Hur hade ni gjort?

BuenoBull

Trådstartare
Har en valp på snart fem månader. För drygt en vecka sedan var han ute med mamma och lekte med ett par andra hundar på en åker, blev rätt mycket springa. Samma eftermiddag började han halta på höger fram och ömmade vid regionen vid inre tån, men det syntes ingen svullnad, sticka el. dyl. Jag ringde till vet. och de sa att jag skulle avvakta. Eftersom han haltade dagen efter åkte vi in, och det visade sig att han hade ett skadat ligament. Han fick ordinerad vila i minst en vecka och smärtstillande.

Till saken. Nu är han bra på höger fram men för ett par dagar sen började han halta på höger bak istället. Likadant där, ingen svullnad eller andra tecken på något som sitter fast. Den hältan kom så plötsligt, efter vi vilat på eftermiddagen kom det upp. Inget innan vilan.
Jag ringde till vet. och har en bokad tid på Strömsholm imorgon 14.00.
Pratade efteråt med min uppfödare och han tyckte inte jag skulle åka in. Om han var pigg, alert och hade normal temp. (har inte kunnat ta temp.) så var det inget att oroa sig för. Det kommer förmodligen gå över av sig självt. Nu står jag i valet och kvalet, hur skulle ni ha gjort? Skulle ni tagit tiden på Strömsholm vilket kommer kosta men förmodligen kommer han få samma ordination igen - alltså vila. Eller skulle ni gjort som uppf. sa - avvakta och se?

Sv: Hur hade ni gjort?

Jag har haft flera olycksdrabbade djur och lagt ut en massa pengar under åren på vet.besök.

Ändå tycker jag fortfarande att det är värt att betala för att få sinnesro. Jag skulle ha vilat hunden några dagar/upp till en vecka och såg jag ingen förbättring hade jag åkt in.

Eftersom du har en valp behöver det inte vara allvarligt, växtvärk, överansträngning pga ökad belastning eller något. Men jag skulle som sagt åkt ändå.

Du har hunden försäkrad hoppas jag? Det tar ju "udden och hela knivbladet" av vet.kostnaderna. Har du nyligen varit in dessutom bör det gå på samma självriskperiod och då blir inte det här besöket särskilt dyrt.

Som du skrev tror jag att det är, ökad belastning på bak pga hältan på fram innan.

Jo, han är försäkrad ;) Okej, jag har rätt dålig koll faktiskt hur det är med försäkringar och sånt :o Eller rättare sagt - jag har svårt att tolka vad allting betyder. Men jag ska sätta mig ner och läsa igenom det där när jag kommer hem.

Tack för svar. :bow: Jag tror jag åker in ändå.

När du var in till vet sist så tog du det på försäkringen eller hur? Betalade självrisk plus en viss procent av veterinärvårdskostnaden. Det betyder att du är inne i en självriskperiod, vanligtvis 100-125 dagar beroende på försäkring/bolag, och under den perioden behöver du inte betala självrisken igen om du måste till veterinär, bara den där procentsatsen du har. Så åk in du. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 247
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 814
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 060
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?