Hur hade ni gjort? Oinriden femåring

Sv: Hur hade ni gjort? Oinriden femåring

Om hästen gått ute mycket och helst i kuperade hagar hade jag inte tvekat ett ögonblick (under förutsättning att den går igenom en besiktning så klart).

Jag ser flera fördelar med lite äldre hästar: de är mer färdiga i knoppen och kroppen och har oftast mycket lättare för att lära sig.

Min tränare köpte en 8-årig hingst, ej riden och inte mycket hanterad. Kastrerade honom och red sen in honom och efter 3 år gick han svår dressyr (gör så fortfarande).

Jag har inga problem alls med lite äldre hästar och köper hellre en några år äldre häst som gjort så lite som möjligt än en ung som gjort mycket. Jag har köpt en 5-åring, en 8-åring och nu sist en 9-åring som inte varit mer än precis inridna (dåligt grundutbildade) och jag har inte haft några som helst problem med någon av dem. Tvärtom tycker jag att de gjort stora framsteg på mycket kort tid.

Får väl tillägga att jag tycker att psyket på hästen spelar stor roll och att det är viktigt att bortse från åldern och inte falla i fällan att man jämför sig med jämnåriga utan att man hela tiden utgår från den egna hästens utbildningsståndpunkt. Och det kan krävas en hel del hantering om den är åsidosatt.

Lycka till!

;) Krocket

Senast ändrad:

Åh vad härliga ni är allihopa :) jag är supertaggad nu :bump: någon som har några tips om hur man ska lasta första gången så att det blir så bra och lungt som möjligt? Den här hästen ska bli som Tobbe Larssons hästar i all hantering bannemig ;)

Lasta precis som om det var den naturligaste saken i världen att gå in i en transport, och låt det ta den tid det tar. Det vinner du på i längden. :)

Jag köpte min häst om ohanterad (dvs inte longerad, inte ens ledd i grimma) femåring (på hästen dvs eg 5½ år) och red in honom själv, Han är 14 år nu och till hösten är det nio år sedan han reds in. Han har fungerat hur bra som helst som hobbyhäst, lite hoppning, dressyr, westernridning och numera ägnar vi oss åt klassisk dressyr.

Åh, jag vill ju ha hem honom nu :D Haha, nä, ska inte ta ut något i förskott, han kanske är vrålhalt efter böjprov eller vägrar att någonsin gå in i ett släp ;)

Eller så går allt super :bump:

någon som har några tips om hur man ska lasta första gången så att det blir så bra och lungt som möjligt?

Jag ska hämta min "vilding" imorgon, och får ju erkänna att det känns lite nervöst :crazy:
Inte just lastningen kanske, det brukar inte vara några större problem om man bara bär sig vettigt åt...men att ÅKA med en sån här häst känns lite nervigt, man vet ju inte alls hur han reagerar om han får panik därinne.
Ev får vi ju droga honom lite om det krånglar.

Jag ska hämta min "vilding" imorgon, och får ju erkänna att det känns lite nervöst :crazy:
Inte just lastningen kanske, det brukar inte vara några större problem om man bara bär sig vettigt åt...men att ÅKA med en sån här häst känns lite nervigt, man vet ju inte alls hur han reagerar om han får panik därinne.
Ev får vi ju droga honom lite om det krånglar.

Förstår att du är lite orolig, det är jag jämt när jag kör hästar (oavsett ifall jag har kört dem tidigare eller inte, och oavsett hur de är att transportera). Detta efter att min supertransportvana häst som jag hade haft i 4 år och kört problemfritt 2-3ggr/vecka under hela den tiden fick frispel i transporten en gång och sparkade sönder sig (och transporten) totalt. :(

Förstår att du är lite orolig, det är jag jämt när jag kör hästar (oavsett ifall jag har kört dem tidigare eller inte, och oavsett hur de är att transportera). Detta efter att min supertransportvana häst som jag hade haft i 4 år och kört problemfritt 2-3ggr/vecka under hela den tiden fick frispel i transporten en gång och sparkade sönder sig (och transporten) totalt. :(

Usch vad otäckt :crazy:
Har också varit med om en del incidenter, och visst gör det att man ständigt är lite nervös vid transport.
Fast egentligen är det konstigt att det inte händer mer än vad det gör...det finns ju inget som helst naturligt i att trycka in 600 kg klaustrofobiskt flyktdjur i en liten rullande låda, som man sen kör i hög fart mitt i övrig trafik :eek: man får ju ändå säga att det är väldigt snälla djur!

Känner du ägarna väl? Jag tror inte problemet är att den inte är riden utan varför den inte är det. Ett halvblod med förutsättningar och bra stam brukar inte glömmas bort bara så där...

Bra reflektion! MEN jag måste påpeka att det inte ens verkar ovanligt att hästar lämnas att trampa runt i hagarna.

;) Krocket

På min planet tycker jag inte det är särskilt vanligt men jag har ingen statistik att gå på.

I Skåne finns det i alla fall fynd att göra. Min tränare har precis köpt en 5-åring som hon rider in nu och själv köpte jag en helt grön 4-åring för några år sedan (knappt hanterad ens - gick på lösdrift). Jag vet en uppfödare som gärna lämnar hästarna på lösdrift tills de är 4 minst och där beror det mycket på tidsbrist (stor uppfödning). Hingstar med potential att klara bruksprov prioriteras och resten får vänta lite. Och då kan man fynda.

Sedan har jag under årens lopp råkat på fler människor än jag trodde var möjligt som betäckt sitt sto utan att tänka på vilken arbetsinsats som kommer att krävas senare, eller inte tänkt på den ekonomiska aspekten, inte haft kunskap, m.m. m.m. Och så står de där med en unghäst i hagen som inte gjort ett dyft.

I den delen av världen jag bor nu verkar det än mer vanligt att hästarna lämnas ute i hagen. Här finns inga unghästtester och man brukar rida in dem tidigast som 4-åringar och då har man inga som helst förväntningar på resultatet. Det är stor skillnad när man inte har championat m.m. som lockar.

;) Krocket

Senast ändrad:

Svara alla :)

Hästen har inte särskilt bra stam, mamman är av okänd härstamning och pappan inte särskilt välanvänd hingst, så de tyckte inte han var nåt att toppstatsa på. Jag är faktiskt 100 % övertygad om att så är fallet, och jag vet också att han inte är en häst för de större klasserna, men eftersom jag inte är en ryttare för de större klasserna gör det mig inte ett smack :) Skulle jag någon gång ändra åsikt får jag väl köpa mig nåt nytt för 300 000, hehe.

Funderar på att köra upp honom i lastbil... Är nog mer behagligt för alla.

Tänk bara på att inte försöka hinna ikapp hans jämnåriga, för även om det inte är bra att belasta unga hästar för mycket så behöver de belastas lite för att stärkas och det har ju inte gjorts med din häst. Men förutom det ser jag inga problem med att han inte är inriden! Lycka till med honom :)

Min ena herre va 4 år "ohanterad" haft grimma och blivit verkad, ungefär.
Har inte någon större kunskap ang hållbarhet etc men är väl alltid bra att stressa långsamt sas.. Bygg upp steg för steg, en dag lite mer "tyngre" "träning" den andra lite mindre lättare träning...
Min har peppar peppar inte än så länge haft några större skador, varit hos mig i 10 år. Tävlar inte men rider msv vissa rörelser sv dressyr. Hoppar lite då och då men inte några höjder eftersom jag är lite rädd för stora hinder men bara för att få göra något annat.
Har lagt ner mycket tid på att få en bra grundkondition hos hästen på varierande underlag, hårt (asfalt) mjukt (sand) mellan, skogsstigar/vägar med rötter, klättrar, hoppar ute i skog, på bana och inomhus. Mycket långtravningar och långgalopper, MEN du är ju inte där ännu med denna häst.

Jag anser att oavsett om man köper en häst för dyra pengar eller får en gratis så är det alltid "grisen i säcken" man får hem. Hästar går sönder förr eller senare... Så jag skulle aldrig köpa en häst för dyra pengar, just för det jag skrev, de går alltid sönder och måste behandlas frågan är bara när...

Om jag var du, om jag trivdes med hästen om hästen är en trevlig individ som kan bli din nya bästa kompis, SLÅ TILL!

:laugh:

*kl*
Min vilding reds in som 15åring, dock blev det bara hobbyridning och lättare hoppning :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka