Hur hålla mobilen

Jag håller så om jag har högtalarfunktionen på. Annars har jag som vanligt. Har aldrig högtalarfunktionen på bland folk.

En liten fundering;

Varför anses det egentligen som fel att prata i högtalare bland folk? Vad är det som är mer störande att höra en 2 vägskommunikation där den ena är i högtalare, än att höra två personer som har ett samtal face to face? Är det ljudbilden?

Jag vet ju vissa som t.o.m stör sig på att det pratas i mobil bland folk, men (oftast :D ) har de inget emot att två personer sitter och pratar?
Kanske för att respektera den personen i andra änden? Jag har inte blivit glad om den jag pratade med hade mig på högtalaren ute bland folk.

Jag störs inte av det, men tänker på den i andra änden. Vet den om att det hen säger hörs helt öppet?

Jag satt i ett väntrum en gång där det kom in en kvinna och började prata jobb i mobilen. Med högtalaren på. Av samtalet framgick att hon jobbade inom offentlig förvaltning. Efter ett par replikväxlingar sa hon: "Du får tänka på vad du säger nu för jag har högtalaren på". :banghead:

Tyvärr framgick det inte var hon jobbade, annars hade jag ringt förvaltningschefen. Det var uppenbart att det var på ena eller andra sättet känsliga uppgifter hon diskuterade.

Det kanske ser dumt ut, men att undvika att göra något när det är det mest praktiska alternativet bara för att det "ser dumt ut" vore ju ännu mer dumt. :p Jag klassar det i nivå med att köra bil med fula solglasögon, bara för att det är det överlägset mest praktiska alternativet.

Om man har hörlurar utan mikrofon, om man har högtalartelefon på (som man t ex kan behöva ha på tunnelbanan om lilla högtalaren för örat gått sönder) eller om man surfar och kollar upp något samtidigt som man pratar, eller om man bara pratar och surfar samtidigt (som jag ofta gör, med hörlurar med mikrofon då).

Kanske för att respektera den personen i andra änden? Jag har inte blivit glad om den jag pratade med hade mig på högtalaren ute bland folk.

Jo, jag tar ju för givet att den i andra änden vet om att den är på högtalare liksom ;) ! Självklart är det en helt annan fråga om den personen inte vet om det.

Jag kom på en sak till - är det här verkligen en ny sak? Jag har hållit mobilen i så i snart 10 år, från och till. Samma med mina vänner. Inte ofta kanske, men när det varit lämpligt/praktiskt. Känner att jag blir helt ställd över frågeställningen :D ungefär som om någon skulle fråga mig varför jag har mössa på vintern eller varför jag skriver på dator istället för med penna och papper. :p

Nu kommer jag fundera på mobilhållande hela dagen och säkert irritera mig på alla jag ser som pratar med telefonen som en smörgås! O_o

"Vanliga" mobiler, dvs inga smartphones, använder jag som vanligt och pratar som vanligt utan högtalarfunktionen, men de här förbannade apparna kommer jag jämnt åt annars om jag inte använder högtalaren så mitt mobilpratande hålls på en låg nivå.

Jag håller däremot inte fånen som en macka utan mot bröstet med mikrofonen riktad mot hakan.

Jag tror att nästan alla jag sett som gjort så (inklusive mig) har haft hörlurar och därför talat i mobilen så. Känns logiskt.

Jag håller bara så om jag pratar in ett ljudmeddelande via whatsapp till exempel. Annars håller jag alltid telefonen "som vanligt".

Jag har sett det när det varit en tredje part inblandad. Alltså att det är en som ringer och så är det två som är i andra änden och är delaktiga i samtalet båda. Och då givetvis på högtalare.

Att prata med högtalare när andra lyssnar (såvida det inte är meningen att någon mer ska höra det som sägs) tycker jag är respektlöst mot den i andra änden.

För min del så skär högtalar ljudet i öronen, måste hålla för medans jag går förbi. Det gör verkligen så ont.
Det där hemska metalliska ljudet, ryyyys.
Har hen en kvalitet högtalare med sig som inte skär i öronen skiter jag i saken :D

Håller med till 100%. Fattar inte hur folk orkar höra på det där oljudet. :nailbiting::yuck:

Liknande trådar

IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 422
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Kirre
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?