Sv: Hur "håller" ni era tävlingshästar?
Vad har du för häst?
Förra innan nuvarande: Halvblod. Nuvarande: Fullblod
Vilken nivå tävlar ni på? Förra hästen: regionalt. Nuvarande: inte tävlad, annat än klubb och träningstävling.
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Förra: stall + hage, ute 10-12 timmar om dagen vinterhalvåret, dygnet runt sommarperioden. Nuvarande: stall + hage, ute 8-9 timmar om dagen vinterhalvåret, 10-12 timmar ute sommarperioden, aldrig ute dygnet runt.
Hur fodrar ni? Förra hästen: 3 ggr dag. Nuvarande: 4 ggr/dag när det inte finns bete.
Hur rider ni?
Förra: 6dgr/vecka; varierat dressyr/uteridning/hoppning/konditionsträning. Nuvarande: 5-6 dagar/vecka, övervägande dressyr, noga varvat med uteridning, kondisträning och tömkörning (dressyr arbete).
Övrigt?
lade till bägge hästarna för att visa lite hur tävlings nivån faktiskt inte är relaterad för mig, till hästhållningen/upplägget, utan vad som passar bäst. Tycker det är intressant.
Min förre som jag tävlade så mycket, gick ju tex ute dygnet runt sommarperioden Juni-september. Han funkade inte att stalla upp innan tävling ens, då han blev så jäkla taggad och stressad för han lärde sig att det var i samband med en tävling. Honom fick jag gå upp kl 04.00 dagen D, hämta in från hagen, och börja bada och knoppa. Funkade inte dagen innan, och som sagt, framför allt inte att stalla in över natten : )
Min nuvarande funkar bäst att inte ha ute dygnet runt, trots att den inte tävlar.