Hur "håller" ni era tävlingshästar?

Elanor

Trådstartare
Frågan kom upp idag då min syster berättade om en bekant som lämnade sin häst, Z, på träning hos en hoppryttare. Ägaren till Z bad hoppis att låta hästen vara ute så mycket som möjligt, helst dygnet runt utan täcke och ha fri tillgång på hö. (Ägaren är en riktig "lösdriftsmänniska" som gärna har hästarna barfota osv.) Hoppryttaren svarade då att "I mitt stall har jag tävlingshästar, inte utegångs-får"

Vad har du för häst?
Vilken nivå tävlar ni på?
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage?
Hur fodrar ni?
Hur rider ni?
Övrigt?

Sv: Hur "håller" ni era tävlingshästar?

Kan svara på mina egna frågor med en gång då, för att få igång tråden!

Vad har du för häst? 9årigt Paintsto i full tävlingskondition
Vilken nivå tävlar ni på? Nationell
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Hon går på lösdrift. Har en egen box där hon står nån/några timmar i samband med ridning och ibland när det är förjävligt väder.
Hur fodrar ni? Min syster (gårdsägaren) håller just nu på att exprimentera med olika foderboxar, så målet är att hon ska ha fri, men ändå begränsad tillgång till hö. Tanken är att hon ska kunna äta när hon behagar, och få i sig ca 7kg om dagen. Hon får kraftfoder en gång om dagen, efter ridning.
Hur rider ni? Rider minst 6 dagar i veckan, omväxlande träning på bana och uteridning 1-2 gånger. Tränar för tränare 3-4 gånger per månad.
Hur mycket tävlar ni? På sommarhalvåret (då det finns tävlingar) blir det 1-4 helger per månad. En eller flera dagar varierar, kom precis hem från en tredagarstävling.
Övrigt?

Vad har du för häst? 11 årig halvblodsvalack, full tävlingskondition
Vilken nivå tävlar ni på? Regional-nationell, han har gått upp t.o.m. 135 i år
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? I box, hage 7-8h/dag
Hur fodrar ni? 4 gånger om dagen, nu får han 12kg hö + 1 liter havre om dagen, i vinter blir det betydligt mer hö
Hur rider ni? 6 dagar i veckan varav en dag är hoppträning för tränare, sen en dag rider jag på banan och så fyra dagar ut i skogen
Övrigt?

Vad har du för häst? Sv. halvblod
Vilken nivå tävlar ni på? klubb och lokal
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Box, ute från 8.00 till kl ca 20.00
Hur fodrar ni? 4 gånger om dagen
Hur rider ni? ca 6 dagar i veckan blandat, skogen, dressyr, hoppning
Övrigt?

Vad har du för häst? Halvblod
Vilken nivå tävlar ni på? Lokal
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Än så länge sommarbete, blir installade om ca en månad. Därefter ute från 07-18 ca
Hur fodrar ni? Efter installning får hon hö 4 ggr/dag & kraftfoder 2 ggr/dag
Hur rider ni? ca 4 dagar/vecka, blandat skogsturer och arbete på banan
Övrigt? F.d. tävlingshäst som "sadlat" om och blivit mer lantis. Förr gick hon ute max halva dagen och reds myycket mer. Hon verkar trivas bra med tillvaron nu.

Vad har du för häst?
Halvblod och fullblod
Lokal/regional nivå i dressyr/hopp/fält
Unghästarna normalt ute morgon till kväll (dygnet runt under sommaren), på natten i box.
Hästarna som rids är oftast ute den tiden jag jobbar, står i box övrig tid.
Hur fodrar ni?
Fodras med hö minst 4ggr/dag (dom som har "fri tillgång" ges oftare om det behövs), kraftfoder 2ggr per dag.
Hur rider ni?
Vanligtvis 6dgr/vecka; växlar mellan dressyr/uteridning/hoppning/konditionsträning.
Övrigt?[/QUOTE]

Vad har du för häst?
En Welsh Cob och en Paintkorsning
Har inte debuterat än p.g.a. en hel del omständigheter men normalt på WRAS förekommande tävlingar.
Lösdrift med möjlighet att ställa in vid behov...dock går dom ute som regel 24/7
Hur fodrar ni?
Hö, hösilage ibland om det varit svårt höår, lucern samt vitaminer och mineraler efter behov.
Ca 5 ggr i veckan på Welshen, minst 1 timme och uppåt. Paintkorsningen ska precis ridas in.
Vintertid drar jag ner träningen till ca 3 ggr i veckan, underhåller dom bara och sätter igång dom i mars.

Vad har du för häst?
Förra innan nuvarande: Halvblod. Nuvarande: Fullblod
Vilken nivå tävlar ni på? Förra hästen: regionalt. Nuvarande: inte tävlad, annat än klubb och träningstävling.
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Förra: stall + hage, ute 10-12 timmar om dagen vinterhalvåret, dygnet runt sommarperioden. Nuvarande: stall + hage, ute 8-9 timmar om dagen vinterhalvåret, 10-12 timmar ute sommarperioden, aldrig ute dygnet runt.
Hur fodrar ni? Förra hästen: 3 ggr dag. Nuvarande: 4 ggr/dag när det inte finns bete.
Hur rider ni?
Förra: 6dgr/vecka; varierat dressyr/uteridning/hoppning/konditionsträning. Nuvarande: 5-6 dagar/vecka, övervägande dressyr, noga varvat med uteridning, kondisträning och tömkörning (dressyr arbete).

Övrigt?
lade till bägge hästarna för att visa lite hur tävlings nivån faktiskt inte är relaterad för mig, till hästhållningen/upplägget, utan vad som passar bäst. Tycker det är intressant.
Min förre som jag tävlade så mycket, gick ju tex ute dygnet runt sommarperioden Juni-september. Han funkade inte att stalla upp innan tävling ens, då han blev så jäkla taggad och stressad för han lärde sig att det var i samband med en tävling. Honom fick jag gå upp kl 04.00 dagen D, hämta in från hagen, och börja bada och knoppa. Funkade inte dagen innan, och som sagt, framför allt inte att stalla in över natten : )
Min nuvarande funkar bäst att inte ha ute dygnet runt, trots att den inte tävlar.

Senast ändrad:

Vad har du för häst?
Halvblod
Hoppning på regional/nationell nivå
Stall året runt, men ut i hagen på dagen. På vintern ute ca 9-10 timmar, på sommaren 12-14 timmar
Hur fodrar ni? När det inte finns gräs i hagen fodras det grovfoder 5 gånger om dagen, annars 2 lr 3 gånger. Kraftfoder 2 lr 3 gånger
Hur rider ni? 6-7 dagar i veckan, varav en dag skrittur. 1 dag hoppträning, 1 dag dressyrträning och tävling ett par helger i månaden.

Vad har du för häst?
Russtravare
Hon är en "normalbra" ponnytravare
Hage 6-18.00. På sommaren går hon ute dygnet runt i en stooor hage.
Hur fodrar ni?
Hö året runt, 2 gånger om dagen + gräs i hagen. Kraftfoder 2 gånger om dagen. Tyvärr har vi ingen möjlighet att ge foder fler ggr/dag.
Hur rider ni?
Hör körs det enbart. Hon tränas 3-4 gånger per vecka. Minst 2 intervallpass i veckan, 1 timmes motion.

Vad har du för häst? Storhäst (okänd härs.)[/
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Hage 12 h per dag och sedan box nattetid.
Hur fodrar ni? 10 kg hö uppdelat på 3 ggr, 2dl kraft grund och 2 dl betfor delas upp 2 ggr dag.
Hur rider ni? 5-6 ggr. hopp, dressyr, tömkörning, longering och uteritt. Försöker i alla fall tömköra/longera minst 1 gång per vecka och resten ridning.
Övrigt?

Vad har du för häst? Vallack, 4år, islandshäst
Vilken nivå tävlar ni på? Har ej tävlar än, men är väldigt lovande, mål med honom att komma till SM
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Lösdrift
Hur fodrar ni? 2ggr om dagen, lite extra hö + kraft nån gång mitt på dagen
Hur rider ni? Rids ca 4-5 dagar i veckan. Rider ut minst 2dar/vecka
Övrigt? Har längre vilor under sommar + vinter (1-2 månader)

Vad har du för häst?
Islandshäst vallack, 18år
Vilken nivå tävlar ni på? Han har ett NM guld, 7:a på VM, .. häst med höga meriter helt enkelt
Hur fodrar ni? samma som ovanstående
Hur rider ni? Rids 4-5 dagar i veckan

Vad har du för häst? 14årig islands vallack
Vilken nivå tävlar ni på? Klubbnivå med goda resultat
Hur fodrar ni? samma som ovanstående
Hur rider ni? 4-5 dagar i veckan

Har häst och jobbar i ett stall med ca 75st hästar på gården,. Gården äger många 1:a klass ston (bedriver seriös avel), äger lovande hingstar + 1:a klass hingst. Har egna ridhästar med bra meriter, ex. SM, NM och VM meriter.. Och alla går på lösdrift! endast 1-2 hingstar står inne om nätterna på vinterhalvåret pga. strömmen är inte lika stark när det är snö som ligger vid trådarna, de vill ej riskera att någon rymmer, plus några inackorderade står inne på nätterna, oftast är det om någon ridit sent på kvällen eller står inne pga eksem. Men vi kan säga att ca 95% av alla hästar står ute på lösdrift dygnet/året runt.

Vad har du för häst?
Fullblod, fullblodskorsningar och halvblod.

Allt från lokal till medelsvår, hästarna är på olika nivå.

På sommaren går de ute dygnet runt i flock men rids och tränas ändå som vanligt. På vintern är de uppstallade på box men jag försöker ha dem ute så mycket som möjligt.

Hur fodrar ni?
På sommaren får de kraftfoder dagligen men äter annars bara gräs. På vintern får de kraftfoder efter behov utspritt på 3 fodringar/dag och grovfoder 4 gånger per dag, även det efter behov (vissa har fri tillgång, andra måste begränsas).

Hur rider ni?
Varierat, hästarna tävlas och utbildas först och främst inom fälttävlan och får därför varierad träning. Antar dagar per vecka beror på ålder.

Övrigt?
Jag tror på att låta hästar vara hästar så långt det går. Plockar gärna av skorna under den lugnare perioden på vintern, skulle gärna ha dem på lösdrift men tyvärr finns inte möjligheten här och har mina hästar i flock tillsammans. Mina fullblod blir bara harmoniska av att vara ute mycket och få stimulans.

Vad har du för häst?
Fullblod
Lokal med mål regional nästa år.
Har gått ute dygnet runt, fått sova inne natten innan tävling. När det var som varmast fick hon "uttorkningskolik" och fick då komma in på box under dygnets varmaste timmar. Men mår och går bäst när hon är ute så mycket som det bara går. De senaste 2-3 veckorna har hon själv kommit till grinden och stått och väntat.
Hur fodrar ni?
I somras: Efter ridning, när hon stallades in, fri tillgång på hö. Kraftfoder vid in och utsläpp. Kommer i vinter fodras 3 ggr/dag + fri tillgång på hö.
Hur rider ni?
Hopptränar 1 dag/vecka. Sen varieras det med skogsridning, ridning på grus/sandväg, dressyr, longering.
Övrigt?
Skadade sig illa nu i fredags, planen var att köra på som vanligt och släppt henne på lösdrift i november som försenad "sommar semester".
Tycker det är bättre att hästen är ute och rör sig i hagen än går timmar i skrittmaskin.
Har jobbat hos toppryttare, blev faschinerad över hur deras hästar orkar gå så höga klasser och åka så långt och då även utomlands. När de i princip bara stod i boxen hela dagarna.

Vad har du för häst?
Varmblod, travare och passgangare.

Allt fran bottenklass lokalt till internationell topp (topp tio pa nordamerikanska kontinenten)

Sommar - bete dygnet runt. Sa mkt gras de kan fa i sig.
Vinter - halften losdrift, inne ett par timmar vid motion. Halften inne nattetid ute i snitt 12 timmar/dygn.
Hur fodrar ni?
Fri tillgang pa ho. Slanger till dem hela dagen, ute som inne. Kraft foder fyra ggr/ dag.

Hur rider ni?
Lugn motion ca fyra dgr vecka, varvat skrittmaskin och vagn. Lopp / traning en gang vecka och sedan tva dgr ledigt efter det.

Ovrigt
Vart mal ar att sa manga som mojligt ska kunna ga pa losdrift vintertid men det blir lite platsbrist da vi bara har tva run in sheds. Foresprakar utevistelse over allt annat. Tyvarr har vi en del hingstar osm inte kan ga med andra sa allt for manga gar sjalva men vi gor vart basta.

Senast ändrad:

Vad har du för häst? Alla typer från 1år till 18år
Vilken nivå tävlar ni på? Elitnivå
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Stall på natten och sedan ute så mkt det går
Hur fodrar ni? Fri tillgång till hösilage och sedan 2ggr kraft
Hur rider ni? Varierat beroende på häst

Haha, jag tyckte också det var en rolig benämning och skrattade gott.

skämt åsido TS: jag kan dock, till viss del, faktiskt förstå "hoppis" reaktion även om motiverings kommentaren var lite neandertalaktig. Trots allt, så är det ju så att professionella folk som tar emot tillridningshästar och har stor anläggning osv, faktiskt sällan har de förhållandena/möjligheterna till förhållanden som din kompis efterfrågade. Jag kan tycka att man i ett sånt läge att man ska lämna iväg hästen för tillridning till ngn sådan, dels borde vara förberedd på att möjligheterna runt ikring kanske inte är likställda med hur man har det hemma, och även isåfall, framför allt ha kollat upp det i förväg, om det verkligen var viktigt för en att hitta ett undantag till tränare med såna möjligheter.

jag menar: om hela anläggningen tar in sina hästar kl 15.00. ska inackorderingen gå själv kvar ute då på nytt ställe eller? Det funkar ju inte riktigt.

Fast jag förstår dock att din kompis ville ställa frågan. och poängtera att om det fanns möjlighet, tex om vissa hästar gick ut direkt på morgonen och andra senare, så ville hon att denna häst fick gå ut direkt och sen vara ute så mkt som möjligt.

Vad har du för häst? halvblod, 5 år
Hur står hästen i stall/lösdrift/hage? Sommarbete på sommaren, annars ute 8,5 timmar/dag.
Hur fodrar ni? Sommartid (när de inte är på bete) 10 kg hö och kraft grund. Vintertid 12-13 kg hösilage, soyamjöl och kraft grund. Grovfoder 4 ggr/dag & kraftfoder 3 ggr/dag
Hur rider ni? Tränar hopp eller dressyr för tränare ca 1 gång i veckan. Annars lullar vi runt på banan med eller utan hinder, eller i skogen. Vilar var 3:e dag.

Hur kan du redovisa din exakta foderstat, nyfiken? beror den inte på vad din grovfoder analys visar, år för år?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 970
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 242
Senast: Tilde789
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka