Hur håller ni er varma?

G

Gizzi

Hej alla travfolk jag bara undar hur håller ni er varma under denna kylan. Som vad har ni på fötterna o.s.v

Sv: Hur håller ni er varma?

Ja man får inte vara fåfäng om man ska ut och köra :angel: Jag kan ju dra allt jag har på mig en kall dag

-Långkallingar och underställströja med krage.
-Mjukisbyxor och collegetröja
-Miradress vinter
-Öronlappar i hjälmen
-Tjocka skinnhandskar SM
-Yllesockar och skydds/arbetesskor (är otroligt varma, märket är Jalas)
-Huva för ansiktet

vinter dress från mira
en teddyfodrad travmössa
tjock halsduk som jag virar över näsan
skidbrillor
skoterhandskar för -30grader
en extra fleecetröja
skoterskor

nu är då detta för de dagra vi kör när det är -25 eller kallare..
är det lite varmare så tar jag bort extra tröjan å brillorna mot vanliga travbrillor.

Lösningen heter ridträning *nickar klokt*. Då behöver man inet så varma kläder.
Om man mot all förmodan har unghästar och andra som inet kan ridas så longerar man dem istället :-)
Var säsong har sina knep för att få dem uthärdliga :D

Mina vagnar har vintervila;)

Lösningen heter ridträning *nickar klokt*. Då behöver man inet så varma kläder.
Om man mot all förmodan har unghästar och andra som inet kan ridas så longerar man dem istället :-)
Var säsong har sina knep för att få dem uthärdliga :D

Mina vagnar har vintervila;)

åååh vad avundsjuk jag blir. jag hatar verkligen att köra häst när det är -25 grader...:cry:
rida ja - men fötterna bli fortfarande lika kalla.. jag som har förfrusit mina fötter och händer, då då är dom ännu känsligare
fast det är konstigt att det känns värre i fötter och händer mellan -5 och -15, det känns bättre när det blir ännu kallara. är det för att luften blir torrare tro??

Åh jag minns den gamla goda tiden då man satt och körde unghästar i -25 grader. Vi grina när vi kom in i stallet för vi hade andats in så mkt kall luft att vi mådde illa och fingrarna var stelfrusna och gjorde otroligt ont att röra på. Det var tider det! :D :smirk:

Jag kör inte mina när det är svinkallt. Jag rider istället, full fart så håller man sig varm själv också.

*Varma skor med ullsockor.Är det riktigt kallt kan jag ha i sånna där "värmepåsar"
*Långkalsonger eller fleecbyxor,täckbyxor
*Tshirt,polo,tjock tröja,täckjacka
*En speciell sorts skidmask,i vindtätt matrial.Täcker hela ansiktet.
*Hjälm med öronlappar och nackskydd
*Goretexhandskar

Stannar inne :idea: nu när man bestämmer själv.;)

Annat var det när man bodde hemma,blev tvingad av pappa att ut o köra släde i 1 1/2 timme när det var -28. Själv stannade han inne:crazy: för det var så kallt....en riktig hygglig prick va?

Iaf så hade man militärpäls på sig,satt på halmbuntar o hade täcken virade om sig.

Hej alla travfolk jag bara undar hur håller ni er varma under denna kylan. Som vad har ni på fötterna o.s.v

Vilken kyla? Här är 7 grader varmt... :(
Men... när kylan väl slår till, då gäller föjande:

• underställ, typ HH
  • extra undertröja
  • luftig, fodrad träningsoverall
  • skoteroverall
  • halsduk
  • hjälm med "öronludd"
  • tumhandskar i skinn
  • dubbla ullsockor
  • ordenliga vinterskor

Ovanstående gäller ner till -15. Om det blir kallare, vilket det ofta blir här uppe så kommer till
  • täckbyxor under skoteroverallen
  • täckjacka över skoteroverallen
  • fingervantar innanför tumvantarna
  • ansiktsmask

Kör jag rockard så tillkommer även en varm filt över benen. :)

Det sämsta man kan göra är att ha samma sockor och skor som när man gör mockar osv. Det är oundvikligt att man blir fuktig och kommer då att börja frysa om fötterna. Bomullssockar underst brukar inte heller va någon höjdare...:crazy:

Ja, jag fryyyser extremt lätt...:D

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar varma stövlar eller kängor som är lätta att dra på sig och har hittat två kandidater Kamik Tundra eller Kamin Greenbay 4. Är...
Svar
2
· Visningar
341
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Frusna fötter och tår i kylan? Det finns flera sätt för ryttaren att hålla sig varm under vinterns ridturer. Charlotte Pettersson tipsar...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
563
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka