Hur håller ni era hästar fräscha?

Snobben

Trådstartare
Får hästarna massage,tar ni ut kiropraktor eller liknande,lösdrift,fodertillskott,längre viloperioder?Kul & höra! ;)

Sv: Hur håller ni era hästar fräscha?

Jag tänker inte svara. Då jag själv är lite osäker hur jag skall göra denna vinter. Däremot så tänkte jag att detta skulle vara en mycket intressant fråga för Distansryttaren. Att fråga några ryttare som har hästar som har gått många säsonger, på lite längre distanser, och fortfarande är fräscha. Vad tror du? Du kanske är sugen?

Hälsning Maja

På mina hästar har det fungerat att ge dem ca fyra månaders vintervila före säsongsträningen börjar igen. De går då i stor hage dagtid och nöjesrids ibland någon timme på lördagen el söndagen.
Tror att de är bra mentalt för hästarna också för de är väldigt "sugna" när man sätter igång igen. Har haft väldigt få skador med detta upplägg.

Inte alls uppenbarligen, då han varit halt hela sommaren... :(

Skämt å sido - min häst får massage, mer eller mindre efter varje pass på problemområden, han får helmassage någon gång ibland istället för ridpass. Stretchar efter varje pass och efter massage. ET ute ett par, tre gånger per år, oftast vid misstanke om stelhet, men även regelbundet utan orsak.

Står på vanligt, traditionellt stall men är ute mellan 07:00 och 17:00 på vinterhalvåret och trivs bättre med det än där han stod tidigare då han gick in först vid 20:00. Frusen.

Inga längre viloperioder men den här tiden på året (läs oktober - december) tar vi det lite lugnare. Mår inte bra mentalt av vila - vill jobba, däremot rids han bara varannan dag när han är i kondition.

Inga fodertillskott mer än E-vitamin med selen vid uppträning då vi har selenfattig jord här. Får färdigfoder annars (Fibergi).

Försöker att variera träningen så mycket som möjligt och har tills i vintras satsat mycket hårt på långt och långsamt när det gäller distansträningen. Bytte i vintras till mer intervallbetonad träning a al Stilling, men det gick inte bra. I övrigt är han på LA-nivå i dressyr och vi tävlar även på C-nivå i western. Hoppar sällan, tyvärr, men tar oss lätt över 1 meter. Så mycket allroundträning!

/Camilla

Min pålle brukar få minst ett par veckors paus efter sista tävlingen för säsongen. Sedan brukar jag inte köra mycket distansträning perioden oktober-december utan försöker göra annat så att hästen får lite variation. Jag har inte lika mycket ridpass under denna period, vi kan båda behöva koppla av lite. Pållen går ute dygnet runt så länge det är möjligt med tanke på väder och mat, det går ju stödfodra till viss del. Extra tillskott får hon salt och vid fällning B-vitaminer. E-vitamin har jag också ibland.
Jag använder mig inte av varken kiropraktor eller massör regelbundet. Jag utför inte heller egen massage eller stretchig eftersom jag aldrig har lärt mig att göra det och jag tror att det kan göra mer skada än nytta att ge sig på sådant utan rätt kunskap.

Stopek skrev:
Jag tänker inte svara. Då jag själv är lite osäker hur jag skall göra denna vinter. Däremot så tänkte jag att detta skulle vara en mycket intressant fråga för Distansryttaren. Att fråga några ryttare som har hästar som har gått många säsonger, på lite längre distanser, och fortfarande är fräscha. Vad tror du? Du kanske är sugen?

Hälsning Maja

Ja det vore kul & läsa om i Distansryttaren!,känner tyvärr inte själv så många jag kan "intervjuva". :D

Tack för era svar,hoppas på fler! ;)

Jag har en häst som gått snart 3000 officiella km, dvs från 80 km och uppåt (men från detta år räknas ju även femmilarna) Han tuffar på från år till år och är aldrig halt, sjuk eller skadad. Senaste prestationen var en femteplats på NBM och guld i lag med Desert Wind här på forumet (hej ;) ), så visst kan han gå fort och hålla ändå. Målet med honom är att uppnå minst 5000 godkända kilometer. Det ser inte jag som en omöjlighet eftersom han bara är 12 år gammal, fyller 13 i vår, och har viljan att tävla.

Receptet är nog noggrannhet och att kunna läsa hästen. Jag har, sedan jag köpte honom lagt tusentals kronor om året i kiropraktorer, massörer, foder, veterinär, hovslagare etc. Vi har tränat målmedvetet, men mycket långsamt och varierande. Grunden är oerhört viktig. Jag tror också det är jätteviktigt att inte fastna på distansträningen, även en distanshäst behöver dressyr, hoppning, körning etc. För styrkan och skallen. Efter varje träningspass är det ordentlig eftervård, stretching, massage, benen tas om hand och täcke efter behov. Avmaskning och bra foder är viktigt. Jag skickar träckprov och maskar efter det. Har mycket stora kuperade hagar med få hästar i så det blir inget parasittryck heller. Höt är analyserat och vårt eget, som hästarna även betar av efter man tagit det så det blir således inget "foderbyte"

Samtliga mina hästar går ute på lösdrift i stora hagar, men de har en stor och väldigt "huslig" ligghall, totalt väderavvisande - som att stå på stall. Vallacken däremot säger desert wind - att han vill ha sin egen box ;) Det får han också.

Desert wind har hästnappat min springare några månader nu och har tagit hand om honom som en pärla! Hon har skott om honom runt var femte vecka, vilket har gjort susen för hans hovar. Hela han mår som den kung han är!

Vill man att en häst ska hålla länge måste man vara oerhört noga med grundträningen och sedan underhålla den väl. Det är många faktorer som gör att allt klaffar, det räcker inte med att raca i skogarna i ett par år och sedan tro att man ska ha en häst som håller resten av livet. Sedan är det ju såklart inte alla som passar till distans, lika lite som alla människor passar till höjdhopp. Då får man nog antingen sälja hästen eller byta inriktning ;)

Förresten så vilar de olika beroende på vilken häst det är. Mina ston som är i avel vilar inte alls, de går så sällan numera ändå. Hingsten ska få en kortare vila på ca 3 veckor. Valacken ska få vila ca 6 veckor har jag räknat med. Då på vintern, olika perioder per häst så inte alla vilar samtidigt...

neywaz skrev:
Sedan är det ju såklart inte alla som passar till distans, lika lite som alla människor passar till höjdhopp. Då får man nog antingen sälja hästen eller byta inriktning ;)
Eller skaffa en påläggskalv och göra annat med den häst som inte passade så bra för distans... *nickar bestämt*

/JES

Intressant med så mycket vila. I hur många år har hästarna gått distans och hur långa distanser går de då? Ungefär hur många tävlingskilometrar per säsong handlar det om?

Hälsning Maja

Snobben skrev:
Ja det vore kul & läsa om i Distansryttaren!,känner tyvärr inte själv så många jag kan "intervjuva". :D

Tack för era svar,hoppas på fler! ;)

Men du behöver ju inte känna dem du intervjuar. Jag skrev en artikel om distanstränare och ringde runt till de tränare som finns. Man får ut mycket under en telefonintervju.

Du kan ju välja ut några från toppen av distanslistans som har haft igång samma häst under flera år och ringa dem. Det kanske annars kan bli ett projekt för mig, men där är ju kul när andra skriver med.

Hälsning Maja

De har gått många, många år och många kilometer har det blivit. Mellan 350-600 km per säsong. Min övertygelse är att det är nyttigt att vila ut vävnaderna helt mellan tuffa säsonger.
Sen är allsidig träning alltid bra men liten varning för hoppning dock, den bör inte varvas in i de perioder man tränar/tävlar distans.

Intressant. Hur många hästar har det handlat om som du använt denna metod på och hur många säsonger har de kunnat tävla? Har det även handlat om att kunna ta placeringar?

Varför anser du att just hoppningen är skadlig?

Hälsning Maja

Kungen i hagen behöver just box för att orka vila ordentligt. Han är väldigt noga med flocken och håller dem stenhårt. Han har lösdrift på dagarna och står där när det är för soligt, för regnigt, för varmt, för mycket insekter..... typ väldigt ofta...

Som Neywaz säger. Nogrannhet och variation med träning. (Hon tvingade mig med på fälttävlansträning idag, superskojigt!)

Att hoppning ska vara skadligt tror jag inte på. Våra distanshästar hoppar inte SÅ många hinder SÅ ofta. Det aktiverar andra muskler än vi brukar använda och det tror jag är bra.

Beror förstås på vad man menar med "hoppning". Ett eller annat skutt är väl försumbart men att hoppa mera o lite högre sliter absolut på leder, senor och ligament och det känns onödigt på en häst som man vill nå framgång med inom en helt annan disciplin.
Däremot har mina hästar fått hoppa löst och uppsuttet i de perioder de inte tränas/ tävlas i "sin" gren.

Ja du...kungen där orsakar nog att min plånbok får påssjukan när han kommer hem.... :D

Men visst var det kul idag! Hoppa terränghinder! Det ska vi göra fler gånger! Någon mer på Buke som ska med???? ;) Valle var glad som en mört hela vägen hem, men tvärvände när vi skulle ta den sista vägen hem - han ville nog tillbaka. FY! Nästan tårta...

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 813
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Brynja
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod