Hur hade ni resonerat?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur hade ni resonerat?

Jag menade att hon har visat brunst två gånger sedan hon betäcktes, och därmed menade jag att hon "vill ju" ha föl (hennes kropp vill) men det blir inget, av någon outgrundlig anledning. Känns hopplöst!

Så kan man ju inte tänka.
Menar du att kvinnor som inte vill ha barn automatiskt blir av med ägglossning?
Varför finns det då p-medel.

Nej, det är inte så jag menar, jag menar att det känns jäkligt ruttet att allt verkar fungera som det ska men ändå blir det inget föl. Precis som det antagligen känns jäkligt ruttet för kvinnor som vill ha barn men som inte kan trots normala ägglossningar. Det suger, rent ut sagt. ;)

Och så menade jag också att två brunster senare är vi mitt i sommaren och "fullblodssäsongen" är förbi. Tiden går, men jag kommer inte närmare mitt mål att varken få föl eller en utbildad hopphäst. Vi står liksom still och stampar för att alla satsningar hittills har runnit ut i sanden.

Och så menade jag också att två brunster senare är vi mitt i sommaren och "fullblodssäsongen" är förbi. Tiden går, men jag kommer inte närmare mitt mål att varken få föl eller en utbildad hopphäst. Vi står liksom still och stampar för att alla satsningar hittills har runnit ut i sanden.

Nu hänge inte jag heller med :o
om jag har fattat rätt så har du haft hästen i flera år,har du låtet den stå i hagen utan att rida den mellan betäckningsförsöken?
Annars har det ju funnits gott om tid att få den välutbildad

Fast om du nu låtit det gå 2 brunster så innebär ju det att du kunde betäckt henne på den första av de två då hade du fått föl (om hon tagit sig) i början på maj vilket inte är för sen även på ett fullblod och även den brunsten hon just haft hade gått.

Mitt ena sto är född 9 maj, Songline är ju född sista april om jag inte minns fel så det är inte så tok sent.
4 års stoet Ellicat som löper rätt bra nu är född 15maj så jag tycker att du frivilligt sumpat 2 brunster.

Det kostar pengar att betäcka och du har ju uppenbarligen försökt 2 år förut och det har inte funkat så du har ju ändå påbörjat detta med den vetskapen i bagaget. Då får man räkna med att det går åt kuler, annars får man byta till ett sto som man vet har en bevisad fertillitet.
Nu har du ju verkligen kastat hittils lagda pengar i sjön eftersom du inte försökt.

Ett av mina ston står med en super lång knepig brunst nu och ska semineras med fryst, hon kommer antagligen inte bli dräktig på denna brunsten men nu har jag redan lagt 10-12000kr så som jag ser det så är det bättre att fortsätta betäcka nån eller 2 brunster till i år och låta henne gå tom nästa år för att sen tidigare lägga betäckningen året därpå.
Det blir mer ekonomiskt än att börja om från början nästa år resonerar jag.

Jag menade att hon har visat brunst två gånger sedan hon betäcktes, och därmed menade jag att hon "vill ju" ha föl (hennes kropp vill) men det blir inget, av någon outgrundlig anledning. Känns hopplöst!

Dear Gisburn:
Du är inte ensam, många har draktighets probolem, inklusive jag och min granna.
Det var en som sa att känska hon inte tycka om hingsten, kan vara så, när du tänker på det, det vi hålla på med är rena Våldtackt, stoet har inget att säjer till om saken.
Försök med seminaring till våren med i vet´s hjälp, och alla oss andra för hålla tummen att du få din babies.
Arizona

bra seminveterinärer behöver det inte vara bara för att stora stuterier använder sig av dem ;) Har själv betäckt 3 gånger under förra året utan att de hittade något fel och utan att stoet blev dräktig. Hon brunstade som en klocka och de såg inget. Tog slutligen ett bakt.prov med lite bakterier men inget allvarigt som följd.

Detta året hittade jag en annan vet. och station. Det första hon sa när hon tittade var -oj, vad hon ser ut i slemhinnan. Jag skulle rekommendera en biopsi.
Vi tog en och konstaterade kronisk livmoderinflammation :eek: hon sa att det går att få sådana sto dräktiga men då får man vara beredd på att betäcka, spola efter 2 timmar och sen efter 6 timmar igen. Det krävs alltså rätt mkt jobb och sen är det inte helt säkert att det fungerar hela dräktigheten ut i alla fall.

Det var en som sa att känska hon inte tycka om hingsten, kan vara så, när du tänker på det, det vi hålla på med är rena Våldtackt, stoet har inget att säjer till om saken.

Arizona

Jag vet inte vad du har hållit på med, men när vi betäcker naturligt så släpper vi inte på hingsten om stoet inte är med på noterna.:grin:

Jag tycker det beror på hur viktigt just detta sto är för dig. personligen hade jag kanske bytt veterinär och seminerat (även om det inte blir precis vad du vill ha, chanser finns att hon får igång livmodern efter en dräktighet).

Jag har själv ett sto jag är absolut försälskad i och som har alla de kvaliteer jag söker i ett avelssto. Hon tog sig inte på naturlig betäckning förra året (2 försök) . I år blev hon seminerad varpå man upptäckte vätska i livmodern och trång livmoderhals. Hon tog sig då själklart inte heller. Nu nästa brunst är det taget bakt. prov som visar på jästsvamp. Enligt min vet KD kommer hon bli svår att få dräktig.

Just nu står hon på seminstation för behandling. Det kommer ta två brunster att behandla och behandlingen går på 600kr/dygn. Förutom detta så har hon stått "obrukbar" i snart två år och kostat i seminkostnad och uppstallning på station.

Hade det varit ett annat sto hade jag ridit in och sålt som rid/utställnigshäst men jag är så larvigt förtjust i denna att jag försöker en eller två somrar till.

Jag vet inte vad du har hållit på med, men när vi betäcker naturligt så släpper vi inte på hingsten om stoet inte är med på noterna.:grin:

Då har du missuppfättet min meaning!
Om stoet fick välja sälv skulla hon ta den bästa, precis som du när du är ut och rägga killer (eller som du tänker är den bästa)
Tänk, sätta 10 hingster i var sin box och låt stoet gå och nosa en efter en, EN MASSA TÅKIG PÅJKER, ME! ME! ME!
Tro du stoet skulla ta forsta basta???
Så kan vi inte göra i praktiken men tänk att prova på det, skulla vara Intressant.
Think about it!
Arizon

Jag tror då inte att stona väljer hingst på det sättet. Däremot ser den tuffaste hingsten till att de andra 9 försvinner innan stona hinner börja brunsta.

Jag tror då inte att stona väljer hingst på det sättet. Däremot ser den tuffaste hingsten till att de andra 9 försvinner innan stona hinner börja brunsta.

Aaaa, but you do not know!
Tro kan man göra i kyrkan.
Jag skulla gärna testa det och se vilket gubba min Ami skulla välja!!!
Probably the ugliest SOB som finn´s
arizona

Jag väljer att inte kommentera brunsterna m.m., eftersom det står tidigare i tråden varför hon inte är ombetäckt i år och så vidare.

Varför hon inte är så värst utbildad beror på att hon från första början efter att jag köpte henne (2004) skadade sig och behövde en lång konvalescens. Då (våren 2005) betäcktes hon, i samråd med veterinär. Hon tog sig enligt UL och sedan under hösten enligt rekt.undersökning. Hon var då utlånad till det blivande fölets ägare, och reds alltså inte utan gick med andra dräktiga ston. Det kom aldrig något föl och stoet kom tillbaka hem till mig våren 2006. Jag började rida igång henne igen, vilket efter ett år av vila och en svår skada tar några månader, och beslutet fattades att betäcka om henne med samma hingst eftersom veterinärerna som var inblandade inte trodde på bakterier, eftersom hon enligt rekt.undersökningen hade varit dräktig i över ett halvår. Eftersom hon inte tog sig 2006 så fortsatte jag rida igång henne och följande vår (2007) var hon i topptrim, utan tecken på att gamla skadan tänkte göra sig påmind, och den "riktiga" utbildningen kunde börja. Glad i hågen tog jag kontakt med ett antal tränare häromkring, men det visade sig att de inte kunde erbjuda oss det vi behövde, så det blev inget på våren/sommaren 2007. Under hösten försökte jag få tag på nya instruktörer, på högre nivå än de tidigare, men då var alla grupper fulla sedan länge. (Tror jag, det!) Då togs beslutet att betäcka en tredje gång och hoppas på resultat, för att kunna återuppta träning och utbildning efter det. Men hon tog sig bevisligen inte i år heller, alla behandlingar till trots. Så därför har vi inte kommit så långt i utbildningen, utan hästen är fortfarande vad man kan känneteckna som grundriden i dressyr samt hoppad mycket i terräng men inte på bana. Så ligger det till.

TwiggyM; mmm, tell me about it! :) Man vill så gärna, man lägger ner tid och pengar och låter allt annat hamna på is, för någonstans känner man att det är värt det. Men för mig känns det motigt just nu, eftersom jag vet att jag har en väldigt talangfull individ här i stallet, som kan komma långt på tävlingsbanan med rätt utbildning. Men vad hjärtat säger och vad hjärnan säger är inte alltid samma sak... ;) Lycka till med ditt sto, jag vet hur frustrerande det är!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 044
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 365
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 719
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama