Hur hålla tyglarna vid enhandsfatting?

fjordtokan

Trådstartare
Eftersom jag gjort illa min vänsteraxel så kan jag inte rida med vänster arm men känner ändå att jag vill hålla igång pållan lite. Så nu undrar jag hur man håller tyglarna i en enhandsfattning? Gäller då en tygel.

Hoppas tråden ligger rätt!

Tackar för svar:bow:

Sv: Hur hålla tyglarna vid enhandsfatting?

Du har ena tygeln mellan lill- och ringfingret, som vanligt. Sedan lägger du den andra tygeln mellan ring- och långfingret. Tummen upp som vanligt. Enhandfattning rids dock sedvanligen med vänsterhand.

Du har fått ett svar om hur man kan rida med en hand, jag fick lära mig ett annat när jag red western.
Tygeln löper från hästens mun och in i handen med (tyglarna i höger hand) vänstra tygeln mellan tumme och pekfinger och högra tummen mellan pekfinger och långfinger. Då kan man lätt justera längden på tyglarna var för sig när man ställer hästen och liknande.

Okey det sättet känns nog bättre.. Får prova vilket som passar mig. Tack för svaret :)

*kl*

Nån annan som har ett tredje sätt?

Jag gör så här.

<-- Fler bilder

Jag har svaga och överrörliga leder, samt klena muskler. Därför är det här ett stadigt sätt som funkar suveränt för mig i alla fall.

Nu har jag korrigerat bildlänken, så om ni klickar på bilden finns fler bilder.

Senast ändrad:

Man knyter ju handen om tygeln vänder upp handen, som i vanlig tygelfattning. Sen är det lite som en "Joystick", vid datorn. :rofl: Och tyglarna är inget cykelstyre, som man använder enbart, när man använder bägge tyglarna heller. Man använder kroppsstyrning och säteshjälper.

"Vänd dig själv och ta hästen med dig".

Okey tack :bow: Pållan kommer nog undra vad jag håller på med där uppe idag.

Man får känna efter lite, inte för korta tyglar och inte för långa.

När hästen står still, har lagom tempo elelr man vill göra något, hand i navelhöjd.

Vill man "starta" eller öka tempot, sänker man handen något under navelhöjd, så hästen får eftergift.

Vill man stanna eller minska tempot, höjer man handen något ovanför navelhöjd, så sträcks tygeln.

Smart! Tack för tipsen, känns lite dumt att lära sig själv utan tränare men vad ska man göra... Jaja det blir ju igen avancerad ridning utan mer bara lite bommar också kanske.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 135
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar