Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag blir GALEN! Jag ska skaffa marsvin eller bli dressyrnörd på heltid igen tror jag =/

Var till Mustang idag. Och den lilla odågan (sadel alltså *s*) låg ju och vickade fram och tillbaka.. Behövde inte ens rida i den för att sadelmakaren skulle se problemet. Sen började han mumla om 'kanske måste hitta en annan sadel' men då såg väl jag så bindgalen ut att han snabbt tyckte att 'men vi kan ju prova stoppa mer fram och bak först förstås' *s*

Så han gjorde det och sen lågd en ju bättre och jag provred med vojlock men utan ludd och V kändes okej, liiite mindre benägen att släppa upp ryggen än hemma kanske men P (sadelm) tyckte han jobbade jättebra med ryggen. Och det är just där problemet är. Hästeländet skickar upp ryggen så kopiöst när han jobbar att det är då passformsproblemen uppstår. Och trots mer stoppning så ruggade sadelfan. Vi provade med luddet med och vips kom ryggen upp det sista med..vilket fick P att mumla ngt om 'det är ju elakt att ens tänka det men det vore ju trevligt ur ren tillpassningssynpunkt om han INTE använde sin rygg så förbaskat!' *s* Sadeln blir aningens för trång med luddet men som P sa - JAG säger den är lite för trång med ludd, HÄSTEN säger den är ypperlig med ludd, och vem ska man lyssna på då, jag röstar ju för hästen ;)

Och MED ludd gav den inget rugg.

P är dock inte helt övertygad om att vi inte är där igen med samma problem snart och tyckte att man kan ju fylla på mer fram och bak tills man nått max och då är det bra..eller så är det inte det och då..tja..heeeej sadeldjungeln *stönar*

När jag ändå var där provade vi lite andra sadlar, P hade en fundering om man såg till att sadeln bryggar på stallgången, om det blir bättre då. Minns inte vad det var för märke vi provade, mest för att JAG skydde den som pesten, tväräcklig att rida i. Vision tyckte den var helt okej i trav men när vi kom till galoppen så var det ju bara att stryka den från listan. Han vägrade fatta, han slängde upp huvudet och sänkte ryggen och sa NEJ. Dessutom gled fanskapet.. Och de andra förslag P hade kunde strykas från listan redan på stallgången då de nte låg bra ens där.. *stön*

Och Mustang har INGEN sadel i lager som kan tänkas passa, utan om det blir krångel igen med Hubertusen måste P fundera och beställa hem något annat som kan tänkas prova. Hahaha..*galet vansinnesskratt*, undrar vilken bank jag ska råna DÅ? Och exakt VAD är oddsen att vi hittar en sadeljävel som passar, som ligger still, som hästen gillar och som JAG gillar? *sliter sitt hår*

Jag kommer ha nervproblem när jag ska sadla av imorgon efter hoppträningen, det är då ett som är säkert.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Vi kanske bli två som ger upp tanken på hoppsadlar då ;) (nu har det kommit fram att ridklubben inte vill stå för ridhushyran och mi hopptränare inte vill krångla med sånt. Så nu kanske jag ahr köpt en hoppsadel för 14 000 men att jag inte kommer hoppa... GAAAAH! Här lägger jag ner tid och pengar för att hitta en satans hoppsadel så kanske jag inte ens ska ha nån lektion längre... Hur jävla ironiskt är inte det?!?!?!)

Jag förstår din frustration... men jag tycker nog att du kan göra ett försök att behålla den sadeln du har nu så länge du kan och om ett tag när han har musklat om sig ändra den, men om han växer såpass att han inte kan ha Hubertusen skulle jag faktiskt skita i det... Om det inte finns nån vettig hoppsadel (som inte kostar mer än vad du vill l'gga) som funkar så finns det inte det.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Vi kanske bli två som ger upp tanken på hoppsadlar då ;) (nu har det kommit fram att ridklubben inte vill stå för ridhushyran och mi hopptränare inte vill krångla med sånt. Så nu kanske jag ahr köpt en hoppsadel för 14 000 men att jag inte kommer hoppa... GAAAAH! Här lägger jag ner tid och pengar för att hitta en satans hoppsadel så kanske jag inte ens ska ha nån lektion längre... Hur jävla ironiskt är inte det?!?!?!)

Men finns det inga andra ridhus då, eller andra tränare?
Ang ridhushyra så här sköter tränaren det, tar 25 spänn per skalle 'extra' för att täcka den.

Jag förstår din frustration... men jag tycker nog att du kan göra ett försök att behålla den sadeln du har nu så länge du kan och om ett tag när han har musklat om sig ändra den, men om han växer såpass att han inte kan ha Hubertusen skulle jag faktiskt skita i det...

Fast problemet är INTE att han musklat om sig eller så. Både jag och P trodde ju först (innan vi tittat på sadeln och hästen) att det nog var det, att han tycker såpass bra om den att han jobbat ordentligt med ryggen och musklat mer. Men det var inte så, varken vad jag elelr P kan se så har han ändrat sig speciellt sen vi var där sist. Utan problemet är det där med att han höjer ryggen och kommer upp med den så förbaskat när han jobbar. Jag frågade P om det antagligen varit så hela tiden iom att den ju ruggade på hoppträningen tre dagar efter utprovning och jo, han trodde ju att det var därför, när han hoppar så välver han ju ryggen än mer. Och sen har stoppningen satt sig, och 'knuffats' fel av herr häst.

Så (enligt P) sitter problemet inte i ommuskling eller så, utan ryggverksamheten hos hästen som för att uttrycka det lite knasigt är FÖR bra och FÖR stor.. Óch P lät tyvärr inte helt övertygad om att det ens finns NÅGON sadel övht (dvs oavsett prisklass och märke osv) som kommer att funka.. :crazy: Han kommer inte på mer att prova på rak arm iaf. En teori han hade varför Vision gillar Hubertusen så mkt (TROTS att den uppenbarligen inte ligger still) är att den har BRETT (citat P: Nästan FÖR brett) mellan bossorna, det är mer än fem manliga fingrar liksom, hela vägen. Och de andra vi provat har haft fyra (fortfarande P:s fingrar). Jag tror spektaklet blivit bomlöstbortskämd jag *stöna* Men han skulle klura på om det kan finnas någon med BRED kanal som fyller övriga kriterier och kan vara värd att prova OM det nu blri problem igen.


Om det inte finns nån vettig hoppsadel (som inte kostar mer än vad du vill l'gga) som funkar så finns det inte det.


Nä, samtidigt så VILL jag ju hoppa, och hästen..buhää.. Men jag har ju tyvärr inte obegränsat med pengar, och - kalla det snålt om man vill - men jag har ju ändå en gräns för hur mycket pengar jag tycker det är vettigt att lägga på en sadel till en T-märkt häst som hoppar en gång/vecka vår-sommar-höst. Iofs rider jag ju gärna ut i den så med, men..

Men, jag hoppas det ska funka nu, eller med en omgång stoppning till typ. Annars får jag fundera, jag kommer nog i alla fall prova andra sadlar. Om jag inte ska ha HUbertusen och Mustang tar tillbaka den är ju mina pengar (minus slitageavdrag) 'låsta' hos Mustang ivf, vilket känns lite surt. (kan ju såklart sälja den privat men jag lär ju förlora sjukt mycket pengar på det). Och om jag vet att sadel XX fungerar men kostar sjukt mycket pengar så får jag väl ha det i minnet och se vad jag kan göra åt det (pengarna) på sikt t ex iaf då.

Eller så leker jag STRUTS och skiter i ruggmärken och fan och hans jävla moster och behåller hubertusen och kör på sålänge hästen tycker det fungerar. Fast jag är inte såå förtjust i den lösningen..egentligen..
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jo, det finns en annan tränare som kommer till ett ridhus 5-6 km därifrån, men jag känner inte att jag ön ville åka iväg med hästen. Har inte körkort än och det dröjer nog iaf tills juni/juli nästa år innan jag har körkort och är van vid att köra släp själv och kan lasta och sadla själv på en öppen plats. Min häst är lite för ung för sånt ännu, detr är ju jättehäftigt att rida upp på gräsbanan (där vi varit mååånga gånger) där det är 5 hästar han redan känner och tänk hur det blir med 5 hästar han inte känner och i ett ridhus han inte är ofta... Vi behöver minst ett år på oss innan vi kontinuerligt skulle kunna åka iväg till t.ex. träningar. Men det kanske finns en tränare som kan komma ut. Vi behöver bara en person till så är vi en grupp (vilket vi förmodligen blir när den andra s.lutar om nån månad eller två) men problemet blir ju ridhushyran. Här kostar det 200/timmen och är vi minst 4 pers blir det 50:-/person + ca 200-300 för tränaren...

Hur ser hans rygg ut när han jobbar då, blir den välvd uppåt alltså? Glappar din sadel då? För det blir min hästs rygg med och de flesta sadlar glappar ju när han verkligen jobbar, men vissa glappar ju mindre än andra. Och min häst har inte störts av när det bara glappar pyttelite.

Jag förstår fullständigt att du inte vill lägga hur mkt pengar som helst, du har ju läst mina trådar om vad jag tycker om det... Jag började leta hoppsadel med en budget på 5000:- men nu har det stannat på 14000 istället. Och det är ju för att det inte fanns en billigare (eller jo, men den kostar nästan 12 då och då är det ingen möjlighet till omvärmning) och för att jag verkligen ville ha en hoppsadel. Den enda trösten jag har är att jag nu har en kvalitetssadel som jag kan ändra bomvidd på så FÖRHOPPNINGSVIS (peppar peppar) kommer jag slippa detta jox med alla jävla hoppsadlar en gång till (iaf med den här hästen).

Hur mkt har hubertusen kostat dig?
Min smärtgäns för en tmärkt häst som inte får tävla och kanske går sönder imorgon hade varit 10 000. Och tror att, med tanke på din "tur" hittills, att din häst kommer gå sönder när du väl har lagt en massa pengar på en dyr sadel. Och hade jag varit dig hade jag haft Hubertusen tills hästen ogillar den och reagerar vid sadling/ridning för det verkar inte finnas nåt bättre alternativ (eller jo, rida i din FF istället, men det är väl inget riktigt alternativ just nu). Hästar kan ju tyvärr inte prata, men när du känner din häst såpass väl och har såpass mycket kunskap är jag övertygad om att du kommer märka när det inte funkar längre. Du måste lita på att din häst säger ifrån, vilket jag tror han kommer göra om det går så långt.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jo, det finns en annan tränare som kommer till ett ridhus 5-6 km därifrån, men jag känner inte att jag ön ville åka iväg med hästen.

Men RID dit då männiiska? 5 km är en execellent uppvärmning ju?! Förstår det är knepigt att köra dock iom inget körkort etc.

Har inte körkort än och det dröjer nog iaf tills juni/juli nästa år innan jag har körkort och är van vid att köra släp själv och kan lasta och sadla själv på en öppen plats. Min häst är lite för ung för sånt ännu,

Ursäkta men för ung för VAD? Helt ärligt förstår jag inte hur du menar, är han för ung för att åka iväg och träffa andra hästar och 'kläs på' på öppen plats? Strunt! Det är de aldrig för unga för, och det är aldrig (ja okej de kan ju få bli avvanda först då) för att börja träna på =)

Men det kanske finns en tränare som kan komma ut. Vi behöver bara en person till så är vi en grupp (vilket vi förmodligen blir när den andra s.lutar om nån månad eller två) men problemet blir ju ridhushyran. Här kostar det 200/timmen och är vi minst 4 pers blir det 50:-/person + ca 200-300 för tränaren...


200 - 300 per person eller tillsammans? Är dte tillsammans är det ju inga pengar alls ju? Och är det en bra tränare så är väl 350 kr värt det?

Hur ser hans rygg ut när han jobbar då, blir den välvd uppåt alltså? Glappar din sadel då? För det blir min hästs rygg med och de flesta sadlar glappar ju när han verkligen jobbar, men vissa glappar ju mindre än andra. Och min häst har inte störts av när det bara glappar pyttelite.

Japps, precis så. Hubertusen glappar ju lite bak då, det syntes jur edan vid första utprovningen, men varken hästen elelr sadelmakaren bryr sig om det. Däremot så släpper den ju fram med då, dvs den ligger an på mitten och släpper bak OCH fram (iaf nu när vi var in) vilket gör att den låg och vickade fram och tillbaka och bara låg an på mitten. Men det löste sig ju med mer stoppning,d å släppte den bara lite bak, men gled ju liiite ändå utan ludd, inget med ludd. Får väl se hur länge det håller (träning ikväll)


Jag förstår fullständigt att du inte vill lägga hur mkt pengar som helst, du har ju läst mina trådar om vad jag tycker om det... Jag började leta hoppsadel med en budget på 5000:- men nu har det stannat på 14000 istället. Och det är ju för att det inte fanns en billigare (eller jo, men den kostar nästan 12 då och då är det ingen möjlighet till omvärmning) och för att jag verkligen ville ha en hoppsadel. Den enda trösten jag har är att jag nu har en kvalitetssadel som jag kan ändra bomvidd på så FÖRHOPPNINGSVIS (peppar peppar) kommer jag slippa detta jox med alla jävla hoppsadlar en gång till (iaf med den här hästen).

Hehe, säg inte för mycket, jag hade varit NOLL hjälp av ändringsbar bomvidd :angel:

Hur mkt har hubertusen kostat dig?
Min smärtgäns för en tmärkt häst som inte får tävla och kanske går sönder imorgon hade varit 10 000.

Freeformen 7500 kr
Hubertusen inkl utprovning, stoppningsbyte, ludd och sadelgjord (dvs det hästfan krävde) 9500 kr. Så totalt 17 000 kr (plus nytts chbrak, nytt träns etc men det är ju min fåfänga). Och så bensin, ledigt från jobbet och så då men det vägrar jag räkna med :devil:

Och tror att, med tanke på din "tur" hittills, att din häst kommer gå sönder när du väl har lagt en massa pengar på en dyr sadel. Och hade jag varit dig hade jag haft Hubertusen tills hästen ogillar den och reagerar vid sadling/ridning för det verkar inte finnas nåt bättre alternativ (eller jo, rida i din FF istället, men det är väl inget riktigt alternativ just nu).

DET är ett säkert sätt att få hästen att gå sönder. När han säger till i klarpråk är det långt bortom åt helvete. Han är rätt 'talför' när det gäller saker han inte gillar, men han säger till fint och försiktigt och när han börjar visa obehag vid ridning/sadling då är hans rygg så skrot så det är tragiskt. Han är extremt smärttålig den rara herrn.. (och brukar roa veterinärerna med att trava upp ohalt när han SKA vara blockhalt i trav..)

Hästar kan ju tyvärr inte prata, men när du känner din häst såpass väl och har såpass mycket kunskap är jag övertygad om att du kommer märka när det inte funkar längre. Du måste lita på att din häst säger ifrån, vilket jag tror han kommer göra om det går så långt

Det jag måste lyssna på är de där små, små viskningarna. Jag hör dem, jag har alltid hört dem förr, men under rådanade omständigheter är det svårare än nånsin att höra dem, i och med att vi har tre miljarder felkällor på VAD det är han 'viskar' om.. Så man får nog tyvärr ta dte från andra hållet och se till att han inte får/har något att behöva 'klaga' om. Annars får jag ett helsikes problem (och dyrt blir det) när han börjar t ex kännas aningens, aniiingens ovillig. Vad är fel? Innan jag haft ut equiatrikern, låtit vet gå igenom honom och låtit Per kolla sadeln så är jag tämligen pank, speciellt om jag börjar från 'fel håll'. Så gäller att mota olle i grind på de håll och kanter det går ;)

Och för MIG så är det INGEN skillnad vilka resurser, pengar, omsorg etc jag lägger ner på honom bara för han har en Triangel på bakdelen. Dvs jag ställer samma krav på passande utrustning etc, har samma 'gränser' etc som om han inte haft en triangel i baken. Dvs jag skulle aldrig tänka tanken att 'han är Triangelmärkt, det duger med..'. Utan snarare tvärtom, just FÖR han har en Triangel på bakdelen är det EXTRA viktigt att allt jag kan påverka är tip-top (och vad HAN tycker är fortfarande det viktigaste). Däremot får han inte en 25 000 kronorssadel, eftersom han hoppas såpass sparsamt. Det har till viss del med triangeln att göra, men om han så var tvärfräsch och otrianglad så skulle han inte träna mer än 1 gång/vecka vår-sommar-höst (inget vintertid) (men skulle väl tävla mer. )
Men ska bli spännande att se hur det går på träningen ikväll.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag tror inte min häst blir så glad om jag rider 5 km längs landsväg, sen har 1-1½ timmes hoppträning och sen rida hem 5 km........

Min häst är inte såpss mogen i huvudet ännu att han klarar av sånt. Och jag kan inte göra det utan hjälp. För att jag ska åka iväg måste jag ha hjälp med lastning och sadla på öppen plats, och vi kan inte det själva än. Visst ska jag träna, men jag tänker inte kasta ut 200 spänn på hoppträningar som blir förstörda pga att hästen är het niupprig. Än så länge räcker det för honom att gå upp till gräsbanan och inte bli alltför exalterad över att träffa nya hästar.

200-300 per person. Nja, jag tycker inte det är nån större skillnad mellan tränare som tar 100:- och de som tar 300:-, jag coh min häst är inte på den nivån varken i dressyr eller hoppning att vi behöver en a-tränare eller så.... Och när man tränar en gång i vecjan ttycker jag det är dyrt.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag är nog uppe i 17 000 och jag har bara en sadel men en massa sadelprovningar som har fått betalas iustället :mad:

Men om den släpper fram med, kahn det inte vbara därför den glider fram? Det sa Ingdams till mig, att Stubben som var för böjda i bommen skull glida fram och lägga sig på bogarna.

Hm... Det är ju lite knepigt om han itne säger till förrän det är för sent. Men vad ska du göra liksom.... Du får helt enkelt gå på magkänsla då?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Det jag menade om just triangelmärkningen var ju att nåt var fel. Och jag skulle ju självklart också inte köpa en illasittande sdel till en tmärkt häst bara för att hästen är tmärkt, men om den är tmärkt är ens tävlingsmöjigheter begränsade, och jag ser ingen mening i att ha en 25 000:- sadel för hoppning om man har en tmärkt häst som inte hoppas så mycket (alltså tränas för hoppning) och som inte kan tävlas så mycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 845
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 477
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej kära buke! Jag har ett litet dilemma som både jag och mina sadelkunniga vänner är väldigt förvirrade i. Har en Prestige Roma som...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: caballus
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
917
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp