Hur håller du igång under vintern?

danilo

Trådstartare
Jag skulle så gärna vilja både intrevallträna, klättra i backar, rida en sväng i skogen över stock och sten och ta längre ridturer nu för att hålla igång min häst på ett bra sätt. Men det känns omöjligt så länge det är flera decimeter snö. Backträningen blir halkig, intervallerna går inte i mörkret och att rida där det inte är stigar går inte eftersom jag inte ser hur marken är (om det är hål eller annat). Ridhuset vill jag inte rida i mer än en gång i veckan (och har inte råd med det heller).

Så hur gör ni som ändå försöker hålla igång? Har ni några bra tips på hur man kan rida i mörkret, utan att det bara blir skritt-turer på en stig utan någon direkt träning? Eller får jag helt enkelt acceptera att det är vilosäsong för tillfället för mig och min pålle? :confused:

Sv: Hur håller du igång under vintern?

Jag brukar använda pannlampa och hålla mig till lagom vägar, ibland rider jag även ut på någon översnöad stig, bra för musklerna och lungorna att trampa runt emellanåt, trots att det inte är något vidare roligt. Men det räcker med att gå en 3-4 gånger så börjar det redan vara ett spår så småningom, fast det måste ju trampas upp igen och ingen och igen..
Har en ponny på 137cm och brukar låta honom spränga fram i 20-30cm snö, om han så vill. Det blir förstås kortare sträckor eftersom bottnet är tyngre, men har redan gett resultat. Vill jag träna dressyr trampar jag upp ett lagom voltspår och använder det, lagom framskrittning och uppvärmning tills det är jämnt botten.

Jag använder pannlampa och massor utav reflexer;)
Uteritter rids ungefär som vanligt. I veckorna håller jag mig oftast till lite större stigar (undviker rådjursstigar alltså:angel: ). Annars så pulsar vi på rätt bra i snön och är inte sådär jättebesvärade utav snön och isen. Hästarna är broddade och har snösulor.
Erkänner att det blir lite mindre "ren" Dressyrträning under vinterhalvåret, men å andra sidan så rider jag ganska noggrant under uteritterna också, så det funkar bra ändå.
Snöpulsningen brukar resultera i fina muskler och bra kondition! Efter vägarna gör jag b.l.a. öppnor, slutor och skänkelvikningar.
:)

jag rider väl på ungefär som vanligt. Har tillgång till upplyst paddock och hästarnas sommarhagar. Så på kvällarna blir det antingen pass i paddocken då, om underlaget är ok alternativt typ intervall på något av fälten. Dagtid rider jag ut, jag får ju undvika de "värsta" skogsstigarna då det hänger ner grenar o dyl med snö som kan göra det svårt att ta sig fram men skogsvägarna är perfekta att rida på. Så jag får tänka lite nytt på rundornas utformning så att jag kan ta mig dit jag vill. Idag blev det mer ridning på stora vägen än vad jag behöver göra när det inte är snö men fick å andra sidan rejäl konditionsträning i orörd snö, perfekt.

Det som får mig att backa är is och skarsnö. På vintern tänker jag mer att hålla igång dom mer än finlirsarbete och det brukar funka fint.

Jag är ganska nyinflyttad i stallet så jag har faktiskt inte använt sommarhagarna något eftersom jag inte känner till underlaget, men jag skulle ju faktiskt kunna höra med de andra om hur det ser ut. Det var ju en bra idé, om jag köper en riktigt bra pannlampa så känns det ju okej att köra intervaller på det sättet. Tack för idén!

Varsågod! :laugh:

Jag vet ju hur våra ser ut och vi har tre fält som vi först tar hösilage på så de vet jag är helt plana under så där rider jag utan att tänka även när det är mörkt. Ibland är ju månen lika stark som solen nästan och då ser man ju hur perfekt som helst.

Jag rider på som vanligt. Nu har jag bra träningsmöjligheter med en hel del bra banvall/skogsbilväg/grusvägar i närheten som plogas med jämna mellanrum så där kan vi alltid skritta och trava, galoppera går oftast också. Vi har även upplyst ridbana.

men i övrigt så är det massor av reflexer och en rejäl och bra pannlampa som gäller då tycker jag att man klarar sig bra även på stigar med snö på, såvida man känner till stigen sen innan så man vet att det inte dyker upp ett gruvhål rätt som det är. Har det kommit ner massor med snö så brukar vi trava lite på bilvägen. kvällstid är det relativt lite trafik så även om vi måste skritta överallt annars så är bilvägen plogad så där man man arbeta lite i trav.

Jag har tur som jobbar skift så jag kan alltid rida i dagsljus. Ok det blir lite snävt veckorna innan och efter jul när det mörknar vid 3-halv 4 tiden.

Men annars är det inga problem. Inte med ljuset iaf. Denna vintern har det i stället varit problem med antingen kyla -20 eller töväder så att det blir styltor TROTS snöskor, eller som idag, snorhalt....:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·
Träning Min kompis har en treåring, blandras D-ponny. (Eller ja, hon har två men den andra fungerar det redan med!) Han blev insutten efter...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: lynxlady
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: M-Meduza
·
J
Träning Hejsan! Nu är det så här att jag har ett par problem med mina sköthästar, som jag verkligen skulle vilja få bukt med! Blir...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Iceland_lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama