Hur hade ni gjort?

L

Lissy-74

Har köpt hö utav bonden. Senare i höst/vinter kommer jag att köpa hösilage utav samma bonde. Hösilaget kommer jag att använda tills det blir för varmt igen. Till bekymmret: Hö och hösilage är taget på samma vall fast vid olika tillfällen naturligtvis. Hur gör jag med analys? Hö´t är taget vid 2:a skörd och hösilaget vid 1:a och 3:e skörd. Kan jag springa runt bland alla hans hö balar och ta en tuss här och där och sedan skicka in analysen och gissa på att värdena på hösilaget inte ligger alldeles för långt från hö't? Naturligtvis skiljer ju ts osv. Men det är väl bättre att göra så än att bara skicka analys på 1 hösilage bal eller ska jag vänta med analysen tills jag får hem hösilaget?

Sv: Hur hade ni gjort?

Har du möjlighet att ta en eller ett par tussar av 1:a och 3:e skörd tycker jag att du ska göra så. Ju mer blad det är i höet, hösilaget dessto bättre är det i närigsvärde. Är det mycket strå så är det oftast sämre, mer bukfylla.

Analysera höet nu, på normalt vis.

När silaget kommer så får du köra med oanalyserat i en månad, eller kortare beroende på hur snart du får ihop prov. När du öppnar en bal tar du ut ett prov som du fryser, när du öppnar nästa bal tar du ett till. När du har 4 - 5 prov så skickar du. Tar ju olika tid beroende på hur stora balar/hur snart en bal går åt, men tar ju max 4 -5 veckor. Beroende på om du tänkt blanda och ge av silaget tar du blandat prov, annars tar du prov från 1.a resp 3:e skörden separat.

Skulle INTE en sekund chansa på att hövärdet och silagevärdet är hyfsat lika, det kan skilja MASSOR. Jag skulle heller inte börja blanda in silageanalyser med höanalysen. Det kan slå enormt fel om du har stor skillnad och du ligger fel i fodring hela vintern igenom.

Analysera höet nu, på normalt vis.

När silaget kommer så får du köra med oanalyserat i en månad, eller kortare beroende på hur snart du får ihop prov. När du öppnar en bal tar du ut ett prov som du fryser, när du öppnar nästa bal tar du ett till. När du har 4 - 5 prov så skickar du. Tar ju olika tid beroende på hur stora balar/hur snart en bal går åt, men tar ju max 4 -5 veckor. Beroende på om du tänkt blanda och ge av silaget tar du blandat prov, annars tar du prov från 1.a resp 3:e skörden separat.

Skulle INTE en sekund chansa på att hövärdet och silagevärdet är hyfsat lika, det kan skilja MASSOR. Jag skulle heller inte börja blanda in silageanalyser med höanalysen. Det kan slå enormt fel om du har stor skillnad och du ligger fel i fodring hela vintern igenom.

Vilken tur att buke finns!
Hade inte en tanke på att frysa proverna.
Tack så jätte mkt för svaret :bow::bow:

Ett tips till vad gäller silaget.
Ta en vass kniv och skär ur en skåra längs änden av balen så du får med från alla lager.
Det blir ett bättre representativt prov än om du bara tar från ett ytterlager.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 280
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 410
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 459
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka