Underlig hälta?

Sv: Underlig hälta?

Jag förstår vad du menar. Jag frågade Equiterapeuten om jag verkligen kunde sätta igång han som vanligt, och han sa att det inte var några problem eftersom det rörde sig om en muskelsträckning. Och Innan jag satt igång honom hade jag ju longerat han i 5 dagar. Men sen visade det sig ju att det inte bara var en muskelsträckning, och det var bra att vi fick veta det så pass tidigt då, så vi kan utreda det nu.

longering är ju inte precis jättebra för att sätta igång en häst, böjt spår sliter väldigt mkt.

att gå ut och promenera i SKRITT några månader är det bästa och inte alltid lyssna till 100% på veterinärerna utan ta det säkra före det orsäkra.
ibland säger de tex att man kan skritta uppsuttet om man inte orkar gå:eek: då är man ju så lat så jag vet inte vad, att jag riskerar hästens bästa med en människas tungd bara för att man inte orkar gå:( ibland undrar man hur de tänker.

longering är ju inte precis jättebra för att sätta igång en häst, böjt spår sliter väldigt mkt.

att gå ut och promenera i SKRITT några månader är det bästa och inte alltid lyssna till 100% på veterinärerna utan ta det säkra före det orsäkra.
ibland säger de tex att man kan skritta uppsuttet om man inte orkar gå:eek: då är man ju så lat så jag vet inte vad, att jag riskerar hästens bästa med en människas tungd bara för att man inte orkar gå:( ibland undrar man hur de tänker.

Nej det var det inte med tanke på att det inte bara var en muskelsträckning han hade. :cry:

Jag håller med dig. Det ska få ta den tid det tar. Om ligamenten är skadade är det inte speciellt bra om de utsätts för belastning, så det får bli att ut och prommenara när vi får ett OK för det. Det mår jag ju bra av också :)

Bra att du fick en diagnos, även om det är trist att hästen är skadad brukar jag ändå tycka det är bättre än när man har en halt häst där man inte vet vad som är fel.

Trodde vet att hovledsinflammationen berodde på ligamentskadorna?

Henrik kanske har semester, om jag var som du skulle jag försöka få Henrik på något av era återbesök då jag gissar att det blir flera, och att man kanske vid vissa kollar om ligamentskadorna börjar läka?

Det är ju svårt att ultraljuda ligament, och på min hemmaklinik såg de inga ligamentskador alls på min häst, men när jag var uppe i Skara så kunde Henrik se skadan på ultraljud.

Min häst har stått i liten grushage mer än ett år, han får pinnar och kvistar att gnaga på emellanåt.

Hoppas på bra besked på ditt återbeslk, och att hästen blir helt frisk!

Bra att du fick en diagnos, även om det är trist att hästen är skadad brukar jag ändå tycka det är bättre än när man har en halt häst där man inte vet vad som är fel.

Trodde vet att hovledsinflammationen berodde på ligamentskadorna?

Henrik kanske har semester, om jag var som du skulle jag försöka få Henrik på något av era återbesök då jag gissar att det blir flera, och att man kanske vid vissa kollar om ligamentskadorna börjar läka?

Det är ju svårt att ultraljuda ligament, och på min hemmaklinik såg de inga ligamentskador alls på min häst, men när jag var uppe i Skara så kunde Henrik se skadan på ultraljud.

Min häst har stått i liten grushage mer än ett år, han får pinnar och kvistar att gnaga på emellanåt.

Hoppas på bra besked på ditt återbeslk, och att hästen blir helt frisk!

Det känns jätteskönt. Har även vart hos en equiterapeut idag för att se så att han inte hade några snea leder eller liknande som orsakat skadan. Och han var jättefin sa han, det kändes skönt :)
Antagligen är det en rejäl vrickning som ligger till grund.

Ja jag såg han i förra veckan så nu var han nog på semester.
Den veterinär som jag hade var jätteduktig och hon som gjorde ultraljudet mkt nogrann,så de kunde se ligamentskadorna. Dock endast de som låg ovanför hovkapseln eftersom man inte kan se igenom den, endast på MR.

Tack, detsamma =) Har du fått hålla din häst i liten hade hela tiden? Min vill absolut inte vara i en liten hage utan bråkar bara :confused: vad ska man göra då... :cry:

Min häst springer gärna och snabbt i stor hage, snurrar runt som en visp i boxen vid boxvila, avskyr sjukhage (av boxstorlek) men är gudskelov lugn i liten grushage. Hag-grannarna kan göra caprioler utan att han verkar bry sig.

Jag gissar att det beror på att det finns många grushagar runt honom, så han tycker nog att han går ut och in med "flocken", även om de står i varsin hage. Och han har fått hagen i mitten, där han ser alla hästarna, och alla som kommer och går, han har full koll. Det är det bästa jag har kunnat göra för honom, när det nu är som det är, även om det gör ont i hjärtat att inte kunna låta honom springa med kompisar i en stor gräshage..,

Går det att fixa en liten gräshage till honom, som du kan flytta runt, så att han får lite sysselsättning, eller har han det redan?

Ett annat sätt är väl att ha hans hage jämte en annan hage där en eller ett par lugna hästar går, och då får deras hage inte vara större än att han tycker att "flocken" är med honom hela tiden.

Eller flytta honom till ett ställe med många små grushagar, men om man inte vet att det funkar så är det ju en chansning, hästar brukar ju också ofta stressa upp sig en del över stallbyte.

Tyvärr finns det ju inga patentlösningar, man får försöka få hästen så lugn det går.

Kanske stängsa en labyrint så att hästen kan gå och röra sig, men inte springa? Kräver nog att hästen har rejäl respekt för elstängsel och inte busar och trasslar in sig.

Du får pröva lite olika sätt, hästar är ju ändå vanedjur så han kanske blir lugnare efter ett tag när det är rutin att gå i liten hage (eller inte...)?

ja det är svårt det där, min häst klarar inte heller a att gå i sjukhage, han springer runt runt och vänder på framdeln och bockar mm :crazy: så att när han fick sin sista behandling för inflamtionerna han had fick han gå ut i en stor hage med sina kompisar, och han var faktiskt väldigt lugn, mkt lugnare än vi trodde han skulle vara. Man märkte att han blev mkt gladare och lugnare, och han blev ju frisk vid nästa återbesök iaf :)
Fast nu går han ju själv igen :(

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar