Hur hade ni gjort? Oinriden femåring

GoldSkipper

Trådstartare
Ja.. Jag står i valet och kvalet att i princip "få" (inte riktigt..) en oinriden femåring. (halvblod men halvt känd stam) Det är en valack, välbyggd och ser faktiskt välmusklad ut.. Aldrig skadad. Han är longerad och löshoppad. Bereddes på inridning när han var tre men sedan hanns de inte med honom. Har varit med och löshoppat och longerats då och då sen dess. Han är alltså inte överdrivet arbetad med och om jag tar honom skickar jag honom på inridning hos en väl meriterad unghästutbildare. Men jag funderar på hållbarhet. Det är ju mkt diskussioner kring just detta. Hästen är tänkt som hobbyhäst kanske LA/LA. Om man bara tar det lugnt med uppbyggnad, är risken överhängade att han går sönder för att han inte arbetats med så mkt som yngre? Det är i övrigt en mkt trevlig häst.

Några levande exempel? Tankar och åsikter välkomnas..

Sv: Hur hade ni gjort? Oinriden femåring

Jag har ingen egen erfarenhet utav just halvblod, men min erfarenhet med hållbarhet är att ju mindre man stressar igång en inridning, desto längre och bättre håller hästarna. Så i mina ögon skulle det inte vara något negativt att han inte är sutten på, då han ju har jobbat fårn marken och förhoppningsvis både musklats och fått kondition att orka med ett liv som ridhäst. Sen beror dte ju ite på hur stor möjlighet hästen har haft till naturlig rörelse utom hus. Det är klart att skaderisken ökar på en häst som stått inne mycket och inte bygger upp sin kropp av daglig naturlig aktivitet.

Ella

Alla har liksom olika åsikter om detta och det gör en lite förvirrad. Man borde ju lita på sin magkänsla men i detta fallet vet jag inte vad den säger heller riktigt. Han har gått ute mycket med andra eftersom det är ju både dyrt och massa extra jobb att ha hästen på box mer än nödvändigt + osunt, såklart.

Jag personligen tycker ju inte att han är jättegammal men han ser väldigt färdigvuxen ut.. Han är ju som sagt inte överdrivet mkt arbetad, men han sattes ju ändå igång som treåring för att sedan inte hinnas med pga toppsatsning på tre andra hästar.

Hur är han uppfödd?

Han ser välmusklad ut. Har han gått på lösdrift i kuperade marker med kompisar att springa på? Jag skulle inte vara orolig. Ta det lugnt. Jag har själv en stor femåring som inte blivit riden så mkt pga min egen situation men han har rört sig mycket på stora ytor i flock, lösdrift, och han har rört sig mycket där med lekfulla kompisar. Nu har jag börjat ta tag i träningen av honom och är inte ett dugg orolig men jag har inte bråttom att avancera fort.

Jag läste en undersökning som gjorts på föl. Man delade in dem i tre grupper, föl som bara varit inne, delvis ute o inne, samt de som var ute dygnet runt och där såg man tydlig skillnad på hållbarhet. Jag är alltså en förespråkare för att ha hästen ute mkt.

Det finns förmodligen en fara att belasta hästen för mycket och för tidigt också, och det finns kritiska röster mot treårstest och att hästarna pressas tidigt. Det finns annonser där väldigt unga hästar har hoppat jättehögt, vad får detta för effekter? Skelettet är inte klart förrän vid fem. Jag har även en oinriden 3åring hemma som jag inte tycker ser färdig ut i kroppen än och har därför väntat med inridningen.

Jag röstar för att du ska ta hästen, du gillar ju den :) och det finns ju ännu äldre hästar som rids in. Antar att du vet att det inte beror på att den är jävlig som den inte rids!

Lycka till/Gg

Tack för ett utförligt svar. Jag är faktiskt inte helt med på om han gått på lösdrift när han var yngre... Msåte höra mig för där. Just nu gör han inte det, men bete dygnet runt maj-september, med stora hagar övrig tid, dock inte speciellt kuperade (skåne....). Jadå, jag är hundra på att det inte handlar om något annat än att han är åsidosatt, antagligen för att de andra hästarna såg mer lovande ut och hade bättre stam :)

Jag har verkligen inte bråttom.. Bara vill vara säker på att jag inte gör världens tabbe! :)

jag red in min fries som 5 åring. Iof växer den rasen långsamt.

Ja.. Jag står i valet och kvalet att i princip "få" (inte riktigt..) en oinriden femåring. (halvblod men halvt känd stam) Det är en valack, välbyggd och ser faktiskt välmusklad ut.. Aldrig skadad. Han är longerad och löshoppad. Bereddes på inridning när han var tre men sedan hanns de inte med honom. Har varit med och löshoppat och longerats då och då sen dess. Han är alltså inte överdrivet arbetad med och om jag tar honom skickar jag honom på inridning hos en väl meriterad unghästutbildare. Men jag funderar på hållbarhet. Det är ju mkt diskussioner kring just detta. Hästen är tänkt som hobbyhäst kanske LA/LA. Om man bara tar det lugnt med uppbyggnad, är risken överhängade att han går sönder för att han inte arbetats med så mkt som yngre? Det är i övrigt en mkt trevlig häst.

Några levande exempel? Tankar och åsikter välkomnas..

Då du inte ska ha hästen till tävling på högre nivå eller något annat hårt för kroppen så hade jag inte funderat över det. För så länge du håller dig på lätt-klass alt. kanske tar dig upp till någon enstaka msv så är inte ansträngningen på kroppen särskilt stor. Så jag hade inte varit orolig om jag var du:)

/Camilla

Då ser jag mer inridningen i sig som riskabelt än att hästen ännu inte har gjort så mycket! :p
Alltså att skicka iväg hästen på utbildning.
Det är ett jätteklokt drag om man inte är kunnig nog att utbilda själv, men jag misstänker att en liten risk finns för att proffs känner en press på sig tidsmässigt att leverera resultat för hästägarens pengar (om du förstår hur jag menar?).
Smart kanske skulle vara att räkna med längre tid än normalt. Först en normal omgång inridning men med klara order om att ta det lugnt och fint hellre än känna prestationskrav att den måste vara "klar".
Ta hem och ge lite vila men med lättare ridning (ex. mycket uteritter och några lättare träningspass emellanåt bara för att hålla igång, men med en periods helvila också för att få smälta intryck - behöver ju inte vara så länge att hästen tappar all kondis). Skicka iväg igen någon månad bara för vidareutbildning längre fram när hästen mognat lite mentalt för uppgiften.

Bara ett förslag! :)
(Och poängen var alltså att man är tydlig mot beridaren att man inte har någon brådska, har man ett 3-årstest att förbereda för t ex är det ju en annan tidspress och tydliga "prestationskrav" det rör sig om.)

Inte för att jag har någon direkt erfarenhet av hästar som tagits sent, men jag kan inte tänka mig att de har någon nackdel hållbarhetsmässigt. Det är ju mer att man får räkna med att mognadsmässigt och utbildningsmässigt ligger den efter i förhållande till sin ålder, och tänker på att inte låta sig stressas utifrån eller luras att hästen klarar mer pga det. Tror det är bra att hästen fått en chans att växa färdigt.

Svara alla på en gång :)

Nej, det är väl egentligen inga större påfrestningar på hästarna när de går lätta klasser. Känner jag att jag vill högre upp senare så kanske vi är redo för det då - annars får jag liksom lösa det men annan häst då. Men det är ju inte tanken nu.

Angående att skicka iväg så är detta en person som är mkt etablerad och slår vad om att många vet vem det är om jag nämner hans namn men det gör jag inte ;) av olika anledningar + att man inte får va? Det handlar inte om att jag inte skulle kunna utan mer om att jag inte VILL lägga det jobbet och betalar hellre för det. Jag behöver inte ha hästen utbildad, bara någon som tagit första ev. smällarna ;):D Skämt åsido. Har ridit in (ok då, suttit in) hästar förut och det är inget som roar mig.. Men därifrån fortsätter jag gärna. Tack för era svar, känns mkt lugnare nu :)

Han är ju som sagt inte överdrivet mkt arbetad, men han sattes ju ändå igång som treåring för att sedan inte hinnas med pga toppsatsning på tre andra hästar.

Så länge han har haft ordentligt med utevistelse och fått en OK grundkondition och inte är dödsrädd så fort han kommer utanför dörren-varför inte? Personligen tycker jag att man idag stressar för mkt med inridningen-massa press och stress. Nu har du ju en "färdigvuxen" häst som du vet håller och inte blir för tidigt tagen. Sedan håller jag med föregående talare- se till att inte stressa med något. :)

Det låter som att du ska "ta emot" hästen? Isåfall önskar jag dig lycka till :)

Har inte hundra bestämt mig :p Ska träffa honom ordentlig en gång till och verkligen testa honom med lite olika situationer, typ gå en promenad ;) Tack!

Förutom den fysiska aspekten, så har hästen även hunnit växa till sig mentalt, vilket innebär att inridningen kan påverkas av att hästen är starkare psykiskt. Dvs den kanske sätter in ett lite tuffare motstånd vid inridningen, MEN det beror ju förstås på individen och hur mycket hanterad (om än inte riden) hästen är från början.

/V

Jag köpte mitt livs bästa häst som oriden och nästintill ohanterad 4½-åring (han var i princip bara ledd i grimma till och från hagen, och hagen låg ca 20m utanför stalldörren....). Den hästen tävlades senare på nationell nivå i hoppning, och hade inga som helst problem varken vad det gäller hållbarhet eller själva inridningen. Så..... om den aktuella hästen ser bra ut och verkar trevlig så varför inte? Go for it säger jag. :)

Senast ändrad:

Har inte hundra bestämt mig :p Ska träffa honom ordentlig en gång till och verkligen testa honom med lite olika situationer, typ gå en promenad ;) Tack!

jag utgår ifrån att du gör en riktig besiktning också även om du känner honom.

Svar till alla igen: Det här låter ju lovande! ja men jag säger ju att någon annan får ta de värsta smällarna ;) (om an är bråkigare än normalt vid inridning, men hästen är supersnäll i övrigt så kan faktiskt inte tänka mig det..) Självkalrt ska han besiktigas utifrån och in, helst av någon med röntgensyn (som ser ALLT, haha)... För de erfarenheter jag har av skadade hästar vill jag inte återupleva... Så självklart en ordentlig besiktning. Men nu är jag peppad :) Tack för det! :D

Men du kan ju träna mkt själv innan han åker på inridning så han inte är helt grön.

Tänker på paraplyövningar, presenningar o annat stök så att han blir lite avtrubbad. Jag jobbar mkt med sånt med mina unghästar.

Så kul det är med projekt :)

Absolut. Och är han ko-lugn kanske jag bestämmer mig för att göra allt själv ändå :) Man vet ju aldrig var det slutar ;) Det är superskoj med projekt! Har tittat på mkt färdiga hästar men de känns liksom.. alldeles för färdiga, hehe. Så det här känns superskoj :bump:

Min nuvarande häst köpte jag som nioåring, då var hon inkörd som tvååring men blev aldrig tränad och startad (vbltravare), fått ett par föl och i övrigt mest bara gått i hagen och larvat.
Jag red in henne under lite längre tid än med en unghäst, för att både kropp och knopp skulle hinna med i utvecklingen.
I år fyller hon 14, och friskare o trevligare häst har jag nog aldrig haft! Vi hobbyrider och tävlar lätta klasser dressyr och hoppning, så jag vet ju inte hur hon skulle hålla för hårdare träning.

Nu är jag på gång att göra om samma sak igen :p...den här gången visserligen ett halvblod, men också passerat unghäststadiet utan att ha blivit inriden.
Det är ju en chansning...men iom att det gick så bra med min första häst är jag villig att våga :)

Värt att notera är att mitt sto är uppfödd i flock på kuperad lösdrift, senare i livet gick hon i mindre sällskap och hagar men fortfarande på lösdrift. Andra hästen har gått i flock på lösdrift hela sitt liv.
Skulle nog inte vågat chansa med en boxuppfödd häst...jag tror det gör stor skillnad.

Visserligen ej halvblod. men min ponny reds in i 6-årsåldern har jag hört. Han är idag 27 år och rids för fullt(dressyr, ute och småpluttshopp lagom åt gammal häst och dressyrmatte).
Så hans hållbarhet har varit klart godkänd. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka