Hur håller ni era händer?

E

Ellicious

Jag har haft många olika tränare genom åren och alla har haft en tedens att säga olika, egentligen är detta inget som stör mig men nu vill jag gärna veta hur Ni gör.

Tränare 1 säger att man under hela ridlektionen (precis hela) ska sitta och ge och ta med tyglarna. Alltså tryck-släpp-tryck-släpp precis hela tiden och att det är lättare att få hästen i form då. Eftersom man gör så med tyglarna saktar ju hästen självmant ned i tempo och då ska man se till att skänklarna är med så att den bibehåller tempot. Jag hoppas att ni förstår!

Tränare 2 säger att man endast ska ge och ta i tyglarna när man ska stanna hästen/byta varv/halvhalter/sakta ned tempot/samla in hästen innan en sidföranderörelse eller dyl

Tränare 3 säger att enda gången man tar i tyglarna är när man vill samla ihop hästen och få den att gå saktare. Då ska man ge och ta i tyglarna.

Innan någon hinner kommentera ska jag bara tillägga att jag självklart ändrar tempo med hjälp utav min kroppsvikt också och om vi t.ex. rider lätt så gör jag större "pauser" innan resp. upp- och nedgång.

Alltså.. Det jag vill ha svar på är när ni använder tyglarna och om ni sitter och ger och tar hela lektionen ut i hästens mun eller enbart när ni ska göra någon rörelse eller avsaktning. :bow::bow:

Sv: Hur håller ni era händer?

Jag gör det nog bara vid avsaktning eller när man ska göra någom rörelse.

Jag ger och tar bara i tygeln när jag vill be hästen om något, t.ex. en rörelse, riktning, tempo osv. I samband med sätesinverkan dårå. Spontant så känner jag att det känns onödigt att ge signaler till hästens mun ett helt pass och be om dess uppmärksamhet utan att använda det sen. Jag tycker i alla fall att det är att trubba av hästen till att vara känslig och verkligen lyssna till ryttarens minsta signal. Man kan jämföra det med folk som skänklar om och om igen ett helt pass utan att det ger någon slags verkan. Hästen blir "döv", tycker jag :)

Jag ger signal en gång, och får jag ingen respons så stärker jag den tills min häst lyssnar. Ex: Ska jag svänga så tittar jag åt det håll jag ska och styr med sätet, bibehåller kontakt i tyglarna. Svarar hon inre lägger jag till mer ytterskänkel och lirkar lite/leder med innertygeln. Samma sak om jag vill öka tempo, jag använder sätet och driver, lyssnar hon inte så kickar jag på en gång, inte en hel långsida :)

Tränare 1 säger att man under hela ridlektionen ska sitta och ge och ta med tyglarna. Alltså tryck-släpp-tryck-släpp precis hela tiden och att det är lättare att få hästen i form då. Eftersom man gör så med tyglarna saktar ju hästen självmant ned i tempo och då ska man se till att skänklarna är med så att den bibehåller tempot.

Det låter inte som en särskilt kunnig instruktör - och som ett väldigt omständigt sätt att rida, både för hästen som blir störd hela tiden, och för ryttaren som ska tjata med handen och samtidigt driva när hästen försöker lyssna. "Dra fram och sparka bak" en hel lektion är inte trevligt för varken häst eller ryttare. Samling kommer inte genom att bråka med hästmunnen. Det enda som händer är att hästen stänger av. :mad:

Tränare 2 säger att man endast ska ge och ta i tyglarna när man ska stanna hästen/byta varv/halvhalter/sakta ned tempot/samla in hästen innan en sidföranderörelse eller dyl

Du behöver inte ta i tyglarna för att stanna/svänga/sakta ned/samla heller, men visst - du tar i tyglarna när du vill någonting. Hästen gör det du vad om, och får beröm, det vill säga handen slutar inverka.

Tränare 3 säger att enda gången man tar i tyglarna är när man vill samla ihop hästen och få den att gå saktare. Då ska man ge och ta i tyglarna.

Igen - du behöver inte ta i tyglarna för att samla hästen, eller sakta ned den. Men jag ser inget fel i att man gör det. Det beror på hästens utgångspunkt och ryttarens kunskap.

Alltså.. Det jag vill ha svar på är när ni använder tyglarna och om ni sitter och ger och tar hela lektionen ut i hästens mun eller enbart när ni ska göra någon rörelse eller avsaktning.

ALDRIG någonsin sitta och tjata i hästmunnen! Jag ser tyglarna som understöd till övriga hjälper, om jag ber om en halvhalt och hästen inte lyssnar så tar jag i tyglarna så att halvhalten går igenom. Om jag ber om en sidvärtsrörelse och hästen faller ur så kan jag använda tyglarna för att stödja upp. Ber jag om en avsaktning och hästen inte lyssnar, så tar jag i tyglarna så att hästen saktar av. Men hjälpen för halvhalt/sidvärts/avsaktning är inte att ta i tyglarna.

Jag tar i hästen när jag vill något. Jag har alltid en kontakt med hästens mun (förutom vid fram/avskrittning på långtygel).. Jag ger eftergifter ("släpp") när hästen lyssnar och gör det jag säger åt den. Jag "tar" i tygeln när hästen inte lyssnar. ex. om jag lägger på skänkeln för att göra en skänkelvikining eller som en uppmaning för hästen att använda bakbenen mer. Lyssnar hästen inte och "går iväg" så "tar" jag i tygeln. -gör en förhållning.

Som någon annan skrev om tränare 1, det är ett väldigt omständigt sätt att rida på:)
Kyra Kyrklunds motto: "Det häst och ryttare utför ska inte bara se lätt ut- Det ska helst också vara lätt att utföra för båda, då trivs både häst och ryttare bäst"

Tycker det stämmer ganska bra:p

Själv tar jag i min häst när det behövs, när jag vill något... Det kan vara en ny rörese, gångart eller så tycker jag hästen är lite ouppmärksam och behöver påminna honom om något;)
Men går hästen som man önskar för tillfället ser jag ingen anledning att plocka hela tiden:cool:

Kan ju tillägga att min häst är unghäst, jag strävar efter finare hjäälper men behöver än sålänge vara "övertydlig" .

Senast ändrad:

Kan ju tillägga att min häst är unghäst, jag strävar efter finare hjäälper men behöver än sålänge vara "övertydlig" .

Man behöver egentligen inte vara övertydlig med unghästar i allt. Min är 4år och vart inriden i november.. jag använder bara fina hjälper, för att han ska lära sig att lyssna på de små hjälperna. Om man hela tiden ska vara övertydlig med sin ridning så gör även det att hästen blir okänslig. -om man inte är i själva inridnings stadiet.

Nu har inte jag läst vad övriga skrivit men så här brukar jag göra på min rätt heta häst.

Jämn kontakt hela tiden med så stilla händer som möjligt, tummen högst upp o handleden lite utåt för att jag inte ska bli för hård om hon börjar gasa på;).

Om det går för fort, om jag ska byta varv el ngt liknande brukar jag bara krama lite i yttertygeln samtidigt som jag sitter emot med sätet, självklart finns benen fortfarande kvar;)

Om jag däremot ska gå ner i gångart/göra halt så tar jag lika mkt i båda tyglarna sitter emot men fortsätter att driva in i halten/övergången:D

Jag gör det nog bara när jag vill be hästen om något, ja du fattar...
Eller om hästen har fastnat lixom hänger i tygeln så kan jag röra mer på tygeln fast då svänger jag mer och kaske flyttar lite i sidan oxå. :p

Ja jag gör nog som tränare 2 säjer :)

Eller jag brukar inte behöva ta så mycket i tyglarna faktiskt på min ponny... :p Om jag vill sakta av brukar det räcka med sätet fakiskt.
Ibland rider jag runt i skritt och trav på långa tyglar för att träna henne utan att hålla på i munnen och ibland går det nästan bättre att öka och få till bax henne och svänga mm. då :D (hon är 4 år vill jag bara säja ;))

Senast ändrad av en moderator:

Jag mår illa när jag ser nr 1 versionen. I alla fall på det sätt du beskriver det. Vilket i mina ögon är att försöka trycka ihop hästen mellan hand och skänkeln och bara resulterar i spänning.

Jag vill ha en levande kontakt med hästens mun. Känna, stämma av. Men det betyder ju inte att jag sitter och tar/förhåller//plockar. Det är snarare en kramning, i halvhalterna. Använder handen som KOMPLEMENT i tex avsaktning, styrning mm. Men försöker och eftersträvar att undvika den som primär hjälp, och att det ens ska behövas som sekundär hjälp.

Jag är lite allergisk mot att man ger hjälper i onödan. Och speciellt då den känsliga munnen vi slängt in ett järnbett i.. :S

Jag ger hjälper då jag vill någonting. Innan det funderar jag ut vad jag vill. Hur ska jag göra för att genomföra det. Sen gör jag hjälpen tills hästen svarat korrekt och därefter får den belöning genom att jag upphör.

Att sitta och fippla i munnen på hästen utan mål med det gör den bara avtrubbad och man riskerar att låsa dens rörelser alt få den i handen.

Jag har haft många olika tränare genom åren och alla har haft en tedens att säga olika, egentligen är detta inget som stör mig men nu vill jag gärna veta hur Ni gör.

Tränare 1 säger att man under hela ridlektionen (precis hela) ska sitta och ge och ta med tyglarna. Alltså tryck-släpp-tryck-släpp precis hela tiden och att det är lättare att få hästen i form då. Eftersom man gör så med tyglarna saktar ju hästen självmant ned i tempo och då ska man se till att skänklarna är med så att den bibehåller tempot. Jag hoppas att ni förstår!Under ett visst moment och på vissa hästar som är hårda i munnen kan man använda sig av detta, men inte under ett helt pass. På ridskolan då det finns en hel del motsträviga hästar som är vana att ridas med MYCKET tygelkontakt kan detta med ta och lätta funka till viss del. Detta sätt att rida på är inte optimalt och i längden skadar det mer än gör nytta. Att ta och lätta för att checka av hur formen och frammåtbjudningen egentligen är det är en sak, men att hela tiden rida och ha skänklarna i hästen och trycka-släppa är det bästa sättet att få den bästaste hästen att bli seg och tråkig.

Tränare 2 säger att man endast ska ge och ta i tyglarna när man ska stanna hästen/byta varv/halvhalter/sakta ned tempot/samla in hästen innan en sidföranderörelse eller dyl. Man behöver inte alltid ta i tyglarna för att göra dessa moment.

Tränare 3 säger att enda gången man tar i tyglarna är när man vill samla ihop hästen och få den att gå saktare. Då ska man ge och ta i tyglarna. Lite dumt att säga att det är enda gången och man behöver inte alls ta i tygeln för att samla sin häst, men tygelkontakt är ju ett bra hjälpmedel absolut.

Innan någon hinner kommentera ska jag bara tillägga att jag självklart ändrar tempo med hjälp utav min kroppsvikt också och om vi t.ex. rider lätt så gör jag större "pauser" innan resp. upp- och nedgång.

Alltså.. Det jag vill ha svar på är när ni använder tyglarna och om ni sitter och ger och tar hela lektionen ut i hästens mun eller enbart när ni ska göra någon rörelse eller avsaktning. :bow::bow:

Jag har ett grundtänk med alla hästar jag rider, sen beror det på hästen om hur mkt. jag använder tyglarna etc.

Skrev i rutan oxå.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 742
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka