Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Alexandra_W skrev:
Alltså, sadeln skaver inte eller något unde rpälsfällningen, men han blir lätt öm i ryggen. Oavsett om han har sadele ller ej. Det jag menade med att jag kan 'missa' att han har ont av sadeln för att det är pälsfällning, och kan inbilla mig att han har ont av sadeln fast det är pälsfällning. När den kommer, inte riktigt dags än.


Ok då läste jag klantigt, trodde han blev extra känslig i pälsen under hårfällningen.

Men summa summarum tycker jag inte du har något riktigt konkret att oroa dig för - att sadeln sätter sig om den är ny är ju inget konstigt, så såvida du inte ser konstant pälsruggning och hästen inte reagerar så tycker jag du ska sit tight....
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag förstår din oro helt och hållet. Varför tror du jag har så mycket jobb med dessa sadlar? ;)

Men jag tror inte att stoppningen har ändrat form på det sättet att din häst tar skada av det, utan istället att den har format sig efter hästen. Och då du har fluffig mjuk ullstoppning är den ju känsligare, men jag tror inte att det kan ha hänt så snabbt att den har blivit konstig i stoppningen. (om det inte är nåt fel i din hästs rörelsemönster/belastning)
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Men stoppningen brukar inte ha satt sig förrän efter 50-60 timmars ridning, och fast din stoppning är tunnare och mjukare tar det nog 30-40 timmar iaf, alltså ca 2 månader efter köpet.

Jag tänkte bara att det är smidigare att ha en kompis som hjälper en med att höja, sänka, lägga på bommen om man river osv. (eller det kanske bara är jag som är bekväm av mig... :angel: )
Ja, jag tycker du ska hoppa en gång till innan du betämmer dig för att åka.
Varför får han inte/kan inte hoppa mer än en gång per vecka?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Diabolical_Kitten skrev:
Men stoppningen brukar inte ha satt sig förrän efter 50-60 timmars ridning, och fast din stoppning är tunnare och mjukare tar det nog 30-40 timmar iaf, alltså ca 2 månader efter köpet.

Jag tänkte bara att det är smidigare att ha en kompis som hjälper en med att höja, sänka, lägga på bommen om man river osv. (eller det kanske bara är jag som är bekväm av mig... :angel: )
Ja, jag tycker du ska hoppa en gång till innan du betämmer dig för att åka.
Varför får han inte/kan inte hoppa mer än en gång per vecka?

Det var P som sa att 'ja då hjälpte det inte när stoppningen satt sig då', sen kan han ju menat 'börjat sätta sig' etc? Ingen aning hur den extramjuka stoppningen påverkar heller faktiskt.

Min herre är utdömd och T-märkt i maj 2004 för sin hasledsdefekt och kronisk hälta/hasledsinflammation. Dvs det är ett rent under att han övht är ohalt idag, och ett mirakel att han tränar på den nivån han gör. Och jag går ju på slak lina redan nu genom att utmana ödet och pressa odssen och jag ökar inte på det.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Okej, jag förstår. Frågan är ju då om du verkligen bör hoppa han alls då? Nu vet inte jag hur riskfyllt det är för honom att hoppa eller på vilken nivå ni är, men finns det en överhängande risk redan vid 1 hoppträning i veckan?

Jag tror P menade att stoppningen hade börjat sätta sig (men att den säkert har satt sig ganska mycket redan) men isf har du väldigt mjuk stoppning. Stallägaren har en väldigt mjukt stoppad Frank Baines och det tog minst 50 timmars ridning (tog nästan ett år) innan stoppningen hade satt sig. Nu, 1-1½ år efter hon köpte den, kan man fortfarande trycka ihop stoppningen ganska mycket. (mig veterligen finns det inget annat märke som har så mjuk originalstoppning)
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Okej, jag förstår. Frågan är ju då om du verkligen bör hoppa han alls då? Nu vet inte jag hur riskfyllt det är för honom att hoppa eller på vilken nivå ni är, men finns det en överhängande risk redan vid 1 hoppträning i veckan?

Det vet ingen, du kan få hela storyn om hasen om du vill? Men i korthet har han en defekt i hasleden som innebär attd et saknas ben, och som är så ovanlig att ingen sett något liknande förr. Funnits där sen han var max ett år, men inte gett problem eller upptäckts förrän han var 8 år. Vi behandlade och behandlade och opererade och behandlade under 9 månader utan minsta skillnad, och i maj 04 dömdes han ut och jag T-märkte. Hältan bedömdes som kronisk.

Vilade sommaren,s attes igång motvilligt och försiktigt på hösten 04 då han fick så mycket muskelkänningar och muskelspänningar av att bara gå i hagen. Red hysteriskt försiktigt tre ggr i veckan rakt fram i skogen. Böjd dec 04 UA (jag höll på att stryka med av chocken, INGEN trodde det skulle hända!). Vågade lägga in lite galopp på våra skogsturer. Sen på våren la jag in enstaka pyttekorta pass på bana. Böjd maj 05 UA men beh mot muskulära känningar kring bakknäna samt höger bog. Hela tidne regelbundet träffat equiatriker dessutom.

Sen hade jag tidernas samvetskval här i våras, om jag skulle köra better safe than sorry och fortsätta promenadrida och vara säkrare men ha en häst som inte hade så hysteriskt kul egentligen, eller om jag skulle kör better happy than safe, dvs öka på träningen och våga mer, men riskera att det går åt skogen tidigare. Jag valde 'kul' (med mycket ångest och mycket funderande och så bakom). Iom det fick han börja hoppa med. Något som iaf i teorin är rena DÖDEN för hasen. Han hoppade INGENTING innan T-märkningen.

Jag tror P menade att stoppningen hade börjat sätta sig (men att den säkert har satt sig ganska mycket redan) men isf har du väldigt mjuk stoppning. Stallägaren har en väldigt mjukt stoppad Frank Baines och det tog minst 50 timmars ridning (tog nästan ett år) innan stoppningen hade satt sig. Nu, 1-1½ år efter hon köpte den, kan man fortfarande trycka ihop stoppningen ganska mycket. (mig veterligen finns det inget annat märke som har så mjuk originalstoppning)

Ingen aning vad P menade i detalj, men han räknade ju med/ansåg att stoppningen skulle ha förändrats redan efter tre veckor. Och Hubertusen har ju INTE orginalstoppning,d en var ju stenhård. Utan all stoppning är ju bytt, och inte bara mot vanlig mjukare ullstoppning utan supermjuk lammull. Vad det gör för sättningshastigheten vet jag ärligt talat inte, jag visste inte ens att man kunde stoppa med olika sortes ull (mer än syntet kontra äkta då) :crazy:
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Okej, nu har jag ridit i den igen. IOfs ett fjantpass men jag var omotiverad. Så tog unghästen med som handhäst och red en runda på 45 minuter, 99% av tiden i skritt, men fyra kortare travsnuttar under lättridning. Hästen såklart inte svettig, men ruggad päls på båda sidor manken :confused:
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Var pälsen uppruggad eller var den vågig/lockar? Är den uppruggad = sadeln rör sig, är det lockar = sadeln är för smal.

Så om jag förstår dig rätt har du ganska nyligen börjat hoppa då? Är han undersökt efter du började hoppa? Vad har vet sagt om riskerna vid hoppning? Trodde de att det nog skulle gå eller sa vet att det finns en väldigt stor risk att han blir halt igen?

Hm... jag visste inte heller att det fanns skillnader mellan mjuka ullstoppningar ;) Det enda jag vet är att man kan ha långfibriga och kortfibriga ullsorter, kapockstoppning, syntetull, osv (finns några fler stoppningar som jag dock inte kommer ihåg namnet på. Men de verkar dock inte vara vanliga)
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Var pälsen uppruggad eller var den vågig/lockar? Är den uppruggad = sadeln rör sig, är det lockar = sadeln är för smal.

Pälsen är ruggad.

Så om jag förstår dig rätt har du ganska nyligen börjat hoppa då?

Japps, i början på sommaren.

Är han undersökt efter du började hoppa?

Nej, hemmavet har sabbat ryggen, annars skulle V böjts i dagarna, men nu väntar vi in vets rygg.

Vad har vet sagt om riskerna vid hoppning?

De kan inte säga mycket alls om nånting iom att de saknar erfarenhet av skadan. Vet som dömde ut (som tyvärr flyttade till södern strax efter) tyckte att jag skulle försöka att inte tänka på hältan som en smärthälta, utan rida på och ha kul tillsammans så länge det varade. Jag har dock aldrig klarat att bortse från rörelsestörningen då den fanns där, sålänge den fanns var jag extremförsiktig.

Trodde de att det nog skulle gå eller sa vet att det finns en väldigt stor risk att han blir halt igen?

Han är utdömd som ridhäst, framtida användbarhet noll. Han T-märktes till haghäst/promenadhäst (se även vets kommentar ovan). Hoppning diskuterades aldrig någon gång, dels för att hästen var dressyrhäst och inte hoppade och jag trodde aldrig vi skulle börja hoppa heller, och dels för att hoppning var en total utopi, det var utopi nog att få honom att fungera på dne nivån han gör nu (utan hoppning). Och eftersom ingen trodde han skulle bli frisk sa juingen nått om återfall.

Däremot när defekten upptäcktes så JAG såg tävlingshäst försvinna i fjärran medan vet var positiv till att han skulle bli bra igen och fungera utan restriktioner. Fast då räknade ju vet med att han skulle svara på behandlingen, vilket han inte gjorde.

Hm... jag visste inte heller att det fanns skillnader mellan mjuka ullstoppningar ;) Det enda jag vet är att man kan ha långfibriga och kortfibriga ullsorter, kapockstoppning, syntetull, osv (finns några fler stoppningar som jag dock inte kommer ihåg namnet på. Men de verkar dock inte vara vanliga)

Mm, och det här är lammull. Jag fick se en tuss av den och det är väldigt 'fina' fibrer jämför med vanlig ullstoppning. Tänk dig att du tar en lammullsvojlock och så sitter du och drar ur ulltrådarna (som är typ som sytrådar en och en) och fluffar till dem, så. Däremot om jag TRYCKER på stoppningen med fingrarna känns den som vilken stoppning som helst (dvs det känns inte mjukare än vilken normalt stoppad sadel som helst), men HÄSTEN kände skillnaden och enligt honom är den som natt och dag ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Är det så att sadeln glider fram?
Om jag inte missminner mig gjorde väl de flesta sadlar det på din häst?

Var hästen alltså halt i 9 månader och vet sa till dig att det var okej att rida? (jag är inte fördömande, fast det kan låta så, jag bara undrar, för att förstå läget lite bättre)

Var lammullsstoppningen dyrare än vanlig mjuk ull?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Är det så att sadeln glider fram?
Om jag inte missminner mig gjorde väl de flesta sadlar det på din häst?

Inte vad jag märker, men ruggningen av pälsen säger ju det - ja. Och japps, det mesta gliiiiider. Så även under utprovningen, den här låg still, den gamla FB:n låg still och en JR låg still, annars gled det. Och luftstoppning fick vi ju stryka trots at både jag, P och hästen ville ha det, men det vara gled.


Var hästen alltså halt i 9 månader och vet sa till dig att det var okej att rida? (jag är inte fördömande, fast det kan låta så, jag bara undrar, för att förstå läget lite bättre)

Hästen hade en engradig böjprovshälta och en lättare rörelsestörning (sparade VB). Ingen initialhälta. Däremot så krånglade galoppen, ffa högergaloppen vilt. Strax innan OP så krånglade all galopp hejvilt, men någon dag innan vetbesöket så klurade häsen ut att genom att gå på dubbla spår och kraftigt lägga in bakdelen till vänster kunde han galoppera utan omslag, kors och fan och hans moster. Höger galopp fungerade inte alls, han gick rakt upp i fattningarna och vi fick kors, omslag, avbrott och kvaliten på de språng jag fick däremellan var hemsk. Han var också rätt 'upprörd' när det kom till galopp.

Att högergaloppen krånglade var anledningent ill att vi åkte in från första början, det plus en genomgående hasgalla (ej ledgalla) som kom av arbete och försvann av vila var de ENDA tecknen på att något var fel. En grad halt på böjprov och sparade VB lite var det enda som inte var UA vid undersökningen. Röntgen visade ju rena skräckbilden, och bedövning av hasleden tog bort symptomen.

Han sprutades och skrittade sigång efter sedvanlig konvalescens, var bättre men inte bra på ÅB och sprutades igen. Jag valde att sätta igång MYCKET långsammare än vet tyckte, hästen friskförklarade i oktober, skrittades hela oktober och hela november. Började lägga in små snuttar trav i början på december och utökade succesivt. I början av januari känns hästen (i skritt och trav) fräschare än nånsin förr. I mitten på januari provar jag första galoppen sen i augusti och det är en KATASTROF. Jag avvaktar ett tag för att se om det är smärtminne, provar igen i slutet av januari med samma nedslående resultat. Bokar tid på klinik och får en i mitten på februari. Provar galoppera några fler ggr innan ÅB och det är en ren katastrof men strax innan ÅB löser hästen det genom att gå på dubbla spår.

På klinik ser hästen TVÄRFRÄSCH ut i skritt och trav men kan inte galoppera på lina. Böjs bak och en grad böjprovshälta igen. Jag vill ha fram böjd med och vet säger 'han är KLOCKREN fram, men visst kan vi böja'. Böjer ett knä, och konstaterar sen 'vi böjer hela hästen!'. Reagerar med en grad på böjprov bägge framknäna, bedövning i carpalleden släcker. Samma eftermiddag sövs han och de går in i hasleden, inte för de trodde de kunde göra något utan i diagnostiskt syfte. Resten tror jag jag drog.

Han döms ut på återbesöket efter operationen då han inte är ett dugg bättre (dvs samma böjprovsreaktion etc).

Och vet tycker då soms agt det att jag inte ska betrakta det som en hälta hästen har ONT av sålänge hästen inte ger indikationer på att något är fel. Dvs känsn det bra i skritt och trav så skritta och trava litegrann rakt fram i skogen. Dvs promenadpensionär. Han vilar i hage hela sommaren, men sätts igång på hösten då hästen dels är uttråkad (han är en arbetsnarkoman) och equiatrikern påpekat att han INTE är betjänt av att gå i hagen utan drar på sig snedbelastningar och skit rent muskulärt. Jag börjar promenadrida honom och det blir en positiv förbättring. Dock finns den kraftiga rörelsestörningen i galopp kvar så jag galopperar så lite som möjligt. FÖr att sedan sakta men säkert ökat på till där vi är nu. Equiatrikern såg honom senast i mars och hon har ALDRIG (ens innan trasslet började) sett honom så fin muskulärt. Han har sina problemområden som hänger ihop med VB förvisso, men han var många gånger fräschare än man kunde förvänta sig av en häst i hans sits.

Idag så är rörelsestörningen i galopp helt borta (den kommer om han blir TRÖTT förvisso), båda galopperna fungerar utmärkt och ironiskt nog så HÖGER galopp, den som brukar vara det absolut FÖRSTA tecknet på att något är galet, är den BÄSTA.. (tror aldrig det hänt förr). Kompisen som inte sett honom sen strax efter OP konstaterade att hon aldrig sett honom så musklad och snygg och tyckte han rörde sig BÄTTRE än innan trasslet började. Och han går igenom böjprov UA (eller gjorde iaf i maj). Jag böjer honomd ock hyfsat tätt och är jädrigt kinkig och det är en massa 'extrapyssel' just för jag vill försöka hålla honom i så bra skick som möjligt på alla plan.

Så ÄN fungerar det lååångt över förväntan, men det kan ta slut vilken dag som helst, bara gud allena som vet hur länge det håller.


Var lammullsstoppningen dyrare än vanlig mjuk ull?
Ingen aning.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Oj vilket trassel :( Skönt att det har blivit bättre iaf, men att du har orkat, och vågat, fortsätta tycker jag är beundransvärt. :bow:
Men efter alt vad du har berättat tycker jag du gör rätt i att hoppa, när hästen tycler det är så roligt. (som du har berättat i en annan tråd) För det verkar vara som att välja mellan pest eller kolera. Antingen kanske din häst håller lite längre (eller inte) men ni hoppar inte/rider inte hårt, eller så har du en glad häst och hoppar men att han kanske går sönder lite tidigare.
Får jag fråga dig vad du hade tänkt om hästen blir dålig igen? Är han fortfarande ridbar (annat än promenadridning) och har du funderat huruvida du kommer låta honom vara kvar eller inte? (nu pratar jag inte om att sälja....)

Vad betalade du för att få den stoppningen då?

Finns det nåt inom ridning som gör att hans tillstånd förbättras som du vet om?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Men efter alt vad du har berättat tycker jag du gör rätt i att hoppa, när hästen tycler det är så roligt. (som du har berättat i en annan tråd) För det verkar vara som att välja mellan pest eller kolera. Antingen kanske din häst håller lite längre (eller inte) men ni hoppar inte/rider inte hårt, eller så har du en glad häst och hoppar men att han kanske går sönder lite tidigare.

Precis, och det var INTE ett lätt beslut, jag skulle ge mitt liv för den hästen och vill ju såklart ha honom kvar så länge det nånsin går. Samtidigt, hans ka ju ha kul med. Och tillslut kom jag fram till att hellre roligt men riskera att vi får kortare tid tillsammans. Jag HOPPAS att jag inte kommer skjuta mig själv för det beslutet sen ;)

Får jag fråga dig vad du hade tänkt om hästen blir dålig igen? Är han fortfarande ridbar (annat än promenadridning) och har du funderat huruvida du kommer låta honom vara kvar eller inte? (nu pratar jag inte om att sälja....)

Beror helt på. Sålänge vi hittar en nivå som fungerar och där HAN är nöjd så blir han kvar. Men jag tänker inte behålla honom på bekostnad av hans psykiska välmående. Så går det så kommer vi att backa tillbaka till 'lägstanivå där han är nöjd' på tre röda sekunder och hoppas det går. Går det inte får han galoppera på de evigt gröna ängarna.

Vad betalade du för att få den stoppningen då?

En tusenlapp, men det är rabatterat ganska kraftigt iom att det var i samband med utprovning och köp av ny sadel. Vet inte vad det kostar ordinarie.

Finns det nåt inom ridning som gör att hans tillstånd förbättras som du vet om?

Nej, det vi vet är att defekten 'hakar i' och retar leden när hasen vinklas, ju mer vinkling dessto större retning (så HOPPNING borde vara rena döden som sagt!). Och eg ju mer markbunden och flack han är dessto bättre mår hans HAS (resten av benen kan ju diskuteras). Han har 'tappat' en hel del av sin gång, eller den finns fortfarande där men han 'använder' den inte och har ett mer markbundet rörelsemönster nu. Tragiskt på ett sätt, men bra att han är såpass smart att han 'vet själv'.

Men vi VET egentligen inte mer än i teorin vad som är bra och dåligt. Han får lätt känningar från hasen när det är lerigt vinter/Vår dock, så djupa underlag ÄR rena döden. (han får i samråd med vet en buttakur såfort jags er att hasen har det jobbigt pga lera eller period med tung djupsnö t ex)

Det JAG skyr nästan som pesten och aktar mig noooga för är böjda spår och djupa underlag. Och hoppningen ÄR verkligen på gränsen och jag vet inte om det kanske är det mest korkade jag tagit mig för.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Knepigt läge... Iofs bättre att han inte har ett lika fint steg än att han mår dåligt. Men om det är så att desto mer som hasen vinklas desto värre kan det gå.. Hm. Jag vet inte vad jag hade gjort alltså. Vilken nivå hoppar ni på?

Hur gör du då med tävlingar? Tar du ut alla svängar så mycket du bara kan och bara tävlar för att ni har roligt?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Knepigt läge... Iofs bättre att han inte har ett lika fint steg än att han mår dåligt. Men om det är så att desto mer som hasen vinklas desto värre kan det gå.. Hm. Jag vet inte vad jag hade gjort alltså. Vilken nivå hoppar ni på?

Räknar du nivå = höjd eller vill du ha det preciserat på annat sätt? Men rent höjdmässigt så upp till metern, men oftast kring 70 - 80 cm.

Hur gör du då med tävlingar? Tar du ut alla svängar så mycket du bara kan och bara tävlar för att ni har roligt?

Nu är det ju så nytt så att hur jag 'brukar' göra är ju en lite 'konstig' fråga. Men han tävlar på dispens hos hemmaklubben, som har 2 tävlar per disciplin/år (en vår/tidig sommare, en höst/sen sommar). Startade nu tidigt i somras en hopp och en dressyr (40 cm CR och 40 cm tävlingsklass hoppning och RM1 dressyr, strök mig från RM II eftersom det öste ner regn och banan blev tung och jag inte tyckte han skulle behöva gå på tung bana med hasen). Det är dock hans första tävlingar nånsin (han har haft pippi på att bli skadad såfort jag anmält innan, år efter år efter år). Tävlingen var INNAN vi började hoppträna alls.

Om allt går som det ska tävlar han dressyr på lördag (RM 1 och RM II) och hoppning helgen efter det (50 cm CR och 60 cm tävlingsklass). Så vi tävlar men på barnsligt låg nivå och mycket sparsamt, men just för det är KUL (och det är han som har utslagsröst). Men inte mer än 2 klasser/disciplin per år. I våras var terränghoppningen inte aktuell iom att vi inte hoppat/hoppade då. Nu valde jag bort den då de lagt tävlingarna 'på rad', terrängen går imorgon och isf skulle det bli tävla 3 helger i rad vilket jag inte ville att han skulle (ÄVEN om det är på patetiskt liten nivå). En hopptävling (även med 2 klasser) är ju mycket 'mildare' än en hoppträning iofs, men ändå.

Fast vad har detta med mins adel och mustang att göra? Varför undrar du? ;)

/Alexandra - ska ut och rida nu, återkommer om avtryck
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Ridit 45 minuter uteritt nu (skritt, trav, galopp) och 15 minuter dressyr på bana (varav hälften trav och hälften galopp). Rugg på bägge sidorna. Tittade lite nogrannare på dem för att se så det inte lockade sig (fast sådär kort päls KAN inte locka sig oavsett) och konstaterade att det är ganska 'långt bak', dvs mot slutet av manken. Nåja, rugg var det iaf så det lär bli till att åka in tror jag..
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

När man pratar om att pälsen lockar sig är det att pälsen blir lite vågig. Och all päls kan bli sån ;)
Hm... Om det återkommer så tycker jag också du borde åka in.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag bara undrade för hur det påverkar hasen. Men om ni tävlar såpass sparsamt och å¨låg nivå är det väl inga snäva svängar? (tänkte på att du sa att du inte gilalr att gå på böjda spår)
Reagerar han lite smått när du hoppar runt 1m då?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag bara undrade för hur det påverkar hasen. Men om ni tävlar såpass sparsamt och å¨låg nivå är det väl inga snäva svängar?

Det bestämmer ju jag, ang svängarna. På trräningarna kommer det en del omhoppningssvängar med jämna mellanrum ´

(tänkte på att du sa att du inte gilalr att gå på böjda spår)

Nej (vi rider en del på böjda spår dock men försöker hålla det låågt), men jag har faktiskt mer problem med ett lätt dressyrpass än med 'hoppsvängarna', hoppsvängarna är en såpass liten 'stund' så att säga, betydligt kortare stund än tex två varv på stora mittvolten tar, hänger du med?

Och jag 'tävlar' ju RM I och RM II för att slippa galopp på böjda spår (vi tränar en del galopp på böjda spår) och för att det ska vara så enkelt som möjligt för honom. Han är mer än klar för en LC eller LB, men jag låter honom hellre gå RM-klasserna så¨det blir enkelt, enkelt och även om han skulle ha en liten sämre dag så kan han få tävla utan att jag behöver stryka och åka hem. Istället för att verkligen få RIDA honom genom en LC en dålig dag för att hålla ihop galoppen etc. Nu har han varit oroväckande fräsch galoppmässigt sett lännge, men jag räknar ju hela tiden med att det kan 'ta slut' any given day. Och visst att JAG gäärna tävlar men grundförutsättningen är ju att han ska ha KUL. Och jag har lika kul att tävla mot mig själv i en RM-klass än tävla mot mig själv och de andra i en LC eller LB. Och jag tror inte hästen VET att det finns olika klasser, även om han gillar ju mer jobb det är (och t ex gärna tycker vi ska öva mer byten, det tycker inte jag *s*)

Reagerar han lite smått när du hoppar runt 1m då?

Som sagt, han är hoppas den tidig sommar och inte kollad sen strax innan (KÄNNS dock fräsch) så jag har ingen aning vad han reagerar på/inte reagerar på i hoppningen. Han känns dock fräsch och tränaren tycker han ser tvärfräsch ut. Så höjdbegränsningen är inte för att på en viss höjd börjar han reagera/tror jag han ska reagera. Men vi hoppar ju enbart för det är kul (och bli av med viss hindertittighet *s*) och jag ser ingen anledning varför han ska hoppa på 'högre höjder', vi har ju inget behov av att avancera klasserna liksom.

Och sålänge det är på en höjd han hoppar (för lågt och han tycker blaha) så behöver den inte höjas därifrån. På samma sätt så jag kan hoppa t ex 80 cm CR och 90 cm tävlingsklass på tävlingarna, men ser ingen större anledning, vi är inte där för att 'bevisa' något, och inte heller för att snatta rosetter. Och om jag så hade ett brinnande behov av att vinna klubbtävlingarna så kan jag göra det på 'fjollhöjd' med, alla tävlar mot alla i frihöjdsklassen och snabbaste felfria runda vinner.Så jag håller på och letar rätt på den 'lagoma höjden'. Sist startade vi 40 cm :angel: mest för jag inte hade en ANING om hur han skulle reagera på en bana, han var hoppas tre ggr under fem år innan och bara enstaka hinder. Det visade sig vara etts mart val med 40 cm CR då han vinglade vilt och tittade på ALLA hinder (läskiga MÅLADE bommar ju, och i plast *s*) medan han var mer än lovligt nonchalant i andra klassen och fick ett pet, helt enkelt för höjden var för låg. Så nu provar vi 50 cm CR och 60 cm tävlingsklass och ser om han tycker det är 'tillräckligt'. Men såfort vi är på en nivå där han dels hoppar (dvs inte larvar sig över hindren) och dels känner sig bekväm så stannar vi där.

Så finns ingenstans ett behov av att hoppa mer än upp till metern, och det skulle egentligen inte behöva vara metern heller, skulle räcka fint med t ex 80 cm, men man får ju tänka lite på de andra ekipagen i hoppgruppen med.

I ditt andra svar - vad menar du med 'om det återkommer'? Att iom att det gjort det nu?
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 845
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 477
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej kära buke! Jag har ett litet dilemma som både jag och mina sadelkunniga vänner är väldigt förvirrade i. Har en Prestige Roma som...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: caballus
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
917
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp