kg krafft

Hur rider ni? Han rör sig 7 dagar/veckan
1 intensiv hopplektion för tränare
1 intensiv dressyrlektion för tränare
1 intensiv genomridning på banan
3 uteritter
1 promenad (måndagar, vila)

Låter ju skitkul att stå på box 19 timmar per dygn..hur tänker man då??

Jag kan förstå att man inte kan erbjuda lösdrift om man inte HAR en ligghall tex, men väldigt löjligt utspel det där om utegångsfår för övrigt. Jag tävlar inte mina hästar. Vissa går på lösdrift, andra står på box max 6-10 timmar per dygn, dom timmar jag sover. Så mellan 6-10 timmar ungefär. Alla har fri tillgång till grovfoder.

KL.

Vad har du för häst? arab och en knabstrup

Vilken nivå tävlar ni på? Tränar för att så småningom börja tävla i western, hoppning..

Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? vinter; Hage sommar dygnet runt och går fortfarande ute dygnet runt, vinter ca 8.00-20.00-21.30 beroende på vädret.

Hur fodrar ni? Uppdelat på 4a mål under dagen.

Mycket hö/hösilage

morgon -Hö

lunch- hö

em - hö

kväll - hö & ca 0.5 kg kraftfoder, betfor och mineraler

Hur rider ni? ca 5-6 dagar i veckan

Vad har du för häst?
- Svenska halvblod. En 25årig motionär, en 7-årig tävlingshäst och två st blivande tävlingshästar på 2 år.

Vilken nivå tävlar ni på?
- Tävlar 7-åringen i LC/LB dressyr, 115 hoppning, debutant FT.

Hur står hästen i stall/lösdrift/hage?
- Stall nattetid (19-08) från ca 1 augusti till slutet av maj. Gräshagar ca 1 ha/st med sällskap. Bete dygnet runt på sommaren.

Hur fodrar ni?
- Morgon och kväll får de lucern och betfor i krubban. Fri tillgång på hö inne i box och ute i hagen.

Hur rider ni?
- Varierat ut på ridtur och i ridhus/på fält. Uteritter i varierat tempo i alla gångarter och underlag, tränar hoppning och dressyr. Ca 5-6 dagar per vecka.

Övrigt?
- Har inte haft en enda ridrelaterad skada på min tävlingshäst. Inga svåra skador av hagvistelse heller, något enstaka sår bara sen hon reds in. Har broddat runt om på vintern både i hage och box.

OT
Vad tyckte tränaren om att bli kallad "hoppis" :laugh: Gulligt vad kallar man en dressyrryttare/tränare ;)?

Haha! Sorry :D Well en dressyrtränare... Dressyris? :o

mackan: Jag håller helt med, givetvis får man ta seden dit man kommer och anpassa sig efter hur tränaren har det, det får hästarna som kommer till oss göra, och skulle jag skicka bort en häst skulle jag också göra det!

Tråden är mer tanken att bena ut hur tävlingsryttare faktiskt håller sina hästar, eftersom det på hoppis låter som att man inte kan kombinera lösdrift och tävlande..

Själv förespråkar jag utevistelse så länge som möjligt, alternativt ute 24/7. Dock har jag full förståelse för att det finns hästar/ryttare som inte vill använda sig av lösdrift! Alla tycker vi olika.

kl

Tror bara det varit en som svarat som har hästen inne väldigt länge över dagen; hur funkar er häst på det? Blir benen svullna? Hästen rastlös?
Var iväg på 3dagarstävling i helgen, och min häst höll sig sysselsatt och glad med sitt hönät mellan ridturerna/promenaderna, men jag har lite problem med att hon blir svullen i benen eftersom hon är van vid att gå ute. Back on Track har dock hjälpt mycket, så jag får köpa paddar till frambenen också så kanske hon klarar sig bättre.

Hur kan du redovisa din exakta foderstat, nyfiken? beror den inte på vad din grovfoder analys visar, år för år?

Jo självklart beror det på grovfoderanalysen :) Höet är vad hon äter just nu, och kommer så göra fram tills hösilaget tar vid. Hösilagemängden på 12kg var i vintras, och regleras självklart efter vad analysen säger. Men det borde ligga runt där iallafall, tänkte inte på att nya hösilaget kanske visar andra inehåll! :angel:

Anläggningen erbjuder längre ute vistelse,
men jag har hel inackordering och dem går in då.
Ingenting min häst lider av, han står bara still
i hagen ändå, blir stel och fryser. På sommaren/våren
får han stå ute längre. Men tänk på att min häst
står i en grus hage (pga fd. fånghäst), själv med
endast hästar brevid i hagen. Så tro mig, han
lider inte av 5 h utevistelse & vill helst in efter lunch-höet.

Dåså :) Som sagt är hästar individer precis som oss. Min häst ville också in efter 6-7 timmar när hon stod i mindre grushage utan kompis, men nu trivs hon kanonbra på lösdrift, men kan stå inne också.

Vet hingstar som kommit från USA som inte velat vara ute alls, eftersom de var vana vid att stå på box och möjligtvis rasthage i USA, och lång hagvistelse gjorde dem stressade.

Haha ja märkliga individer dem dära små pollarna!
Märks att dem blir mer och mer förädlade.

Vad har du för häst? 8-årig halvblodsvalack och 3-årig halvblodsvalack

Vilken nivå tävlar ni på? Inte alls just nu, tränar runt LA.

Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Juni till och med september (ungefär) gräshagar dygnet runt. Oktober till och med maj ute 07.30 till 18.30-19.

Hur fodrar ni? Kraftfoder morgon och kväll vinter, en gång om dagen sommar (vid behov). Hö 4 ggr om dagen: morgon, lunch (automatgrind), kväll och natt

Hur rider ni? 8-åringen 5 - 6 dagar i veckan. 1-2 ggr dressyr på ridbanan, 1 hoppning, resten ut. 3-åringen 3 dagar i veckan. 1 ridbana, 2 ut.

Hur mycket tävlar ni? Inte alls pga tidsbrist.

Övrigt? Förra hästen (också halvblod) tävlade jag 120-hoppning och LA-Msv dressyr och tränade regelbundet under identiska förutsättningar, men brukade ta in en eller två nätter innan tävlingen på somrarna. Skulle jag ta upp tävlandet igen, skulle det förutsätta att hästarna även då kunde gå kvar på sommarbete och med ungefär samma utevistelse på vintern.

Vad har du för häst? hade travhästar, dock inga just nu
Vilken nivå tävlar ni på? lokal, enkla klasser
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? rasthagar på ca 1hektar på vinter 8-18 , sommarbete dygnet runt, förutom några timmar sömn på box på morron för att orka träna
Hur fodrar ni? grovfoder 5ggr per dag, kraftfoder 3ggr
Hur rider ni? kördes bara, ena dan tufft motionsjobb på slinga med backar, sen skritttur med lätt jogging, sen snabbjobb på bana en gång i veckan och varannan dag motionsjobb, starthästar bara lugna motionsjobb, eller snabbjobb beroende på häst
Övrigt? hästarn gick i egna hagar vintertid pga att de var broddade och med många hästar med 5 brodd i varje sko kunde man inte brodda av och på, men sommartid gick alla som kunde i samma hage.

Vad har du för häst? 3 Ponnier, 3 halvblod, 1 korsning (stor häst)
Vilken nivå tävlar ni på? Inte alls!

Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Ute dygnet runt på sommaren förutom de varmaste dagarna då de står inne under dagen. Vintern är de ute från morgon till sent på kvällen men anpassar efter väder och vind.

Hur fodrar ni? Fri tillgång till hö och anpassar kraft efter behov.

Hur rider ni? De som rids blir ridna ca 4 dagar/v

Hur mycket tävlar ni? Inte alls!

Övrigt? Oavsett vad hästarna används till så vill jag att de ska vara ute så mycket som det bara går. Jag tror inte någon häst vill stå inne största delen av dygnet även om många hästägare gärna försöker ursäkta med det.
Tror dock att det beror mycket på hur hagen är med. Mina hagar är stora, kuperade och har träd och annat tjafs som hästarna älskar att greja med.

Senast ändrad:

Vad har du för häst?
Förra:Halvblod, Nya:Halvblod

Förra: Regional Nya: Bara 2,5 år

Förra: Lösdrift Nya:Lösdrift

Hur fodrar ni?
Förra: Fri tillgång hösilage, kraftfoder en gång per dag de gånger höanalysen tillät kraftfoder Nya: Fri tillgång hösilage, kraftfoder en gång per dag

Förra: 5-6 dagar per vecka varierad ridning med allt från dressyrträning/tömkörning/skogstur etc.
Nya: har jag bara suttit på en gång:p annars så tömkör, promenerar,löshoppar eller gör någon sorts aktivitet var 7-14 dag

Jag upplevde ingen som helst skillnad tävlingsmässigt sedan jag övergick från stall till lösdrift. Däremot är det lättare att hitta bra stall med bra rasthagar än bra lösdrifter som är nog stora, har nog bra underlag etc.

Lite komiskt, din ponny får nästan lika mycket foder som mitt svenska halvblod på 177 cm, och då är han tjock! :D Men han är lite lättfödd min stjärna haha.

Vad har du för häst?
Svenskt halvblod, f. 04.

Inget just nu, men är tanken att vi ska komma igång med tävlingen så fort vi ridit ihop oss och han är i tävlingskondition. Men klar för deb. 1 m.

Under sommaren går han ute dygnet runt (gör typ alla hästarna i vårt stall), men ska stallas in nu efter helgen och då kommer han vara ute cirka 12 timmar per dygn. Under kallaste vintermånaderna är de ute något mindre, säg 8-10 timmar per dygn.

Hur fodrar ni?
Under sommarmånaderna endast stödfodring med kraft om betet är dåligt (som det var under den varmaste tiden i år), annars bara vid ridning, då cirka 1 kg krafft + vitaminer och mineraler. Vid uppstallning cirka 12 kg hösilage (bra värden), 1 kg krafft groov 125 och 5 dl havre, plus 1 dl olja, vitaminer, mineraler och cirka 4 dl betfor (då han går lite mer, vid vila mindre kraftfoder). Då inget bete finns får de hösilage fyra gånger per dygn och kraft två gånger per dygn.

Hur rider ni?
Just nu är vi under igångsättning och försöker ha som riktlinje att rida tre dagar, och sedan vila en. Då är det normalt sett en dag med trimm på volten eller stubbåkern, och två dagar ut i kuperad skog för att klättra med mera, mest skritt, men en av dagarna försöker jag även galoppera lite för kondisens skull.

Övrigt?
Är just nu under igångsättning och har en lättfödd häst för sin storlek. Lär ev. få ge lite mer foder då vi börjar närma oss tävlingskondition och ska träna/tävla mer seriöst (får se hur det går med vikten, har bara haft honom i sommar, så vet inte riktigt hur lättfödd han verkligen är).

PS. Jag och i stort sett alla i stallet (få undantag) tror på att låta hästarna vara hästar. De går i en stor kuperad hage (nu under sommaren på cirka 25 ha, 12 hästar, under vintern begränsar vi av och har endast cirka 10-12 ha). Visserligen större skaderisk, men slipper man skador i samband med "olycka" så tror jag att man får en friskare mer välmående häst i längden. Dessutom får man mycket gratis när det kommer till kondis och muskler. Inte många som skulle tro att min häst är så pass "avställd" genom att titta på honom eller rida honom. DS.

Senast ändrad:

Tyckte inte det var så galet mycket hö med tanke på att han går i grushage= noll möjlighet att pilla i sig gräs ö.h.t . Min förra häst var en nätt liten maddam som tryckte i sig 15-16kilo hö+ lusern och kli per dag och ändå låg i underkant vintertid, dock var hon till stor del av tiden konvalecent vilket gjorde att hon ännu lättare tappade vikt..

tillägg, hon gick dessutom i hage med gräs som hon kunde trycka i sig utöver höt..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 970
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 242
Senast: Tilde789
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat