Hur hade ni tolkat det här? Smärta?

12345

Trådstartare
Hästen i fråga är en välriden dressyrhäst på lättklass nivå, har placeringar upp tom LA;6.

Veterinärbesiktad (dock ej röntgad), kollad av equiterapeut, rätt tillpassad utrustning. Välmusklad (jämn och fin muskulatur)

Men denna häst har problem med vissa övningar. Skritt-trav övergångar på böjda spår är nästan en omöjlighet. Den taktar, tjorvar, galopperar och försöker komma ur på alla möjligt sätt. På rakt spår går det hur bra som helst.

Galoppen kan vara väldigt bra en dag för att nästa dag vara fyrtaktig och väldigt markbunden.

Skänkelvikningar är inte heller favoritövning. Den har väldigt lätt för att flytta undan, men ser absolut inte nöjd ut under rörelsen.

Vad tror ni om detta?

Sv: Hur hade ni tolkat det här? Smärta?

Jag skulle absolut torka det som att det tar emot/gör ont/den minns att det gör det. När är den vetbes, hur länge sen?

Håller med om att det låter verkligen som hästen har ont, är det du som ska köpa hästen så kolla upp det ordentligt innan du bestämmer dig!!

Några frågor:

Hur är hästen under ridning, lösgjord, avspänd, rör den sig taktmässigt?

Kan hästen utföra dessaövningar på töm? Gör den det på fältet/ i skogen?

Hur sitter ryttaren?

Kan hästen utföra övningen med annan ryttare?

En del hästar har ont, andra är faktiskt bara lata! Ibland är de mycket känsliga för ryttarens påverkan.

Hästen är vid ridning på bana/ridhus alltid avspänd, lösgjord har bra takt osv. Har aldrig visat någon hälta.

Hästen gör alla dessa övningar, både med mig och med annan ryttare (instruktör). Men i skänkelvikningarna ser han missnöjd ut, alltid... Övergångarna går som sagt hur bra som helst rakt ut, både på bana och i skog. Men inte på böjda spår...

Det här kan ju självklart vara lathet. Men det jag tycker är mest konstigt är att han helt tappar galoppen vissa dagar.

Att tilläggas är att hästen förut vägrat göra skolor, då stannade han och vägrade gå. Men detta har helt släppt nu.

Har funderat lite på om det kan vara något i ryggen, tex kissing spines.

Det är ju så otroligt svårt att gissa sig fram. Som jag ser det har du två val:

Antingen röntgar du igenom hela hästen. Då kommer du säkert att hitta åtminstone små avvikelser, eftersom de flesta hästar faktiskt har det (precis som vi människor), eller om du har otur något stort problem. Det svåra är ju att avgöra om hästen faktiskt har ont av problemen eller bara är lat/ovillig. Utfirån vad som hittas kan du sedan fatta fortsatta beslut.

Det andra alternativet är att rida på som vanligt, vara lite kall och tänka att det går över med mer styrka. Vad säger din tränare? Hur allvarligt tycker hon/han att det verkar? Du kan ev rådgöra med veterinär om att prova att rida hästen med smärtlindring för att se om det gör någon skillnad.

Hur gammal är hästen? Vad har den för historia? ex utbildningsgrad, gamla hältor osv.

Hästen är 13 år gammal, utbildad ca LA-MSV dressyr. Startad LA;6 med mig med placeringar. Har mig veterligen aldrig varit skadad. Gamla ägarna rider rätt "hårt", eller hur jag ska förklara.

Tränaren tror också på att ha is i magen, mycket har ju blivit bättre än det var från början.

Jag har hört att hästar med KS kan ha lite olika symptom, men speciellt det här med galoppen, samt sidvärtsrörelser.

Vad tror du om att pröva med smärtlindring en vecka? Om alla symptom försvinner har den ju rimligtvis ont någonstans. Kanske skulle det kunna vara en fästingsjukdom? Då får de ofta problem med koordinationen... jag bara spånar och min mening är inte att sätta griller i huvudet på dig.

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Träning Hej! Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd. Det är så att jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 628
Senast: Feffeleff
·
M
Hästvård Hej! Min häst har vart halt på höger fram till och från i nästan 2 månader nu. Första gången han började halta var efter en träning då...
2
Svar
28
· Visningar
2 632
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Som många säkert vet så har jag en kallblodstravare(9 år), dock aldrig travtränad eller startad men körd med speedcart dom första 4...
Svar
17
· Visningar
1 635
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka