Sv: Hur håller ni era hästar fräscha?
Jag har en häst som gått snart 3000 officiella km, dvs från 80 km och uppåt (men från detta år räknas ju även femmilarna) Han tuffar på från år till år och är aldrig halt, sjuk eller skadad. Senaste prestationen var en femteplats på NBM och guld i lag med Desert Wind här på forumet (hej
), så visst kan han gå fort och hålla ändå. Målet med honom är att uppnå minst 5000 godkända kilometer. Det ser inte jag som en omöjlighet eftersom han bara är 12 år gammal, fyller 13 i vår, och har viljan att tävla.
Receptet är nog noggrannhet och att kunna läsa hästen. Jag har, sedan jag köpte honom lagt tusentals kronor om året i kiropraktorer, massörer, foder, veterinär, hovslagare etc. Vi har tränat målmedvetet, men mycket långsamt och varierande. Grunden är oerhört viktig. Jag tror också det är jätteviktigt att inte fastna på distansträningen, även en distanshäst behöver dressyr, hoppning, körning etc. För styrkan och skallen. Efter varje träningspass är det ordentlig eftervård, stretching, massage, benen tas om hand och täcke efter behov. Avmaskning och bra foder är viktigt. Jag skickar träckprov och maskar efter det. Har mycket stora kuperade hagar med få hästar i så det blir inget parasittryck heller. Höt är analyserat och vårt eget, som hästarna även betar av efter man tagit det så det blir således inget "foderbyte"
Samtliga mina hästar går ute på lösdrift i stora hagar, men de har en stor och väldigt "huslig" ligghall, totalt väderavvisande - som att stå på stall. Vallacken däremot säger desert wind - att han vill ha sin egen box
Det får han också.
Desert wind har hästnappat min springare några månader nu och har tagit hand om honom som en pärla! Hon har skott om honom runt var femte vecka, vilket har gjort susen för hans hovar. Hela han mår som den kung han är!
Vill man att en häst ska hålla länge måste man vara oerhört noga med grundträningen och sedan underhålla den väl. Det är många faktorer som gör att allt klaffar, det räcker inte med att raca i skogarna i ett par år och sedan tro att man ska ha en häst som håller resten av livet. Sedan är det ju såklart inte alla som passar till distans, lika lite som alla människor passar till höjdhopp. Då får man nog antingen sälja hästen eller byta inriktning